Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

The elevator pitch

Elevator pitch

Er bestaat een standaard om aan iemand op een evenement of gelijk waar jouw bedrijf kort voor te stellen: the elevator pitch. Waarom die naam? Je moet kunnen uitleggen wat jij en je onderneming doen in de tijd die je nodig hebt om een aantal verdiepingen naar boven te gaan met een lift. In een lift wordt de vraag “Wat doe je?” nogal vaak gesteld en het is teleurstellend om op je verdieping aan te komen terwijl je nog midden in je uitleg zit. Idealiter kun je in 30 seconden de uitleg geven. Heb je langer nodig, dan denk je er het best nog eens goed over na. Het ene concept heeft het daarbij al gemakkelijker dan het andere. De uitbater van een café heeft geen 30 seconden nodig.

Waarom een elevator pitch bedenken?

Potentiële klanten willen het gevoel krijgen dat je perfect weet waar je mee bezig bent. Ook al ken je de sector heel goed en ken je jouw producten en diensten vanbinnen en vanbuiten, als het basisverhaal niet strak en helder is, dan schiet je naast het doel. Niet alleen voor prospects is een goede elevator pitch belangrijk. Ook voor jou persoonlijk en jouw eventuele medewerkers is het interessant om er tijd in te investeren. De denkoefening om tot een goede pitch te komen vraagt om een inspanning. Het verplicht je om je onderneming goed te analyseren. Zelfs al werk je met een complex concept, toch moet het mogelijk zijn om het te reduceren tot een essentie van 30 seconden.

Tip: Een fout die veel startende ondernemers maken, is te ver afwijken van hun corebusiness, van hun hoofdactiviteit. Een elevator pitch zorgt er mee voor dat je die niet uit het oog verliest.

Weet tegen wie je spreekt

Staat er een potentiële klant voor je? Of een leverancier? Of misschien zelfs een investeerder? Aan elk van die drie profielen zou je een ander verhaal moeten vertellen. Het is absoluut geen verloren tijd om deze pitches goed in te studeren.

  • Aan de klant leg je het best uit waarom jij zo goed bent in wat je doet of wat zijn voordeel is als hij klant wordt. Liefst wel op een subtiele manier, want een pitch is vaak het eerste contact. Té commercieel zijn werkt hier in je nadeel.
  • Een leverancier hoort graag wat je doet en hoeveel hij zou kunnen leveren aan je. Een goede pitch kan de basis zijn van een mooie samenwerking.
  • Een investeerder wil weten wat hij er eventueel aan kan verdienen. Hij is minder geïnteresseerd in jouw sterkste punt, wel in de vraag of je in een groeimarkt actief bent en hoe snel jouw onderneming zelf tot nu toe gegroeid is.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Michiel Verhamme

Een ondernemer doet best aan permanente vorming en persoonlijke ontwikkeling. Stilstaan is achteruitgaan en dat kan je je als ondernemer niet permitteren. Je kunt je kennis over ondernemerschap bijschaven en bijleren over boekhouding, nieuwe trends of marketing. Maar je kunt ook jezelf als mens en ondernemer ontwikkelen, bijvoorbeeld rond motivatie, timemanagement of de psychologie van ondernemerschap.

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Michiel Verhamme

Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan wanneer je de prijzen van je producten bepaalt. Want daarvan hangt in grote mate af of de mensen bij jou zullen kopen en ook welk publiek je aantrekt.

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Bart De Waele

De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?

‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

Tom Hudders

De slaagkans van je startende onderneming hangt voor een deel af van het imago dat je rond je merk opbouwt. Daar actief aan werken heet branding en gaat verder dan alleen maar reclame maken. We geven je enkele tips om ermee te starten.