E-commerce: bedreiging of opportuniteit?

Onderscheid jezelf ook online van de concurrentie

E-commerce: bedreiging of opportuniteit?

Onderscheid jezelf ook online van de concurrentie

E-commerce was de laatste jaren alomtegenwoordig in het nieuws. De opmars van grootschalige internationale e-commercespelers gaat niet onopgemerkt voorbij. Online shoppen raakt ingeburgerd, het is al lang geen zaak meer voor de early adopters alleen. Daarbij wordt de consument ook verwend: in enkele klikken heb je een prijsvergelijking, en een snelle levering is een evidentie geworden. Terecht vragen zelfstandige handelaars zich af wat de toekomst hen brengt.

Twijfelen, nadenken en aarzelen

Wat houdt lokale handelaars tegen om zelf met e-commerce te starten? Veelal zijn het de investering voor de bouw van het platform en meer nog de continue marketingkosten om bezoekers in de onlinewinkel te krijgen die hen doen aarzelen. Hoe ga je op Google de concurrentie aan met de grote spelers? Voor e-commerce gelden ook andere wetmatigheden dan bij verkoop in de fysieke winkel. Niet de aantrekkelijkheid van de etalage, maar de productfotografie en productomschrijving bepalen hier of een klant zich aangesproken voelt.

Geen ‘of-verhaal' maar een ‘en-verhaal'

Storesquare, webshop, e-commerce, marktplaats, online shoppen, lokale handelaars

Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel! Onderzoek wijst uit dat klanten nog altijd verkiezen om bij een lokale speler te kopen. Niet iedereen koopt met evenveel vertrouwen online. Een duidelijke link met een bekende winkel uit de buurt doorbreekt dat wantrouwen. Klanten zijn ook op zoek naar advies en inspiratie. Online vind je heel veel productinformatie, maar is er geen charmante verkoopster die je een keuze helpt te maken of samen met jou bekijkt wat in jouw geval de beste aankoop is. Het is hoog tijd dat de lokale handelaar uitgaat van de eigen sterkte en uitzoekt wat hij daarmee online kan doen. Want zoveel is zeker: ook online kan de lokale handelaar het verschil maken!

Waarom zijn sommige handelaars nog niet online aanwezig? Terwijl e-commerce niet meer weg te denken is uit ons dagelijkse leven.

Karel Van Biervliet, Product Manager Storesquare

De centrale marktplaats als oplossing

De gedachte ‘samen sterk’ werkt ook in de e-commerce. Vanuit die inspiratie groeien er centrale marktplaatsen waarop handelaars uit verschillende sectoren hun producten kunnen plaatsen. De voordelen zijn legio: voor een bescheiden abonnementsprijs heb je toegang tot het platform, een marketingcampagne die het platform promoot zorgt voor de nodige traffic, en een centraal serviceteam begeleidt de handelaars bij hun eerste stappen in e-commerce. Vraagstukken zoals distributie en retours zijn niet langer aan de orde, want die worden centraal geregeld.

Storesquare: een e-commerceplatform voor de lokale handelaar

Storesquare, webshop, e-commerce, marktplaats, online shoppen, lokale handelaars

Storesquare is een initiatief van KBC, Unizo en Roularta en komt de lokale handelaar tegemoet met een kant-en-klare e-commerceoplossing. Het platform is operationeel sinds 2016 en bundelt handelaars uit diverse sectoren: fashion, decoratie, interieur, tuin, sport en vrije tijd, speelgoed, elektro, enz. Het is als het ware een virtuele marktplaats, waar je als (lokale) handelaars je producten online kunt verkopen.

Via Storesquare is het mogelijk om, ook zonder een expert te zijn in digitaal ondernemen, toch aan e-commerce te doen.

Karel Van Biervliet, Product Manager Storesquare

Getuigenissen

De winkeliers die al intekenden op Storesquare reageren enthousiast. "Storesquare is voor ons een unieke opportuniteit om op de digitale trein te springen", zeggen Jo De Peuter en Anne Decoene van Juwelier Goethals. "De promotie die Roularta voor deze webwinkel zal voeren, is van onschatbare waarde. Zelf een webshop opstarten, zou voor ons onmogelijk zijn. We zijn er evenzeer van overtuigd dat mensen die onze producten online zien straks ook naar onze winkel zullen komen." Lieve Naessens en Liesbeth Cartreul van Avenue 58 en De Kinderkorf zien Storesquare als een extra etalage. "Storesquare biedt ons extra exposure. Het feit dat je online kunt zien in welke winkel je het product kunt vinden, is zeker een pluspunt."

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: To webshop or not to webshop?

Blog: To webshop or not to webshop?

Maar liefst 650 mensen schreven zich in voor de Pop-up Webshop (campagne van KBC, mei 2015). De tien strafste ideeën mochten een eigen webshop uitbouwen met de hulp van KBC en andere partners. Het resultaat was verbluffend. Tien stralende webshops en tien stralende ondernemers. Maar wat met de andere kandidaten? Uiteraard had KBC ook voor hen een verrassing in petto!
Is jouw zaak al klaar voor de toekomst?

Is jouw zaak al klaar voor de toekomst?

De toekomst zit ‘m in omnikanaal ondernemen, dat is de boodschap die KBC wil overbrengen met zijn nieuwe ondernemerscampagne. Want on- en offline gaan vandaag, meer dan ooit, hand in hand. Ontdek zelf hoe de toekomst van jouw zaak er kan uitzien!
Hoog tijd voor e-commerce

Hoog tijd voor e-commerce

Meer en meer consumenten kopen online. Volg de trend en doe via een webshop of marktplaats aan e-commerce.
Wat is e-commerce? En hoe kan ik als ondernemer gemakkelijk aan e-commerce doen?

Wat is e-commerce? En hoe kan ik als ondernemer gemakkelijk aan e-commerce doen?

Mensen shoppen steeds meer online. Webwinkels worden erg populair. Handig, snel en leuk, maar … een niet te onderschatten bedreiging voor het offline-winkelen. Hoe kan je als ondernemer hierop inspelen?