Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

The elevator pitch

Elevator pitch

Er bestaat een standaard om aan iemand op een evenement of gelijk waar jouw bedrijf kort voor te stellen: the elevator pitch. Waarom die naam? Je moet kunnen uitleggen wat jij en je onderneming doen in de tijd die je nodig hebt om een aantal verdiepingen naar boven te gaan met een lift. In een lift wordt de vraag “Wat doe je?” nogal vaak gesteld en het is teleurstellend om op je verdieping aan te komen terwijl je nog midden in je uitleg zit. Idealiter kun je in 30 seconden de uitleg geven. Heb je langer nodig, dan denk je er het best nog eens goed over na. Het ene concept heeft het daarbij al gemakkelijker dan het andere. De uitbater van een café heeft geen 30 seconden nodig.

Waarom een elevator pitch bedenken?

Potentiële klanten willen het gevoel krijgen dat je perfect weet waar je mee bezig bent. Ook al ken je de sector heel goed en ken je jouw producten en diensten vanbinnen en vanbuiten, als het basisverhaal niet strak en helder is, dan schiet je naast het doel. Niet alleen voor prospects is een goede elevator pitch belangrijk. Ook voor jou persoonlijk en jouw eventuele medewerkers is het interessant om er tijd in te investeren. De denkoefening om tot een goede pitch te komen vraagt om een inspanning. Het verplicht je om je onderneming goed te analyseren. Zelfs al werk je met een complex concept, toch moet het mogelijk zijn om het te reduceren tot een essentie van 30 seconden.

Tip: Een fout die veel startende ondernemers maken, is te ver afwijken van hun corebusiness, van hun hoofdactiviteit. Een elevator pitch zorgt er mee voor dat je die niet uit het oog verliest.

Weet tegen wie je spreekt

Staat er een potentiële klant voor je? Of een leverancier? Of misschien zelfs een investeerder? Aan elk van die drie profielen zou je een ander verhaal moeten vertellen. Het is absoluut geen verloren tijd om deze pitches goed in te studeren.

  • Aan de klant leg je het best uit waarom jij zo goed bent in wat je doet of wat zijn voordeel is als hij klant wordt. Liefst wel op een subtiele manier, want een pitch is vaak het eerste contact. Té commercieel zijn werkt hier in je nadeel.
  • Een leverancier hoort graag wat je doet en hoeveel hij zou kunnen leveren aan je. Een goede pitch kan de basis zijn van een mooie samenwerking.
  • Een investeerder wil weten wat hij er eventueel aan kan verdienen. Hij is minder geïnteresseerd in jouw sterkste punt, wel in de vraag of je in een groeimarkt actief bent en hoe snel jouw onderneming zelf tot nu toe gegroeid is.

Was this page useful to you? Yes No

Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Kristof De Coninck
Als startende zelfstandige of onderneming is het meestal puzzelen met budget en middelen. Publiciteit hoeft gelukkig niet veel te kosten om effectief te zijn. Dat komt deels door internet, maar ook offline kun je creatief zijn.
Hoe doe ik aan prospectie?

Hoe doe ik aan prospectie?

Prospectie is een must om nieuwe klanten te winnen. Hoe begin je eraan? En wat is de meest succesvolle manier? Een samenvatting.
Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Tegenwoordig zegen we niet meer dat we ‘op het internet gaan’. We zijn altijd verbonden. We hebben de wereld in onze broekzak of handtas. Wist je dat tegen eind 2015 meer mensen Google gebruiken op hun smartphone dan op hun laptop? Google zegt dat. Sowieso is het duidelijk: investeren in digitaal is een must.
Welke markt moet ik het eerst betreden?

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.