KBC verstuurt je documenten en rekeninguittreksels digitaal in het Business Dashboard

KBC verstuurt je documenten en rekeninguittreksels digitaal in het Business Dashboard

Sinds eind vorig jaar verstuurt KBC je berichten en documenten van je onderneming maximaal in het Business Dashboard en niet op papier. Dat is sneller, veiliger en duurzaam.

Vanaf 1 april 2021 bezorgen we ook rekeninguittreksels op een andere manier. Wat betekent dat voor jou? Dat ontdek je hieronder.

Gebruikt je bedrijf het Business Dashboard al?

Dan houden we je vanaf nu maximaal op de hoogte in het Business Dashboard. Je kunt er terecht voor al je rekeninginformatie en communicatie. Zo ontvang je altijd op de snelste manier al onze berichten en informatie én kunnen we jou de best mogelijke service geven.

Belangrijk: vanaf april versturen we ook de rekeninguittreksels niet meer per post. We raden je aan om een digitaal abonnement op te zetten om je rekeningafschriften regelmatig automatisch te ontvangen.

Gebruikt je bedrijf onze digitale toepassingen nog niet?

Ook dan veranderen er een aantal dingen aan onze dienstverlening en tarieven:

  • Vanaf april 2021 kun je geen rekeninguittreksels meer afdrukken aan de automaten in onze KBC-kantoren. 

  • Je communicatie per brief wordt gebundeld en maximaal 1 keer per maand per post verstuurd, tenzij het gaat om dringende communicatie.

  • Het tarief voor een postabonnement met rekeninguittreksels wordt aangepast naar een maandelijks bedrag van 2,50 euro per rekening en per bestemmeling. Dat tarief geldt voor zowel zicht- als spaarrekeningen.

    Ontvang je die momenteel dagelijks? Dan stijgt de maandelijkse prijs naar 25 euro per rekening en per bestemmeling.

  • Gebeurden er tijdens een maand geen verrichtingen op een rekening? Dan bezorgen we daar geen uittreksels van en rekenen we die maand dus ook geen kosten aan.

    Belangrijk:
    we beschouwen ook het ontvangen van een creditrente op je spaarrekening als een verrichting, waardoor je die maand een uittreksel per post krijgt.

Veelgestelde vragen

Wil je graag meer weten over je digitale communicatie? Bekijk dan hieronder zeker de veelgestelde vragen over documenten en rekeninguittreksels.

Documenten

Standaard bezorgen we je documenten in het documentenoverzicht in je Business Dashboard.

Algemene documenten, zonder gevoelige informatie, vind je in het documentenoverzicht in het Business Dashboard.

Denk aan:

  • Kredietdocumenten
  • Documenten over wijzigingen van reglementen en tarieven
  • Documenten over beleggingen en verzekeringen van je onderneming

Zo heb je altijd een digitaal archief. De beheerder, wettelijke vertegenwoordiger en full-mandaathebber kunnen ze raadplegen.

Ook facturen vind je in het documentenoverzicht. De beheerder kan extra gebruikers toegang geven om ze te raadplegen.

Daarnaast worden sommige van deze documenten ook weergegeven in context:

  • Kredietdocumenten
  • Documenten rond schadeverzekeringen

Op die manier kunnen alle gebruikers met de juiste machtigingen deze documenten raadplegen.

Goed om te weten
Sommige documenten versturen we ook per post. Bijvoorbeeld wanneer het document ter attentie van een specifieke persoon is, of een retourenveloppe bevat. Denk aan verzekeringsdocumenten zoals groene kaarten en vervaldagberichten.


Welke documenten vind je niet in het documentenoverzicht?

  • Documenten over groepsverzekeringen
    Deze vind je in een afgeschermde zone in het Business Dashboard omdat ze gevoelige info bevatten. Zo hebben enkel personen met de juiste volmachten toegang.
  • Uitgavenstaten en attesten met gevoelige info
    Kies zelf of we die documenten sturen naar je documentenoverzicht of naar specifieke gebruikers.

  • Niet-digitale documenten
    Sommige documenten, zoals bepaalde schadepolissen, zijn nog niet gedigitaliseerd en sturen we per post.

  • Acties
    Acties landen standaard in het actiecentrum van je Business Dashboard.

Ben je beheerder van het Business Dashboard, wettelijk vertegenwoordiger of full mandaathebber? Klik dan rechts bovenaan op 'Berichten' en daarna op 'Documenten' om je berichten en documenten te bekijken en te downloaden.

Standaard kunnen alleen de wettelijk vertegenwoordiger, full mandaathebber en de beheerder van het Business Dashboard documenten bekijken.

Daarnaast kun je onder 'Rapporten' specifieke gebruikers toestemming geven om facturen te bekijken en uitgavenstaten en vertrouwelijke attesten te ontvangen.

We sturen je een e-mail wanneer er wettelijk verplichte en andere belangrijke documenten voor je klaarstaan. Je kunt per vennootschap 3 e-mailadressen instellen om meldingen op te ontvangen.

Klik op de naam van je vennootschap in het Business Dashboard om het overzicht te zien van de beheerders.

Je kunt je documenten downloaden. Zo kun je ze makkelijk als bijlage e-mailen en afdrukken.

Klik op Administratie > Communicatie > Meldingen voor belangrijke documenten > E-mailadressen aanpassen.

Nee,  je hebt maar 2 opties:

  • Ofwel kunnen alle beheerders digitale communicatie bekijken en downloaden (standaardregeling)
  • Ofwel kan geen enkele beheerder digitale communicatie bekijken en downloaden. Wil je dat? Contacteer dan je KBC-contactpersoon.

Nee, bepaalde documenten zoals facturen, vertrouwelijke attesten en uitgavenstaten vind je onder 'Rapporten’ in het Business Dashboard. 

Je kiest zelf welke gebruikers je toegang geeft om die documenten te bekijken of ontvangen.

Documenten blijven minstens 7 jaar beschikbaar. Zolang je niets verwijdert, vind je in je Business Dasbhoard dus je nieuwe én oude administratie terug.

Nee, je KBC-documenten vind je altijd terug in het Business Dashboard. Wil je graag extra functies of andere gebruikers toegang geven om documenten te bekijken? Dan moet je bedrijf een extern Doccle-account aanmaken.

  • Eén centraal platform
    Ontvang documenten van KBC en andere Doccle-partners op één centrale plaats. Alle KBC-documenten blijven ondertussen ook altijd beschikbaar in het KBC Business Dashboard.

  • Facturen betalen
    Ga met de KBC-Betaalknop naar de vertrouwde KBC-omgeving, waar facturen meteen betaald kunnen worden. Betalen kan ook mobiel, zonder kaartlezer.

  • Documenten delen
    Bankdocumenten delen met een werknemer of facturen delen met een boekhouder? Dat kan op een snelle, veilige én eenvoudige manier met Doccle.

Facturen voor aanrekeningen van bancaire dienstverlening, inclusief leasing, vind je in het documentenoverzicht van je Business Dashboard of in de Business App. 
Het documentenoverzicht kun je terugvinden via ‘Berichten’ in de topnavigatie, via de knop ‘Documenten’. 

Beheerders van een Business Dashboard, wettelijke vertegenwoordigers en full mandaathebbers kunnen alle documenten, inclusief deze facturen, raadplegen. 
Beheerders kunnen ook andere gebruikers de machtiging geven om KBC facturen te raadplegen. 

Bekijk dit handige stappenplan

Je ontvangt de KBC-facturen standaard in PDF-formaat. De beheerder kan er voor kiezen om de facturen bijkomend ook in UBL-formaat te ontvangen. Er zijn dan 2 manieren om de facturen te ontvangen:

  • Per e-mail met de factuur in UBL-formaat en PDF-formaat in bijlage
  • Ofwel als UBL-bestand rechtstreeks via een bestaande Peppol-account

Rekeninguittreksels

Gebruikt je bedrijf het KBC Business Dashboard al? En ontvang je je documenten al digitaal?

Dan beëindigen we de postabonnementen voor je rekeninguittreksels. Je rekeninginformatie is namelijk altijd digitaal beschikbaar. Bovendien sla je alles op waar en wanneer je wilt en kun je je uittreksels ook afdrukken.

Ontvang je na 1 april je rekeninguittreksels nog altijd per post en wil je dat graag stopzetten?

Contacteer dan je KBC-contactpersoon.

Met ons handige stappenplan vraag je je rekeninguittreksels makkelijk aan in het Business Dashboard en in Touch.

Vraag je rekeninguittreksels digitaal aan

Onder 'Rapporten' in het Business Dashboard.

Online heb je altijd toegang tot al je gegevens, en dat tot 10 jaar terug.

We blijven de rekeninguittreksels per post versturen. Het tarief voor een postabonnement met rekeninguittreksels voor zicht- en spaarrekeningen verandert vanaf 1 april 2021.

Ontvang je je uittreksels maandelijks?

Dan stijgt de maandelijkse prijs naar 2,5 euro per rekening en per bestemmeling.

Ontvang je je uittreksels dagelijks?

Dan stijgt de maandelijkse prijs naar 25 euro per rekening en per bestemmeling.

 

Vanaf 1 april 2021 kun je aan onze automaten geen rekeninguittreksels meer afdrukken.

Heb je al Mobile of Touch?

Dan zetten we de abonnementen voor papieren rekeninguittreksels stop. De rekeninginformatie van de rekeninghouder vind je altijd terug in Mobile en Touch.

Heb je nog geen Mobile of Touch? 

Dan ontvang je je rekeninguittreksels maandelijks per post.

Gebruik je het Business Dashboard?

Dan kun je in het Business Dashboard zelf digitale rekeninguittreksels aanmaken.

Je betaalt alleen in die maanden dat er rekeninguittreksels worden gegenereerd. Met andere woorden: wanneer er een verrichting gebeurd is op je rekening.

Let op: we beschouwen ook het ontvangen van een creditrente op je spaarrekening als een verrichting, waardoor je die maand een uittreksel per post krijgt.

Nee, voor de beleggersrekening verandert er niets.

Vanaf april kun je alleen geen rekeninguittreksels meer afdrukken aan een automaat. Andere handelingen, zoals overschrijvingen of het updaten van je gegevens, blijven wel mogelijk.

Je rekeninguittreksels digitaal aanvragen

  • Meld je aan in het Business Dashboard
  • Klik op 'Rekeningen', en daarna op 'Rekeninginformatie'
  • Klik op 'Rekeningafschriften aanvragen', en (optioneel) op 'Nieuw abonnement'
  • Kies je bestandsformaat (pdf of csv)
  • Klik op 'Rekeningafschriften aanvragen'
  • Meld je aan in Touch
  • Klik bovenaan op 'Rekeningafschriften', en op 'Afschriften aanmaken'
  • Kies de rekening(en) waarvoor je afschriften wilt
  • Kies je bestandsformaat (pdf of csv)
  • Optioneel: stel in hoe vaak je je uittreksels automatisch wilt ontvangen in Touch
  • Klik op 'Uittreksels aanmaken'

Nog vragen?

Heb je extra vragen over je digitale communicatie? Of wil je graag afwijken van de standaardregeling? Contacteer dan je KBC-contactpersoon.

Contacteer je relatiebeheerder