Hoe kan ik als kleine zelfstandige opboksen tegen grotere ondernemingen, ook in het buitenland?

Hoe kan ik als kleine zelfstandige opboksen tegen grotere ondernemingen, ook in het buitenland?

Een van de grootste uitdagingen voor een ondernemer is om creatief om te gaan met concurrentie. Zeker als kleine zelfstandige lijkt het soms onmogelijk om op te boksen tegen grotere, goedkopere concurrenten. Hoe pak je dat aan?

Hoe het niet moet

Laten we beginnen met twee voorbeelden van hoe het niet moet: 

  1. Wees niet bang voor de concurrentie. Ook al lijkt het alsof die grotere, snellere concurrent altijd wint, ook jij als kleinere ‘vis’ hebt recht van bestaan. Het komt er gewoon op aan je positie te vinden en te bestendigen binnen het grote concurrentielandschap.
  2. De concurrentie zwart maken. Het lijkt misschien aanlokkelijk om te proberen de rest te ‘verslaan’ door hen in een slecht daglicht te stellen. In eerste instantie zal dat misschien zelfs succesvol zijn... Maar bedenk dat die tactiek als een boemerang terug kan keren en ook jij het slachtoffer kan worden van negatieve reclame. Bovendien zijn er belangrijke regels waar je je aan moet houden (zie verder), die bij overtreding flink wat geld kunnen kosten.

 

4 tips

Wat dan wel kan helpen om concurrentie het hoofd te bieden?

  • Maak werk van je USP. Een USP (unique sellingpoint) is je sterkte verkoopsargument en kan mensen overtuigen voor jou te kiezen in plaats van de concurrent. Neem dus je tijd om met een uiterst sterk USP naar buiten te komen, en speel dat vervolgens voor de volle honderd procent uit. Een goede usp is:
    • Tastbaar: maak je USP zo concreet mogelijk. Met een melding als ‘goedkope levering’ weet niemand hoe goedkoop die is. Maak je USP dus zo tastbaar en helder mogelijk.
    • Onderscheidend, maar daarom niet uniek: ‘uniek’ bestaat eigenlijk niet meer. Als je kijkt naar bedrijven die hetzelfde doen als jij, is de kans groot dat hun ‘unieke’ eigenschappen net zo goed toepasbaar zijn op jouw product. Zoek daarom liever naar iets dat je onderscheidt van de concurrentie. Om op zoek te gaan naar een sterk USP probeer je volgende zin aan te vullen: ‘Mijn product onderscheidt zich van de concurrentie omdat wij...’ Dat kan gaan om een eigenschap van het product, maar ook iets heel anders: de levering bijvoorbeeld, de combinatiemogelijkheden, zelfs iets kleins als een gratis cadeauverpakking...
    • Een voordeel voor je klant. Een USP bepaal je met je doelgroep in het achterhoofd. Misschien is het bijzonder aan je bedrijf dat je een jonge ploeg hebt, maar dat op zich is geen usp. Kruip dus even in het hoofd van je doelgroep en vraag je af ‘what’s in it for me’.
    • Niet per se groot: ‘topkwaliteit’ kan een USP zijn, maar er is grote kans dat je concurrenten net hetzelfde zeggen. Probeer dus origineel te zijn en zoek het in wat kleinere zaken. Misschien is het een plus dat je bij elke bestelling een uiterst degelijk handleiding voorziet? Of het feit dat je cadeauverpakkingen erg origineel zijn? Een kleine, concreet USP is doorgaans sterker dan een groot USP dat van toepassing is op iedereen.
  • Word beter door te kijken naar je concurrenten: een concurrentie-analyse kan veel helderheid brengen, en het kan je helpen om zelf beter te worden. Wat zijn de zwakke punten van de concurrentie? Misschien kan je dat aangrijpen om zelf te verbeteren op dat punt en het dan als USP naar voren te schuiven.
  • Bied extra’s: iedereen houdt van een extraatje. Voorzie dus ook voor je klanten iets extra bovenop je product. Dat kan gaan om een promotie, een puntensysteem om korting te sparen, maar het hoeft eigenlijk zelfs geen geld te kosten. Gratis info is ook een extraatje dat erg geapprecieerd wordt. Maak bijvoorbeeld dat je website uitblinkt in diepgaande en relevante info waar je doelgroep naar op zoek is, of geef gratis advies. 

Europese mededingingsregels

In Europa gelden er strenge mededingingsregels, om de vrije concurrentie te vrijwaren. Denk je dat je concurrenten die regels overtreden, dan kan je dat melden.

Het gaat onder meer om regels als:

  • Onderlinge prijsafspraken
  • Afspraken over de verdeling van klanten
  • Onrealistisch lage prijzen
  • Discriminatie van klanten
  • ...

 

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen