
BelOrta: "Van fruit tot check-ups, een bedrijfscultuur die kiest voor welzijn."
Sportevenementen, gratis fruit en toegang tot een wetenschappelijk onderbouwde Health en well-being-app in samenwerking met KBC: BelOrta, de coöperatie van meer dan duizend telers, besteedt volop aandacht aan welzijn en gezondheid van de werknemers. "Er zijn almaar meer chronisch zieken. Preventie is essentieel voor een duurzaam personeelsbeleid."
Bio-ingenieurs, marketeers, IT-specialisten, chauffeurs en logistieke medewerkers: bij BelOrta zijn heel verschillende profielen aan de slag, waaronder verschillende knelpuntberoepen. Dat maakt het, zeker in tijden van arbeidsmarktkrapte, niet makkelijk om de juiste mensen te vinden. "Bovendien moeten onze medewerkers een hart voor tuinbouw hebben", vertelt financieel directeur Jo Op de Beeck. "We zijn een coöperatie, onze telers komen dus op de eerste plaats."

Met tot 4.000 ton verse groenten en fruit die dagelijks worden gecontroleerd, geveild en verpakt, is BelOrta een bekende naam in Vlaanderen. En die naamsbekendheid zet het bedrijf ook in voor zijn rekrutering. "Kandidaat-werknemers vinden het een fijn idee om heel tastbare, duurzame en lokale producten te verkopen die iedereen in huis haalt. Krijg je een asperge op je bord, dan is de kans groot dat die van hier komt. Dat versterkt ons HR-verhaal."
Maar een sterke merknaam volstaat niet om medewerkers te behouden. BelOrta telt 500 vaste medewerkers, met een tijdelijk surplus van tweehonderd in het hoogseizoen. Het bedrijf betaalt competitieve lonen uit en heeft een ruim cafetariaplan. Ook andere extralegale voordelen behoren tot het pakket. "Groeps- en hospitalisatieverzekering vind ik een evidentie. Ook voor arbeiders. Het blijft me verbazen dat dat niet overal het geval is", legt Op de Beeck uit.
Gratis fruit en medische checkups
Daarnaast werkt BelOrta ook aan een bedrijfscultuur die veel belang hecht aan welzijn. "Door onze coöperatieve oorsprong zijn we een erg egalitair bedrijf. Ieders rol is essentieel en iedereen krijgt hetzelfde respect, of je nu marketeer, chauffeur of manager bent. We stimuleren inspraak, organiseren heel wat sociale evenementen en besteden veel aandacht aan sport."
Want gezondheid is een belangrijk onderdeel van welzijn. BelOrta werkt dus heel wat initiatieven uit die werknemers helpen langer en gezonder aan de slag te blijven. "Gratis fruit is voor ons natuurlijk evident", lacht Op de Beeck. "En we hebben een foodtruck met gezonde hapjes, die we ook op onze eigen events inzetten." Daarnaast faciliteert BelOrta ook medische check-ups voor vijftigplussers.
Verzekeraars, strategische partner in gezondheidsbeleid

"Met ons Employee Care-aanbod staan we werkgevers bij in hun HR-beleid", zegt Ilse Calewaert, Corporate Accountmanager Employee Care bij KBC.
"De jongste jaren krijgen we meer en meer vragen rond welzijn. Een niet onlogische evolutie gezien de krapte op arbeidsmarkt en de stijging van het aantal chronische zieken. Dat weegt op de teamprestaties en heeft impact op de werkdruk binnen bedrijven. Meer en meer werkgevers zijn zich dan ook bewust van het belang om in te zetten op het welzijn van hun medewerkers. Dat geldt evenzeer voor HR-diensten, ook zij zijn zoekende naar passende oplossingen."
De steun van een grote speler als KBC is onontbeerlijk bij het uittekenen van een beleid rond welzijn, zegt Op de Beeck. "We hebben vier mensen op onze HR-dienst. Die verrichten fantastisch werk, maar een grote verzekeraar als KBC kan nu eenmaal zaken aanbieden waarvoor wij niet de slagkracht hebben."
Laagdrempelige app op maat
KBC startte daarom de jongste jaren met initiatieven rond welzijn in bedrijven. Eén ervan was een test rond apneu. "Aangemoedigd door die resultaten hebben we beslist om in de breedte te werken. Daarom zijn we in zee gegaan met Leadlife, een Gents health tech bedrijf dat een health en well-being-app heeft ontwikkeld. We kozen voor die partner omdat zij gezondheidspreventie heel ruim zien, van voeding en slaap, over stress tot beweging."

De app werkt bijzonder laagdrempelig, 'anders wordt hij alleen gebruikt door wie al erg met gezondheid bezig is', is wetenschappelijk onderbouwd en kan helemaal op maat worden afgestemd. "Want niet elk bedrijf heeft dezelfde behoeften, en iedere gebruiker heeft zijn eigen prioriteiten qua gezondheid, welzijn en levensstijl. Iemand met een druk gezinsleven heeft bijvoorbeeld het meest baat bij korte high impact oefeningen. Een ruglijder krijgt dan weer andere oefeningen op maat. Dankzij integratie met ‘wearables’ (draagbare accessoires zoals fitnesstrackers, smartwatches, draadloze oordopjes,...) ontvangt de gebruiker van de app gepersonaliseerde informatie, bijvoorbeeld op basis van de slaapkwaliteit. Of men kan kiezen om een reeks voedingstips te ontvangen via de app."
De data van gebruikers worden door Leadlife end-to-end versleuteld en komen in een individuele kluis waarbij de gebruiker als enige beslist wie aan de gegevens kan. Werkgevers kunnen wel inzicht krijgen in het gebruik via geanonimiseerde statistieken. "Vanaf 30 deelnemers in de app kan het bedrijf algemene trends detecteren. Bij signalen van stressproblemen kan de HR-dienst daar dan bijvoorbeeld op inspelen. Leadlife biedt daarnaast ook webinars aan rond verschillende thema’s", aldus Calewaert.
Health & well-being-app als extralegaal voordeel
Ook bij BelOrta wordt de app op dit moment getest. "Het gaat hier om een mooi extralegaal voordeel, want toegang tot een dergelijke kwalitatieve app kost anders flink wat", zegt Op de Beeck. "Voor mij is preventie de sleutel tot een duurzaam personeelsbeleid. En als werknemers zien dat er ruimte is voor events rond gezondheid, komen ze vaak zelf met ideeën. Dat werkt als een olievlek."
Calewaert bevestigt die visie. "We zien dit als een essentiële service en willen bedrijven wapenen tegen de toenemende druk van de regering rond langdurige ziekte. Wij willen helpen vermijden dat het zover komt."
Disclaimer:
Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, heeft alle informatie die u hier raadpleegt of verkrijgt een vrijblijvende en zuiver informatieve waarde. Ze wordt naar best vermogen en op regelmatige tijdstippen bijgewerkt. KBC Bank NV geeft echter geen garanties wat betreft de actualiteit, accuraatheid, correctheid, volledigheid of geschiktheid voor een bepaald doel van deze informatie. De hier verstrekte informatie vormt geen advies of verkoopaanbod van producten of diensten en is niet bestemd voor commercieel gebruik. U blijft zelf volledig aansprakelijk voor de gevolgen van het gebruik dat u van deze informatie maakt. De intellectuele eigendomsrechten op de informatie, publicaties en gegevens die hier verstrekt worden, komen toe aan KBC Bank NV of aan derden en u moet zich onthouden van elke inbreuk hierop. Behoudens de uitdrukkelijk voorafgaande en schriftelijke toestemming van KBC Bank NV is elke overdracht, verkoop, verspreiding of reproductie van deze informatie verboden.