Factoring geeft Balta extra adem

Factoring geeft Balta extra adem

Diverse KBC-formules rond commercial finance helpen tapijtfabrikant Balta om de liquiditeit op peil te houden. Maar factoring is een heel proces — waarin de relatiebeheerder een sleutelrol speelt.

Balta maakt drie types zachte vloerbedekkingen, voornamelijk uit kunststof: kamerbreed tapijt, vloertegels en karpetten. Voor tapijt is Balta de nummer 1 in Europa. Het is een van de weinige maakbedrijven die nog altijd in eigen land produceren: van de acht fabrieken waarover de groep beschikt, staan er zes in België, samen goed voor 2.700 van de 3.400 werknemers. Het ‘geheim’ achter die cijfers is voor CEO Tom Debusschere heel simpel: automatisatie en innovatie. Kamerbreed tapijt transporteren kent zijn beperkingen. Balta kan het verkopen aan heel Europa tot in Rusland, en in het Midden-Oosten. Karpetten en tegels laten zich makkelijker vervoeren. De tapijtfabrikant heeft klanten in meer dan 120 landen; van de totale productie gaat 95 procent naar het buitenland.

Permanente schulden

Vloerbedekkingen vormen een recurrente business. In de retail zijn de klanten meubel- en interieurketens en gespecialiseerde vloer- of tapijtwinkels: die bestellen telkens opnieuw. Daarnaast is er ook projectbusiness: voor installateurs en projectontwikkelaars, architecten en designers. Maar ook met die klanten probeert Balta vaste relaties op te bouwen.

Onze relatiebeheerder speelt een sleutelrol: hij zorgt altijd meteen voor de juiste persoon op de juiste plek.

Tom Debusschere, CEO Balta

Eigen aan recurrente klanten is dat ze permanent een schuld hebben openstaan: de vorige bestelling is nog niet betaald of er is alweer een nieuwe geplaatst. Samen met de omvangrijke voorraad — essentieel als je klanten wereldwijd snel wilt bedienen — moet ook dat betalingsuitstel gefinancierd worden, zeker als je goede klanten 60 of 90 dagen wil gunnen.

Voorschotten

‘KBC heeft twee producten die ons daarbij erg helpen om onze liquiditeit te regelen’, aldus Debusschere, ‘namelijk factoring en forfaiting.’ Beide formules draaien om bevoorschotting: Balta draagt facturen aan KBC over, en krijgt in ruil daarvoor gemiddeld 90 procent als voorschot uitgekeerd, tegen een rente die een stuk lager ligt dan bij een gewoon kaskrediet.

Het debiteurenrisico wordt door Balta zelf afgedekt met een kredietverzekering. KBC is medebegunstigde van de kredietverzekeringspolis. Vorderingen op Rusland en het Midden-Oosten blijven buiten het factoringverhaal, omdat de kredietverzekeraars die landen niet zien zitten. Dankzij een inspanning bij KBC kunnen Amerikaanse klanten begin 2017 wel aan het factoringcontract toegevoegd worden.

Dankzij de bevoorschottingsformules kunnen we onze liquiditeit finetunen.

Tom Debusschere, CEO Balta

Voor een heel grote klant in de UK gebruikt Balta een ander KBC-product, namelijk forfaiting. Debusschere legt het verschil met factoring uit: ‘KBC neemt hier zelf het kredietrisico op. Dat is belangrijk voor ons, omdat het om veruit onze grootste klant gaat, én dat land toch wat meer risico vertegenwoordigt. Denk aan de brexit, maar ook aan de vele schommelingen die er met het pond sterling geweest zijn. Met die formule kan de bank voor deze klant geen verhaal meer komen halen bij ons, waardoor we die facturen van onze balans kunnen halen.’ Door het hogere risico wordt het forfaitingcontract, anders dan dat voor de factoring, jaarlijks herbekeken.

Voor Balta zijn factoring en forfaiting bijzonder belangrijk. ‘Onze business is tot op zekere hoogte seizoengevoelig’, zegt Tom Debusschere. ‘Dat betekent dat we soms meer en soms minder cash binnenkrijgen. Dankzij de bevoorschottingsformules houden we onze liquiditeit altijd op peil.’

Kwaliteit van mensen

‘Wat we enorm waarderen bij KBC, is de kracht van de relationship manager’, zegt Debusschere. ‘Hij zorgt ervoor dat we altijd meteen de juiste man op de juiste plaats hebben.’ De meeste ‘probleempjes’ bij de dagelijkse uitwisseling van gegevens tussen Balta en KBC, worden gewoon tussen backofficemedewerkers onderling opgelost. ‘Maar de relatiebeheerder staat klaar als dat nodig is. Bij KBC ervaren we de kwaliteit van mensen in een organisatie die relatief ‘lean’ blijft; het accent ligt meer op persoonlijke verhoudingen.’ Daardoor is er naast ratio’s en cijfers ook oog voor nieuwe ideeën en creativiteit. En dat alles staat efficiëntie geenszins in de weg: het opstarten van de hele factoringoperatie, een paar jaar geleden, kostte dankzij het bundelen van krachten bij KBC en Balta niet meer dan twee maanden. ‘En dat is toch erg snel.’

Meer weten?

Is deze pagina nuttig voor u? Ja Neen

Debiteurenbeheer en factoring

Debiteurenbeheer en factoring

Op zoek naar een oplossing voor een optimale cashflow? Ontdek alles over debiteurenbeheer en factoring.
Veilig betaald worden

Veilig betaald worden

Exportprojecten? Een goede begeleiding en de juiste trade finance-oplossingen bieden veiligheid en gemoedsrust.
Analyse voor een vlotte kasstroom

Analyse voor een vlotte kasstroom

Leveranciers die snel betaald willen worden, maar klanten die traag betalen? KBC licht uw kasstroom door en vindt oplossingen.
KBC ondersteunt Bioracer in zijn e-commerce

KBC ondersteunt Bioracer in zijn e-commerce

Bioracer verkoopt al jaren online via zijn webshops in België, Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten.