Tips & tricks voor een succesvolle webshop

Tips & tricks voor een succesvolle webshop

België telt 67.000 webshops en elke week komen er 25 bij. Die trekken natuurlijk niet allemaal even vlot klanten aan. De hamvraag is dus: hoe maak ik van mijn webshop een succesverhaal?

Uitbesteden of zelf bouwen?

Als de strategie van uw webshop helder is, dan kunnen de webwerken van start gaan. Als u met een webbouwer in zee gaat, checkt u het best eerst zijn referenties. Want een website laten bouwen kost tussen de 10.000 en 35.000 euro. Dat betaalt u toch niet aan eender wie? Spreek af dat u na het online gaan van uw webshop zelf uw aanpassingen wilt doen. Want als u voor elke wijziging een beroep moet doen op uw webdesigner, zal dat tijd en geld kosten.

Denk ook aan:

  • een geslaagde eerste indruk! Overtuig uw klant onmiddellijk, u hebt maar een paar seconden. Stel uzelf de vraag wat uw klant zoekt;
  • de snelheid van uw site. Vermijd beelden in hoge resolutie, want die laden te traag;
  • voldoende productinformatie, met foto's van uw producten in een omgeving waar ze thuishoren;
  • de mobiele surfers. Uw site moet aangepast zijn aan smartphone en tablet;
  • duidelijke contactgegevens. Uw klant mag dan online winkelen, hij wil weten wie de webshop uitbaat en of er misschien een fysieke winkel aan verbonden is;
  • opslag, verpakking en verzending. Maak hiervoor voldoende budget vrij.

Wijs de weg

Uw webshop wordt pas een succes als u er reclame voor maakt. Denk niet dat potentiële klanten de weg vanzelf wel zullen vinden, want de concurrentie is te groot. U moet aan e-marketing doen en die inspanningen ook continu herhalen.

Hoe pak ik e-marketing aan?

Uw klanten zoeken via zoekmachines. Zoek uit welke de meest gebruikte zoektermen zijn en integreer die op uw website. Google Analytics en Google Adwords zijn de geknipte tools om ervoor te zorgen dat uw site zichtbaar wordt op het web. Via Adwords creëert u bijvoorbeeld advertenties gekoppeld aan zoektermen. Zo verschijnt uw site bovenaan in de zoekresultaten. Het is een must om hier maandelijks een budget voor in te plannen.

Maar het draait niet alleen om slim adverteren. Laat inspirerende inhoud rondgaan! Een blog met handige gebruikersinfo zal een absolute meerwaarde vormen voor uw website. Ook Facebook is ideaal als aanvulling op uw site. Post geen commerciële info, maar kies voor positieve persoonlijke verhalen. Ook Twitter genereert onlineverkeer.

Op zoek naar advies? Contacteer onze e-commerce-experts via e-pay@kbc.be.

Cette page est-elle utile pour vous? Oui Non