Hoe begin ik aan innovatie en wie kan me helpen?

Hoe begin ik aan innovatie en wie kan me helpen?

Er bestaan een pak boeken over hoe je kunt innoveren. Dat komt omdat de aanpak verschilt van het soort innovatie, de sector, de doelgroep … Een correcte handleiding bestaat niet. Al zijn er wel een paar gouden regels waar je best rekening mee houdt.

Starten met innovatie: 3 stappen

Innoveren start altijd vanuit de vraag hoe je de klant beter kan helpen. Dat kan door een nieuw betaalsysteem, producten of diensten verbeteren, maar ook door interne processen te innoveren. Daardoor kan je bepaalde zaken efficiënter maken en zo goedkoper voor jouw klanten. 

Stap 1: Definieer de nood van klanten

Je bepaalt het makkelijkst de noden van je klanten door met hen te praten. Doe dat persoonlijk, per mail of via social media. Het kanaal doet er weinig toe. Zolang je jouw klanten blijft begrijpen, blijf je hen optimaal van dienst.

Het kan ook dat je zelf kansen opmerkt door dagelijks met je bedrijf bezig te zijn. Bijvoorbeeld interne processen die beter kunnen. Of je merkt zaken op bij vrienden en familie waar geen enkele leverancier een ideale oplossing voor heeft. 

Succesvolle innovaties ontstaan vrijwel altijd bij zo’n Aha-moment.

Stap 2: Informeer je grondig

Misschien vermoed je dat er wel al een oplossing bestaat in de markt. De enige manier om zeker te zijn: grondig onderzoek doen. 

Je bekijkt of de nood breed genoeg gaat zodat een invulling ervan wel rendabel is. Informeer je bij mensen of ze ook die nood herkennen en hoe ze die op dit moment zelf trachten in te vullen. Je meet niet enkel de prioriteit van de nood op deze manier, je komt ook tot inzichten over wat mensen écht belangrijk vinden in een oplossing. 

Tegelijk ga je ook na of er al een oplossing bestaat in de markt. Indien wel, dan concurreer je, dan innoveer je niet zozeer. Je kan dat onderzoek doen via internet. Als het over technologie gaat, graaf je best eens in relevante octrooiliteratuur. 

Heb je nadien nog altijd het gevoel dat je een waardevol idee hebt? Go for it.

Stap 3: Zoek de juiste partners

Jouw regionale Innovatiecentrum heeft als kerntaak om start-ups en KMO’s te begeleiden bij het opzetten van innovatieprojecten.  Je krijgt een persoonlijke adviseur die een technische generalist is. Daarnaast heeft hij of zij een sterk inzicht in de belangrijke factoren om innovaties goed af te stemmen op de markt. 

De adviseur begeleidt je bij je volgende stappen, zoals:

  • partners vinden
  • technische kennis verwerven
  • financiering vinden
  • oog hebben voor intellectuele eigendommen
  •  …

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Kristof De Coninck

Als startende zelfstandige of onderneming is het meestal puzzelen met budget en middelen. Publiciteit hoeft gelukkig niet veel te kosten om effectief te zijn. Dat komt deels door internet, maar ook offline kun je creatief zijn.

Wat kan ik verwachten van de markt?

Wat kan ik verwachten van de markt?

Bart De Waele

Als startende ondernemer weet je niet altijd wat je kunt verwachten van de markt. Zullen er wel klanten komen? Zal ik snel kunnen groeien en eventueel mensen aanwerven? Enkele tips & tricks.

‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

Tom Hudders

De slaagkans van je startende onderneming hangt voor een deel af van het imago dat je rond je merk opbouwt. Daar actief aan werken heet branding en gaat verder dan alleen maar reclame maken. We geven je enkele tips om ermee te starten.

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Tom Hudders

Om te weten hoe je het best een onderneming profileert op de markt, moet je jezelf vooral veel vragen stellen. Neem er de tijd voor, want het vormt de basis van hoe je in de toekomst het bedrijf verder uitbouwt. Als je op dergelijke vragen een antwoord hebt, zul je veel sneller beslissingen kunnen nemen.