Light as a Service (LaaS)

Light as a Service (LaaS)

Bedrijfsverlichting wordt iets als Netflix

‘Light as a Service is een pakket waarmee we bedrijven volledig ontzorgen. Vergelijk het met Spotify of Netflix, maar dan voor verlichting’, vertelt Philip Eeckhout van Signify. Ondernemingen kunnen daarmee tot 70 procent besparen op hun energiefactuur. ‘En als je er IoT-toepassingen inweeft, maak je je werkvloer niet alleen duurzaam, maar ook slim.’

https://www.youtube-nocookie.com/watch?v=SR5lfo5gluY

‘Walk the talk, dat vinden we bij KBC belangrijk’, vertelt Iwan Barrez. Hij is bij de bank-verzekeraar duurzaamheidsmanager en projectleider voor Light as a Service (LaaS) binnen KBC Corporate Banking.
‘Wij bieden onze klanten oplossingen aan die zowel duurzaam als rendabel zijn. Zo kwamen we bij Signify terecht.’

Tot vorig jaar heette het bedrijf Philips Lighting. ‘Maar de jongste jaren werden wij veel meer dan een lampenproducent’, vertelt Philip Eeckhout, corporate accountmanager Signify.
‘Onze focus ligt op circulaire oplossingen, ontzorging en meer comfort voor de gebruikers.’

Met ledverlichting kunnen bedrijven tot 70 procent besparen op hun energiefactuur. KBC was daarin een voorloper en trok al in 2013 voluit de kaart van led. ‘Ondertussen zijn we met al onze grote gebouwen overgeschakeld. In de Antwerpse Boerentoren leverde dat een hele besparing. De nieuwe installatie is in drie jaar terugbetaald.’

Lifi-systeem

Philip Eeckhout, corporate accountmanager Signify en Iwan Barrez, duurzaamheidsmanager en projectleider voor Light as a Service (LaaS)

In het businessmodel van LaaS is een bedrijf niet langer de eigenaar van zijn verlichting, maar alleen nog de gebruiker. ‘Dat concept hebben we financieel onderbouwd en bieden we nu ook aan onze klanten aan’, legt Iwan Barrez uit.
‘We gaan voor een volledige ontzorging. Ze krijgen een full-service verlichting met KBC als onestopshop, van het lichtplan over de installatie tot het beheer van innovatieve verlichtingsoplossingen. Voor het technologische luik rekenen we op Signify. Wij buigen ons over de financiële kant van de zaak. Dat impliceert bijvoorbeeld ook de aanvraag van subsidies bij de netbeheerder omdat je in ecologische verlichting investeert.’

Volgens Barrez slaagt KBC er zo goed als altijd in de installatiekosten te compenseren met de energiebesparingen. ‘Het bedrag dat een bedrijf maandelijks betaalt voor de service blijft gelijk door de besparing die de nieuwe verlichting oplevert, soms ligt het zelfs lager. Tot nog toe is dat altijd gelukt, zowel voor industriële omgevingen als kantoren. LaaS kan bovendien boekhoudkundig worden verwerkt als een operationele leasing, waardoor de balans van de onderneming meestal niet wordt belast.

De periodieke facturen worden als bedrijfskost geboekt in de resultaatsrekening. Misschien dat het plaatje wat moeilijker wordt in cleane fabriekshallen, waar dag en nacht wordt gewerkt, omdat de installatiekosten dan kunnen oplopen. De prijs loopt natuurlijk ook op als je veel toeters en bellen toevoegt om er een “lifi-systeem” van te maken, verlichting vol datacommunicatietoepassingen.’

‘In zulke gevallen zit je niet meer met een een-op-eenvervanging, maar verhoog je ook de functionaliteit’, repliceert Eeckhout. ‘Bedrijven die kiezen voor een LaaS-oplossing kunnen niet alleen hun werknemers meer comfort bieden, maar ook hun facilitaire diensten.
Als er een probleem is, lossen wij dat op. Bovendien moeten ze niet meer investeren in verlichting, maar kunnen ze die fondsen gebruiken voor hun corebusiness.’

Minder schoonmaak

Overstappen op LaaS en een contract van tien jaar afsluiten, betekent niet dat je geen aanpassingen meer kan uitvoeren. ‘Integendeel, we werken met modulaire producten’, zegt Eeckhout. ‘De componenten kunnen we vlot vervangen. In industriële omgevingen kunnen we de armaturen zelfs met één klik verwisselen.
Voor elk bedrijf zoeken we een oplossing op maat, zonder grote ingrepen op de infrastructuur – met bedrading of een draadloos grid.’

‘Daarnaast kunnen we ook een IoT-laag toevoegen. Met die data kunnen de bedrijven nauwgezet hun verbruik monitoren en tegelijk krijgen wij informatie over problemen die we proactief kunnen aanpakken. Enkele dagen of weken wachten vooraleer een flikkerende lamp wordt vervangen hoeft niet meer.’
‘Als je verlichting slimmer maakt door haar te verrijken met sensoren die data capteren, kan je informatie genereren. Hoeveel personen zijn in je gebouw aanwezig en waar bevinden die zich? Daarmee kan je niet alleen het licht aanpassen, maar ook de temperatuur of het aantal keer dat de schoonmaakploeg moet langskomen. Een ander voorbeeld is geluid.
Werknemers zetten tegenwoordig vaak een koptelefoon op om randgeluiden uit te schakelen. Onze sensoren kunnen decibels meten en aangeven waar je ongestoord kan werken.’
 

Slimme verlichting

De basis blijft natuurlijk verlichting. Volgens Eeckhout gaat het niet langer over licht maken, maar over licht creëren. ‘Smart lighting, noemen we dat. En de evolutie in ledverlichting gaat razendsnel, zeker in vergelijking met de gloeilamp en de tl-lamp die in tientallen jaren amper evolueerden. Als lichtbedrijf investeren wij in IT-bedrijven, zodat we data kunnen toevoegen. De gebruiker kiest met een app op zijn smartphone zelf welk licht hij wil op zijn werkplek.’

Nog een voorbeeld is human centric lighting. ‘We simuleren de curve van het daglicht op de werkvloer. Dat is zinvol, omdat je dan geconnecteerd bent aan daglicht. Dat verhoogt je prestaties overdag en het verbetert je nachtrust. Rond de middag werk je het beste en dan is het licht het felst, later op de dag zwakt de intensiteit af.
Gelijkaardige systemen installeerden we al met succes in zorginstellingen en in scholen. De leerlingen werken geconcentreerder met feller wit licht. En als ze binnenkomen op een zonnige dag en op de schoolbanken staan te springen, kan de leerkracht het licht dimmen, zodat de leerlingen rustiger worden.’
 

Gaan dan niet alle werkgevers voor fel wit licht kiezen, zodat hun medewerkers voortdurend hard presteren? ‘Het is bewust een curve. Je functioneert ’s ochtends anders dan ’s avonds. Bovendien kan je niet permanent boosten’, antwoordt Barrez.

‘Duurzaamheid wil ook zeggen dat je denkt aan het welzijn van je medewerkers. Je moet niet alles uit je medewerkers proberen te persen, want dan krijg je burn-outs en dergelijke. Ook een goede nachtrust is belangrijk en die verbeter je door in de loop van de namiddag het licht geleidelijk te dimmen. Dat kan allemaal met één armatuur. Je past het licht aan, niet de ruimte.’

Circulair design

Light as a Service kan je de Netflix of Spotify van de verlichting noemen. Je betaalt voor een dienst, niet voor een product. Signify koppelt daar een extra duurzame dimensie aan. ‘Onze oplossingen ontwikkelen we vanuit een circulair gedachtegoed. Dat begint uiteraard bij het design. Het overgrote deel van onze armaturen kunnen we na gebruik vermalen en opnieuw gebruiken. Als dat niet kan, zijn ze recycleerbaar’, zegt Eeckhout.
“Bovendien draagt het verminderen van het elektriciteitsverbruik ook bij tot de milieudoelstellingen van het bedrijf” voegt Barrez toe. Waarom niet alle bedrijven al zijn omgeschakeld op LaaS? ‘Onbekend is onbemind, want er zijn niets dan voordelen. ’
 

Meer weten?

Contacteer je relatiebeheerder