Phishing via sms

Phishing via sms

In de valse sms staat dat je KBC-bankkaart vervangen moet worden voor de overgang van KBC-Online naar KBC-Touch.
Je moet je oude bankkaart zogezegd terugsturen om ze te recycleren en de nieuwe kaart krijg je daarna binnen 5 dagen toegestuurd.

KBC vraagt nooit de pincode van je bankkaart.   
KBC vraagt nooit om je bankkaart op te sturen.

Hoe gaan de oplichters te werk?


Via de link in de sms kom je terecht op de valse website. 
Daar vragen ze je achtereenvolgens om:


1. je persoonlijke gegevens en je kaartnummer in te vullen;


2. je huidige pinode in te geven en een nieuwe pincode te kiezen;

 


3. je huidige bankkaart op te sturen met de post.


Zodra de criminelen je bankkaart en pincode hebben, kunnen ze met je bankkaart betalen in winkels en cash opnemen aan de automaat.

Ons advies

  • Geloof niet blindelings elke sms.

  • Stuur je bankkaart nooit op met de post.

  • Geef de pincode van je bankkaart aan niemand door, ze is strikt persoonlijk.

  • Let op het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser. Het webadres van de KBC-website begint met https://, waarbij de ‘s’ staat voor ‘secure’. Bij recente browsers kleurt bovendien (een deel van) de adresbalk groen

Installeer antiphishingsoftware die KBC zijn klanten aanbiedt.
Die software blokkeert valse websites op je pc, zodat je er niet naartoe kunt surfen.
Lees meer en installeer