Hoe begin ik aan innovatie en wie kan me helpen?

Hoe begin ik aan innovatie en wie kan me helpen?

Er bestaan een pak boeken over hoe je kunt innoveren. Dat komt omdat de aanpak verschilt van het soort innovatie, de sector, de doelgroep … Een correcte handleiding bestaat niet. Al zijn er wel een paar gouden regels waar je best rekening mee houdt.

Starten met innovatie: 3 stappen

Innoveren start altijd vanuit de vraag hoe je de klant beter kan helpen. Dat kan door een nieuw betaalsysteem, producten of diensten verbeteren, maar ook door interne processen te innoveren. Daardoor kan je bepaalde zaken efficiënter maken en zo goedkoper voor jouw klanten. 

Stap 1: Definieer de nood van klanten

Je bepaalt het makkelijkst de noden van je klanten door met hen te praten. Doe dat persoonlijk, per mail of via social media. Het kanaal doet er weinig toe. Zolang je jouw klanten blijft begrijpen, blijf je hen optimaal van dienst.

Het kan ook dat je zelf kansen opmerkt door dagelijks met je bedrijf bezig te zijn. Bijvoorbeeld interne processen die beter kunnen. Of je merkt zaken op bij vrienden en familie waar geen enkele leverancier een ideale oplossing voor heeft. 

Succesvolle innovaties ontstaan vrijwel altijd bij zo’n Aha-moment.

Stap 2: Informeer je grondig

Misschien vermoed je dat er wel al een oplossing bestaat in de markt. De enige manier om zeker te zijn: grondig onderzoek doen. 

Je bekijkt of de nood breed genoeg gaat zodat een invulling ervan wel rendabel is. Informeer je bij mensen of ze ook die nood herkennen en hoe ze die op dit moment zelf trachten in te vullen. Je meet niet enkel de prioriteit van de nood op deze manier, je komt ook tot inzichten over wat mensen écht belangrijk vinden in een oplossing. 

Tegelijk ga je ook na of er al een oplossing bestaat in de markt. Indien wel, dan concurreer je, dan innoveer je niet zozeer. Je kan dat onderzoek doen via internet. Als het over technologie gaat, graaf je best eens in relevante octrooiliteratuur. 

Heb je nadien nog altijd het gevoel dat je een waardevol idee hebt? Go for it.

Stap 3: Zoek de juiste partners

Jouw regionale Innovatiecentrum heeft als kerntaak om start-ups en KMO’s te begeleiden bij het opzetten van innovatieprojecten.  Je krijgt een persoonlijke adviseur die een technische generalist is. Daarnaast heeft hij of zij een sterk inzicht in de belangrijke factoren om innovaties goed af te stemmen op de markt. 

De adviseur begeleidt je bij je volgende stappen, zoals:

  • partners vinden
  • technische kennis verwerven
  • financiering vinden
  • oog hebben voor intellectuele eigendommen
  •  …

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Bart De Waele
De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?
Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

People, planet, profit: dé drie pijlers van duurzaam ondernemen. Hoe pas je dat concreet toe op jouw onderneming?
Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Een ondernemer doet best aan permanente vorming en persoonlijke ontwikkeling. Stilstaan is achteruitgaan en dat kan je je als ondernemer niet permitteren. Je kunt je kennis over ondernemerschap bijschaven en bijleren over boekhouding, nieuwe trends of marketing. Maar je kunt ook jezelf als mens en ondernemer ontwikkelen, bijvoorbeeld rond motivatie, timemanagement of de psychologie van ondernemerschap.
Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Kristof De Coninck
In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.
Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.