Phishing via e-mail

Phishing via e-mail

Oplichters bellen meestal niet meer om uw codes te achterhalen. Ze sturen een e-mail of een sms met een link naar een valse website. Ze proberen vaak om een gevoel van angst en dringendheid op te wekken.Op die valse website vragen ze u niet alleen om uw persoonlijke en bankgegevens door te geven, maar ook uw (response) codes. Achter de schermen loggen de fraudeurs dan in op de echte KBC-website om betalingen uit te voeren of klantgegevens te wijzigen.

Hoe gaan oplichters te werk?


Via de link in de e-mail komt u terecht op de valse website. Daar wordt u achtereenvolgens gevraagd om:

  • uw persoonlijke gegevens en uw kaartnummer in te vullen;

 

  • uw response codes in te geven.

Zodra de criminelen uw kaartnummer en uw berekende response codes hebben, kunnen ze in uw banktoepassing aanmelden en frauduleuze overschrijvingen uitvoeren.

 

Praktijkvoorbeeld van een phishing scenario.

Hoe kan ik mij beschermen tegen phishing via e-mail?

  • Houd de codes die u aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim, net als uw pincode. Ze geven toegang tot uw geld en zijn persoonlijk. KBC vraagt ze u nooit, ook niet per e-mail, sms of telefoon.
  • Verifieer de boodschappen op de kaartlezer.
  • Let op het webadres in de adresbalk bovenaan in uw browser. Het webadres van de KBC-website begint met https://, waarbij de ‘s’ staat voor ‘secure’. Bij recente browsers kleurt bovendien (een deel van) de adresbalk groen.

Installeer antiphishingsoftware die KBC zijn klanten aanbiedt.
Die software blokkeert valse websites op uw pc, zodat u er niet naartoe kunt surfen.
Lees meer en installeer