Heb je een vraag over Kate, communicatie, contact of acties?

Veelgestelde vragen (FAQ)

Heb je een vraag over Kate, communicatie, contact of acties?

Veelgestelde vragen (FAQ)

Kate

Kate is je digitale assistent die in KBC Mobile klaarstaat om je te helpen op elk uur van de dag. Je kunt Kate vragen stellen over je dagelijkse bankzaken, je verzekeringen of andere diensten die KBC aanbiedt.

Je vindt Kate in KBC Mobile via het blauwe icoon rechtsboven.

Standaard kun je Kate eenvoudige vragen stellen over producten, diensten en toepassingen die KBC aanbiedt in KBC Mobile. Je kunt je vraag schrijven en in sommige gevallen inspreken. Je kunt Kate vragen een overschrijving uit te voeren, een betaling op te zoeken of het verzekeringsbewijs van je voertuig te tonen.

Maar Kate doet meer dan luisteren en uitvoeren. Vraag je bijvoorbeeld je AssurCard-nummer op, dan zal Kate je ook vragen om je te helpen met je aangifte voor een hospitalisatie.

Kies je voor de proactieve diensten? Dan ontvang je vrijblijvende suggesties. Kate stuurt je dan een bericht als je bijvoorbeeld kunt besparen op je verzekering of je energiefactuur.

Kate wordt elke dag slimmer en leert voortdurend bij door de vragen die je stelt. Als Kate het antwoord niet weet, verbindt Kate je door met een collega van KBC Live. De volgende keer zal Kate wellicht zelf het antwoord op je vraag kennen.

Je privacy is zeer belangrijk voor ons. Hoe we met je gegevens omgaan, lees je in onze Privacyverklaring.

In sommige gevallen kun je al met KateĀ praten. Naast de tekstinvoerbalk verschijnt dan een microfoontje. Tik erop, spreek je vraag in en KateĀ zal naar je luisteren en met je praten.

Om KateĀ te gebruiken, open je KBC Mobile. Voor alle verrichtingen die je moet tekenen (zoals een overschrijving), moet je opnieuw je pincode of je vingerafdruk invoeren. Verlaat je KBC Mobile, dan is ook KateĀ niet meer beschikbaar. Zo gebruik je KateĀ in alle veiligheid.

KateĀ is een gratis dienst.

Communicatie

Onder 'Mijn KBC' vind je al de producten en diensten die je hebt bij KBC. Je vindt er ook een overzicht van je contacten, je berichten en je documenten. Wil je een afspraak maken? Vraag het gerust aan Kate, je digitale assistent in KBC Mobile.

Natuurlijk kun je inĀ KBC Mobile ook chatten met Kate, die je helpt om tijd en geld te besparen. OmĀ Kate te bereiken, tik je rechtsboven op het Kate-icoon.
Ā 

Digitale klanten kunnen geen post op papier meer ontvangen.

Berichten

Een 'Bericht' is persoonlijke communicatie tussen jou en je KBC-relaties: je kantoor, KBC Live en je agent, je relatiebeheerder, je gekoppelde contact.

  • Je kunt berichten van je kantoor of van KBC Live ontvangen en beantwoorden
  • Je kunt berichten van/naar je agent, je relatiebeheerder of je gekoppelde contact ontvangen, beantwoorden en versturen

Je kunt je berichten zelf verwijderen, maar na 2 jaar worden ze automatisch verwijderd.

Als er een belangrijk bericht is toegekomen in KBC Mobile, dan sturen we je hiervoor een bericht via e-mail.Ā Op je startscherm in Mobile krijg je ook een boodschap die je meteen naar het document brengt. Laat je meldingen geactiveerd en blijf op de hoogte!

Om een mailtje te krijgen, moet je e-mailadres natuurlijk gekend zijn in KBC Mobile. Zo voeg je je e-mailadres toe:

  1. Tik op je startpagina op je profielicoon linksboven
  2. Ga naar 'Persoonlijke gegevens' onder 'Profiel'
  3. Tik op het pennetje om je e-mailadres in te vullen.
  4. Teken met je geheime code

KBC Mobile

  1. Tik onderaan rechts op je scherm op Meer > Profiel > Klantgegevens
  2. Tik op het pennetje om je e-mailadres in te vullen
  3. Teken met je geheime code

KBC Touch

  1. Klik bovenaan rechts op je scherm op Profiel > Klantgegevens
  2. Vul je e-mailadres in
  3. Teken met je geheime code

KBC Mobile

Je berichten en documenten vind je onder 'Mijn KBC'. Scroll naar beneden voor een overzicht. Heb je een nieuw bericht? Dan krijg je hiervan een melding op je startpagina.

KBC Touch

  1. Meld je aan in KBC Touch
  2. Klik bovenaan in de blauwe balk op ā€˜berichtenā€™. Hier vind je al je berichten en documenten terug
  3. Kies een bericht of document dat je wilt raadplegen
  4. Lees of download je gekozen document

Documenten

Wettelijke verplichte mededelingen, facturen, (fiscale) attesten en andere belangrijke documenten die je het beste langer bewaart, vind je onder ā€˜Documentenā€™.

Als je KBC Mobile gebruikt, is het niet mogelijk om je documenten per post te ontvangen.

Als er een belangrijk document is toegekomen in KBC Mobile, dan sturen we je hiervoor een bericht via e-mail of een melding op je smartphone.Ā Om een mailtje te krijgen, moet je e-mailadres natuurlijk gekend zijn in KBC Mobile.Ā 

Op je startscherm van Mobile krijg je ook een boodschap die je meteen naar het document brengt.

Om documenten te bewaren, gebruiken we Doccle. Doccle bewaart je documenten minstens 7 jaar.

Je hoeft Doccle zelf niet te activeren, al je documenten zijn gewoon zichtbaar in Mobile of Touch

Je kunt je documenten opvragen in KBC Mobile, KBC Touch of Doccle.

>Ā Ontdek in deze demo hoe je je documenten in KBC Mobile bekijkt.

Doccle

Doccle is een digitale brievenbus waarmee je documenten van bedrijven kunt ontvangen, organiseren en archiveren. Om je documenten in KBC Mobile of KBC Touch op te vragen, heb je geen Doccle-account nodig.

Een account kan wel interessant zijn om documenten te delen, of om documenten van verschillende leveranciers op Ć©Ć©n locatie te bewaren. Als je een Doccle-account hebt, kun je Ć©Ć©n enkele klik van KBC Mobile naar Doccle.

In Doccle ontvang je bank- en verzekeringsdocumenten van KBC. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Fiscale attesten
  • Uitgavenstaat van je kredietkaart
  • Documenten over het aflopen van je verzekeringscontract
  • Documenten van je woningkrediet

Gebruik je Doccle? Dan kun je je uitgavenstaat daar opvragen.

Heb je je aangetekende zending digitaal in ontvangst genomen met itsme of je eID? Dan kun je je aangetekende zending downloaden. Deze download vind je nadien ook bij je documenten onder 'Mijn KBC'.

Contact

Kate, je relatiebeheerder (als je er Ć©Ć©n hebt) en/of je kantoor en/of KBC Live en/of je agent.

KBC Live is een team van experten dat voor jou ter beschikking staat met een antwoord op al je vragen. Als je een relatiebeheerder hebt, is dit team je eerste aanspreekpunt. Heb je geen relatiebeheerder of kun je hem niet bereiken, dan staan de experten van KBC Live klaar om je te helpen op het tijdstip dat jou het beste past.

Afspraak maken

Vraag het aan Kate.Ā Kate helpt je om een afspraak te maken, je afspraak te wijzigen of te annuleren.

Ja, dat kan.

  • Ga naar 'Mijn KBC'
  • Scroll omlaag en tik onder 'Contacten' op 'Alle contacten'
  • Tik op je afspraak
  • Tik op de 3 puntjes en kies 'Aan kalender toevoegen'

Meld je aan in KBC Mobile en vraag het aan Kate of ga naar 'Mijn KBC' > 'Je contacten' > 'Alle contacten'. Daar vind je een overzicht van je afspraken. Tik op de juiste afspraak. Hier vind je alle details van je afspraak en de knop om het gesprek in MS Teams op te starten.

Chat

Bovenaan je scherm staat een tekstballonnetje of het Kate-icoontje. Als je hierop tikt, kun je ons contacteren via telefoon of via chat.

Je chat met een medewerker of met een chatbot. KanĀ de chatbot je niet helpen, dan roept hij er een medewerker bij.

KBC Live is elke werkdag bereikbaar van 8 tot 22 uur of zaterdag van 9 tot 17 uur.Ā Is er een medewerker beschikbaar, dan kan je chatĀ starten. Is er geen medewerker beschikbaar, dan komt je boodschap in eenĀ wachtrij terecht.

Zolang je actief blijft in KBC Mobile, kun je je chatgesprek op de achtergrond plaatsen. Zodra er een medewerker beschikbaar is, krijg je hiervan een signaal. Je kunt dan terugkeren naar je gesprek door bovenaan opnieuw op het tekstballonnetje te tikken.

Het gesprek blijft ook actief als jeĀ KBC Mobile volledig afsluit. Je kunt dan je gesprek verder zetten als je je de volgende keer aanmeldt.Ā 

De medewerker of de chatbot sluit je gesprek pas af als je te kennen geeft geen vragen meer te hebben. We sluiten het gesprek automatisch af als er gedurende 3 dagen geen enkele boodschap meer is uitgewisseld.

Je kunt het actieve gesprek en de vorige gesprekken tot 3 maanden terug opnieuw bekijken.

Meldingen

Een melding is een persoonlijke boodschap op je smartphone, ook wel een pushbericht genoemd.

In de instellingen van je smartphone kun je per app instellen of je al dan niet meldingen wilt ontvangen. De meldingen voor KBC Mobile zet je het beste aan, zo mis je geen belangrijke berichten.

Voor enkele specifieke meldingen kun je zelf kiezen of je ze wilt ontvangen. Deze meldingen beheer je in je instellingen.

  • Meldingen over betalingen: 'Start > Je foto linksboven > Meldingen'
  • CommerciĆ«le meldingen: 'Start > Je foto linksboven > Beveiliging en privacy > Privacy > CommerciĆ«le instellingen'

Ben je niet aangemeld in KBC Mobile, dan verschijnt een pop-up op het startscherm van je toestel. Ben je wel aangemeld, dan krijg je ook boven aan het scherm een melding.

Voor iOS verschijnt er op de KBC Mobile-app ook een badge (rondje met daarin een nummer) om aan te geven dat er een nieuwe melding is.

We versturen een melding voor belangrijke berichten die je niet mag missen.

  • Je hebt een bericht van je kantoor ontvangen
  • Je moet een document ondertekenen
  • Je ontvangt een dringend bericht over bijvoorbeeld de uitbetaling van je Kate Deals, de betaling van een factuur van je woningkrediet die we niet konden uitvoeren of een voucher van The Click die vervalt
  • Er staat een belangrijk bericht voor je klaar zoals een vermoeden van fraude met je kredietkaart of prepaidkaart, een belegging met derivaten in deze portefeuille...

Daarnaast kun je ook nog een melding te krijgen als

  • Je een bedrag op je KBC-Plusrekening of KBC Business-rekening hebt ontvangen
  • Een factuur van KBC Verzekeringen op vervaldag komt
  • Er een domiciliĆ«ring voor je klaar staat
  • Er een afrekening van je kredietkaart voor je klaar staat
  • Een verrichting niet kan worden uitgevoerd (bv. onbetaalde vervaldag krediet)

De informatie in de melding is beperkt en geeft eerder een indicatie van de inhoud en het type melding.

Wanneer je een rekening van een andere bank toevoegt, geef je KBC de toestemming om gedurende een beperkte periode, bijvoorbeeld 90 dagen, deze rekening te raadplegen. Zodra deze periode verstreken is, moet je opnieuw toestemming geven. Zo kunnen we de rekeninginformatie weer raadplegen. Doe je dat niet, dan krijg je ook geen meldingen voor inkomende betalingen meer.

Acties uitvoeren

Je vindt een overzicht van je acties als je rechtsboven op het belletje tikt. Staat dit icoontje er niet, dan heb je geen uit te voeren acties.

In het lijstje van 'Acties' willen we je aandacht vestigen op te betalen facturen, aan te zuiveren rekeningen, te tekenen documenten...

Klik gewoon op de actie die je wilt uitvoeren. Je wordt dan door de verschillende stappen geleid.

Nee. Per actie staat vermeld waar je de actie kunt uitvoeren: in KBC Mobile, KBC Touch of KBC Invest.

Jobstarter?

Ontdek welke financiƫle opportuniteiten er zijn

Apple Pay: veelgestelde vragen

Vragen over Apple Pay? Hier vind je vast het antwoord.

Veel gestelde vragen over het KBC-Antiviruspakket

Retail