Hoe begin ik aan innovatie en wie kan me helpen?

Hoe begin ik aan innovatie en wie kan me helpen?

Er bestaan een pak boeken over hoe je kunt innoveren. Dat komt omdat de aanpak verschilt van het soort innovatie, de sector, de doelgroep … Een correcte handleiding bestaat niet. Al zijn er wel een paar gouden regels waar je best rekening mee houdt.

Starten met innovatie: 3 stappen

Innoveren start altijd vanuit de vraag hoe je de klant beter kan helpen. Dat kan door een nieuw betaalsysteem, producten of diensten verbeteren, maar ook door interne processen te innoveren. Daardoor kan je bepaalde zaken efficiënter maken en zo goedkoper voor jouw klanten. 

Stap 1: Definieer de nood van klanten

Je bepaalt het makkelijkst de noden van je klanten door met hen te praten. Doe dat persoonlijk, per mail of via social media. Het kanaal doet er weinig toe. Zolang je jouw klanten blijft begrijpen, blijf je hen optimaal van dienst.

Het kan ook dat je zelf kansen opmerkt door dagelijks met je bedrijf bezig te zijn. Bijvoorbeeld interne processen die beter kunnen. Of je merkt zaken op bij vrienden en familie waar geen enkele leverancier een ideale oplossing voor heeft. 

Succesvolle innovaties ontstaan vrijwel altijd bij zo’n Aha-moment.

Stap 2: Informeer je grondig

Misschien vermoed je dat er wel al een oplossing bestaat in de markt. De enige manier om zeker te zijn: grondig onderzoek doen. 

Je bekijkt of de nood breed genoeg gaat zodat een invulling ervan wel rendabel is. Informeer je bij mensen of ze ook die nood herkennen en hoe ze die op dit moment zelf trachten in te vullen. Je meet niet enkel de prioriteit van de nood op deze manier, je komt ook tot inzichten over wat mensen écht belangrijk vinden in een oplossing. 

Tegelijk ga je ook na of er al een oplossing bestaat in de markt. Indien wel, dan concurreer je, dan innoveer je niet zozeer. Je kan dat onderzoek doen via internet. Als het over technologie gaat, graaf je best eens in relevante octrooiliteratuur. 

Heb je nadien nog altijd het gevoel dat je een waardevol idee hebt? Go for it.

Stap 3: Zoek de juiste partners

Jouw regionale Innovatiecentrum heeft als kerntaak om start-ups en KMO’s te begeleiden bij het opzetten van innovatieprojecten.  Je krijgt een persoonlijke adviseur die een technische generalist is. Daarnaast heeft hij of zij een sterk inzicht in de belangrijke factoren om innovaties goed af te stemmen op de markt. 

De adviseur begeleidt je bij je volgende stappen, zoals:

  • partners vinden
  • technische kennis verwerven
  • financiering vinden
  • oog hebben voor intellectuele eigendommen
  •  …

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Bart De Waele
Als startende ondernemer heb je twee opties: ofwel betreed je een markt waar er al heel wat concurrentie is en probeer je je op een of andere manier te differentiëren. Ofwel zoek je naar een markt waar er nog heel wat ruimte is, of zelfs helemaal nog geen concurrentie, het bekende ‘gat in de markt’ dus. Sowieso kies je het best een duidelijk afgelijnd deel van de markt om te starten. Zo’n deel noemen we een niche.
Hoe ontdek je een niche in de markt?

Hoe bind ik klanten aan mijn bedrijf?

Met trouwe klanten laat je op korte en lange termijn je bedrijf groeien. Hoe je nu juist aan efficiënte klantenbinding doet? Met deze tips ben je goed op weg.
Hoe bind ik klanten aan mijn bedrijf?

Hoe doe ik aan prospectie?

Prospectie is een must om nieuwe klanten te winnen. Hoe begin je eraan? En wat is de meest succesvolle manier? Een samenvatting.
Hoe doe ik aan prospectie?

Wie zijn mijn leveranciers?

Michiel Verhamme
Er zit meer in een leverancier dan je denkt. Elke leverancier heeft zijn voor- en nadelen. Daarom raden we je aan om even de tijd te nemen om de markt te verkennen.
Wie zijn mijn leveranciers?