‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

Een imago uitbouwen door online en offline branding is belangrijk voor de groei en het succes van je bedrijf.

‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

Een imago uitbouwen door online en offline branding is belangrijk voor de groei en het succes van je bedrijf.

De slaagkans van je startende onderneming hangt voor een deel af van het imago dat je rond je merk opbouwt. Daar actief aan werken heet branding en gaat verder dan alleen maar reclame maken. We geven je enkele tips om ermee te starten.

Wat is branding en waarom is het belangrijk?

wat is branding

Vroeger sprak men vooral over reclame of advertising als het over het opbouwen van een imago voor een bedrijf ging. Maar reclame is eenrichtingsverkeer en dat volstaat tegenwoordig niet meer voor de gemiddelde consument. Die verwacht dat hij een deels persoonlijke behandeling krijgt, maar vooral dat een bedrijf authentiek is en durft de conversatie aan te gaan met alle spelers in de markt.

De term branding dekt de lading beter dan advertising en is de verzamelnaam voor alle activiteiten die ook maar iets met het imago van je onderneming te maken hebben. En die activiteiten mag je breed zien. Een klant iets extra geven omdat hij een grote aankoop heeft gedaan, lijkt iets dat alleen in de richting van die klant gaat, maar je kunt er zeker van zijn dat die klant er achteraf over zal spreken met vrienden en familie. Ook communiceren op Twitter en andere sociale media behoort tot branding. Zelfs zaken zoals de indeling van je facturen, het ontwerp van je visitekaartjes en hoe je kantoor eruitziet, kun je rekenen tot branding.

Met andere woorden, alles wat op een of andere manier naar buiten komt en gezien wordt door de consument is branding. Tenminste als je ervoor zorgt dat er eenheid zit in al die verschillende elementen.

Hoe wil je dat mensen naar jouw onderneming kijken?

Dat is de eerste vraag die je moet beantwoorden, nog voordat je start met branding. Eigenlijk zelfs nog voordat je start met het bedrijf zelf. Want bij deze oefening hoort het bedenken van een naam en ook hoe je je positioneert in de markt. Wil je de goedkoopste op de markt zijn, dan zul je wellicht een andere naam en een andere stijl aannemen dan wanneer je net de duurste en de meest kwalitatieve wilt zijn.

Niet elk bedrijf heeft evenveel mogelijkheden om zich te onderscheiden van de concurrenten. Een bakker zal bijvoorbeeld minder aandacht moeten besteden aan imago dan een startende consultant.

Actieve branding online en offline

offline online reclame

Het internet biedt talloze mogelijkheden om actief aan branding te doen voor je onderneming. Je kunt tegenwoordig relatief goedkoop en gemakkelijk een website (laten) bouwen en er zijn heel wat gratis tools om online de communicatie aan te gaan met potentiële klanten. Twitter en Facebook zijn daar een mooi voorbeeld van. Maak er dan ook gebruik van.

Maar denk verder dan alleen online. Je persoonlijkheid speelt dan een belangrijke rol. Op netwerkevenementen aanwezig zijn en daar praten met mensen behoort ook tot branding. Je plakt een gezicht op je onderneming en mensen houden daarvan. Elke conversatie is een kans om je imago te verstevigen. Daarnaast kan het ook interessant zijn om te kijken of je geen kansen vindt in je directe omgeving.

Voorbeeld: Stel dat je een winkel wilt starten met schoenen en kleren en je wilt je profileren als een bedrijf dat zich bekommert om de buurt en de maatschappij. Dan kan het helpen om duidelijk te maken dat mensen bij jou terecht kunnen met oude kleren die je dan uitdeelt aan minder bedeelden uit de omgeving. Je helpt er de maatschappij mee en tegelijk is het een sterk signaal voor jouw branding. Een signaal dat veel mensen zullen zien en appreciëren.

Concrete branding-tips voor je onderneming

In principe komt het er bij branding op neer dat je alert bent voor kansen om aan je imago te timmeren. Er zijn een aantal zaken die je actief en regelmatig kunt of moet doen. Maar de essentie is: hoe wil je gezien worden in de markt en wat kun je doen om dat te bereiken?

  • Besteed voldoende aandacht en budget aan de website van je onderneming.
  • Gebruik Twitter voor snelle en directe communicatie met mensen.
  • Zet Facebook in voor meer luchtige communicatie die iets met je merk of je sector te maken heeft.
  • Ga na waar je doelgroep online nog mee bezig is en probeer je daartussen te begeven als onderneming.
  • Stel jezelf als ondernemer open en beschikbaar op. Ga naar evenementen en doe ook zelf regelmatig iets online, zoals bloggen over je expertise of gewoon communiceren via sociale media.
  • Leer snel inspelen op tijdelijke opportuniteiten. Neem deel aan beurzen, zet acties op, wees dus vooral actief, ook naast de hoofdactiviteiten van je onderneming.

Extra tip

Het kan helpen om je onderneming te zien als een persoon. Een individu heeft een karakter en een manier van omgaan met de mensen rondom hem. Dat is bij een bedrijf niet anders. Niemand houdt van een persoon die liegt en zich telkens helemaal anders voordoet dan hij eigenlijk is. Voor een bedrijf is het niet anders. Daarom is het belangrijk dat je eenheid brengt in alles wat je doet qua branding. Ben je op sociale media heel explosief, grappig en gebruik je heel losse communicatie, kom dan op een beurs niet aanzetten met de droogste en zakelijkste stand van allemaal. Zorg dat mensen jouw stijl, jouw karakter, jouw imago overal direct herkennen en dat het totaalplaatje klopt.

Conclusie

Weet je niet direct waar te beginnen? Geen nood. Branding is een vak apart, dus maak je geen zorgen als je niet onmiddellijk alles beheerst. Lees er af en toe iets over. Onthoud vooral dat je zo ver kunt gaan als je zelf wilt. Wil je in het begin gewoon met een website starten en dan wat afwachten om te zien hoe de markt reageert, dan is dat perfect in orde. Maar hoe beter je de kunst van branding beheerst, hoe meer kans je hebt dat je onderneming sneller groeit en slaagt.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Kristof De Coninck
In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.
Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Tom Hudders
Om te weten hoe je het best een onderneming profileert op de markt, moet je jezelf vooral veel vragen stellen. Neem er de tijd voor, want het vormt de basis van hoe je in de toekomst het bedrijf verder uitbouwt. Als je op dergelijke vragen een antwoord hebt, zul je veel sneller beslissingen kunnen nemen.
Hoe profileer ik me het best op de markt?

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Michiel Verhamme
Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan wanneer je de prijzen van je producten bepaalt. Want daarvan hangt in grote mate af of de mensen bij jou zullen kopen en ook welk publiek je aantrekt.
Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Hoe begin ik aan innovatie en wie kan me helpen?

Er bestaan een pak boeken over hoe je kunt innoveren. Dat komt omdat de aanpak verschilt van het soort innovatie, de sector, de doelgroep … Een correcte handleiding bestaat niet. Al zijn er wel een paar gouden regels waar je best rekening mee houdt.
Hoe begin ik aan innovatie en wie kan me helpen?