De annulatieverzekering van je kredietkaart

Boek met een gerust hart je reis

De annulatieverzekering van je kredietkaart

Boek met een gerust hart je reis

Op vakantie gaan, één van de leukste momenten van het jaar. Maar wat als je plots je reis moet afbreken? Of nog erger. Je kunt zelfs niet vertrekken. Ontdek in welke gevallen je kunt terugvallen op de annuleringsverzekering van je KBC-Kredietkaart Gold (Flex) of KBC-Kredietkaart Platinum.

Wat is verzekerd?

De reisannuleringsverzekering dekt de terugbetaling van kosten, zoals de huur van je vakantieverblijf en het vervoer van en naar je bestemming of de vroegtijdige onderbreking van je reis. Keer je vervroegd terug van je vakantie? Dan krijg je de kosten van de niet-genoten dagen terug.

Wanneer is de annulering van je reis zoal verzekerd:

  • Bij plotse ziekte, ongeval of overlijden van de kaarthouder, een familielid tot in de tweede graad of een persoon die onder hetzelfde dak woont en die fiscaal ten laste is van de kaarthouder of waarover hij het hoederecht heeft
  • Bij ernstige materiële schade aan de hoofdverblijfplaats van de kaarthouder
  • Bij weigering van de vereiste vaccins om (vooraf niet bekende) medische redenen
  • Bij weigering van een visum ondanks correcte procedure waarbij de verzekerde niet eerder geweigerd werd

Weetje! Heb je een KBC-kredietkaart met reisannuleringsverzekering, maar ben je vergeten te boeken met jouw kaart? Geen probleem, want het volstaat dat de reis is betaald met een KBC-betaalmiddel: een KBC-kredietkaart, een KBC-bankkaart, overschrijving van een KBC-rekening, Omnia-reischeque of een combinatie hiervan.

Wie is verzekerd?

De kaarthouder van een geldige KBC-Kredietkaart Gold (Flex) of KBC-Kredietkaart Platinum Flex die:

  • zijn kaartbijdrage heeft betaald (de kredietkaart is actief) en de reis heeft betaald met een KBC-betaalmiddel, en
  • tussen het boeken van de reis en het annuleren ervan, ononderbroken in het bezit was van de desbetreffende kredietkaart.

Bij bepaalde oorzaken van annulering of vroegtijdige onderbreking zijn naast de kaarthouder ook de partner en de kinderen jonger dan 25 jaar (of die van de partner), die ofwel nog gedomicilieerd zijn op hetzelfde adres als de kaarthouder ofwel onder een regeling van verblijfsco-ouderschap vallen, verzekerd.

De verzekering eindigt automatisch wanneer het contract tussen KBC Bank NV en de verzekeraar wordt stopgezet.

Tot welke bedragen ben je verzekerd?

Een reis geboekt met je:  Je bent verzekerd tot maximaal:
- KBC-Kredietkaart Platinum Flex € 10.000 
- KBC-Kredietkaart Gold (Flex) € 6.000 
Voor deze verzekering geldt geen franchise 

Opgelet! Heeft je gezin meerdere kredietkaarten? Dan is het niet mogelijk de verzekerde bedragen op te tellen.

Wat is onder meer niet gedekt?

  • Zakenreizen
  • Het aandeel van niet-verzekerde personen in de annulatie- of onderbrekingskosten
  • Kosten voor de partner van de kaarthouder die niet op hetzelfde adres gedomicilieerd is
  • De extra kosten voor een verlengd verblijf of in geval van repatriëring in het buitenland
  • Annulatie of onderbreking door een niet-stabiele medische aandoening die of een letsel dat al bestond op het ogenblik van de boeking. Schadegevallen die het gevolg zijn van het overmatige gebruik van alcohol, geneesmiddelen of verdovende middelen zijn ook niet gedekt
  • Een reis zonder overnachting

De dekkingsvoorwaarden zijn beschikbaar in elk KBC-bankkantoor of op www.kbc.be/gold (pdf, vanaf p9). Alleen de algemene voorwaarden bepalen jouw recht op een tegemoetkoming van de verzekeraar.

Enkele voorbeelden

Met vrienden op vakantie

Je gaat op reis met enkele vrienden. Voor de reservatie van de vliegtickets en het verblijf betaalt één iemand alles en jij (kredietkaarthouder) betaalt jouw deel van de reis terug aan je vriend. Ben je verzekerd? 

Ja. Als je jouw deel hebt terugbetaald met een KBC-betaalmiddel, dan ben je voor jouw gedeelte van de reis gedekt als in het reiscontract, huurcontract of op het vliegtuigticket jouw naam vermeld staat. 

Boeken zonder voorschot

Je hebt een hotel geboekt via internet en een e-mail ontvangen ter bevestiging, maar je hebt geen voorschot moeten betalen. Ben je dan ingedekt? 

Ja. Het sluiten van een reiscontract en de bevestiging daarvan, bijvoorbeeld per e-mail, is voldoende om gedekt te zijn bij annulering of vroegtijdige onderbreking van je reis.

Goed om te weten

  • De %%product.reisannulatieverzekering%% wordt aangeboden door KBC Verzekeringen NV – Professor Roger Van Overstraetenplein 2 - 3000 Leuven - België. BTW BE 0403.552.563 - RPR Leuven - IBAN BE43 7300 0420 0601 - BIC KREDBEBB. Onderneming toegelaten voor alle takken onder code 0014 (K.B. 4 juli 1979, B.S. 14 juli 1979) door de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, België. Een onderneming van de KBC Groep
  • Het Belgische recht is van toepassing op alle verzekeringen. Deze verzekering behoort tot de tak 16 (verzekeringen voor diverse geldelijke verliezen).
  • De dekkingsvoorwaarden zijn beschikbaar in elk KBC-bankkantoor of op www.kbc.be/gold of www.kbc.be/platinum. Alleen de algemene voorwaarden bepalen jouw recht op een tegemoetkoming van de verzekeraar.
  • Klachten? Je tussenpersoon is het eerste aanspreekpunt in geval van klachten. Als je niet tot overeenstemming komt, kun je terecht bij KBC-Klachtenmanagement, Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven, klachten@kbc.be, tel. 0800 620 84 (gratis) of 078 15 20 45 (betalend), fax 016 86 30 38. Kom je niet tot een passende oplossing, dan kun je je richten tot de Ombudsman van de Verzekeringen, die optreedt voor de hele sector, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel, info@ombudsman.as, www.ombudsman.as. Je behoudt evenwel altijd het recht om een gerechtelijke procedure in te leiden.  

Geniet van de annulatieverzekering met de volgende kredietkaarten

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen