Betalen klanten tegenwoordig veel met hun smartphone?

Betalen klanten tegenwoordig veel met hun smartphone?

Betalen met de smartphone is nog niet helemaal gelanceerd en de grote firma’s bestormen ons al met nieuwe innovaties (betalen met een horloge of zelfs betalen met de stem). In de praktijk loopt het allemaal iets trager, maar dat wil niet zeggen dat we er geen rekening mee moeten houden of niet 'mee' moeten zijn. Wel integendeel, want ook KBC is ervan overtuigd dat kaartbetalingen op termijn zullen verdwijnen.

De kaartbetaling met uitsterven bedreigd?

Cijfers leren ons namelijk dat betalen met de smartphone groeit. Deze manier van betalingen raakt meer en meer ingeburgerd en mensen die het éénmaal gewoon zijn, grijpen vaak niet meteen terug naar de klassieke kaartbetaling. We zien dat vandaag zo’n 3% van de betalingen met de smartphone gebeurt.

We zien ook dat in een vertrouwde en goed geïnformeerde omgeving (consumenten die 'mobiel betalen' kennen) dat aandeel veel hoger ligt. Zo worden voor de KBC- en CBC-Betaalknop (de online betaalknop van KBC/CBC in vele webshops) al 30% van de betalingen met de smartphone bevestigd.

Smartphone-betalingen, hoe werkt dat precies?

Een betaling uitvoeren met de smartphone kan op een aantal manieren, maar eentje springt er duidelijk uit: namelijk het scannen van een QR-code. Een QR-code (Quick Response) is een tweedimensionale streepjescode die de klant via de camera op zijn/haar smartphone makkelijk kan inscannen. Op die manier wordt de mobiele betaling vervolgens afgehandeld. Dat proces kan immers perfect gekopieerd worden in de fysieke winkel.

Zo krijgt de consument eenzelfde ervaring online en in de winkel. Ook dat draagt bij aan het vertrouwen. Een mooi voorbeeld hiervan zijn Bancontact en de KBC- en CBC-Betaalknop. De online-ervaring, met een volledig mobiele betaling, kan ook worden aangeboden in de fysieke winkel.

  

Hoe mobiel betalen aanbieden in jouw webshop?

De juiste keuze van de betaalopties die je aanbiedt in je webshop, is nog altijd het belangrijkste. De klant kiest uiteraard zelf hoe hij/zij de online aankoop daadwerkelijk zal betalen. 

Je kunt natuurlijk wel de mobiele betaaloplossing(en) in de kijker zetten, zodat jouw klanten weten dat het mogelijk is. Zo vergroot je meteen ook je bereik: klanten kunnen dan hun aankoop uitvoeren terwijl ze onderweg zijn. Welke betaalopties er mogelijk zijn in je webshop, bepaal je zelf. 

Bekijk alvast de mogelijkheden die KBC aanbiedt.

  

Kortom

  

Is dit de toekomst van jouw zaak?

Is dit de toekomst van jouw zaak? Of heb je een vraag hierover?
Laat het ons snel even weten
Onze KBC-experts helpen je bij het bouwen aan de toekomst van jouw zaak.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen