Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Tegenwoordig zeggen we niet meer dat we ‘op het internet gaan’. We zijn altijd verbonden. We hebben de wereld in onze broekzak of handtas. Wist je dat tegen eind 2015 meer mensen Google gebruiken op hun smartphone dan op hun laptop? Google zegt dat. Sowieso is het duidelijk: investeren in digitaal is een must.

De nieuwe klant doet het online

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk

Heb je al gemerkt hoe de customer journey sinds de laatste jaren is veranderd? Klanten zoeken op een andere manier naar producten en diensten. 

Tot een paar jaar geleden gingen ze als trouwe klant naar een winkel of een specialist. Ze hadden een bepaalde behoefte, en legden die voor aan de verkoper. Hij stelde enkele oplossingen voor. Meestal was er al een voorkeur qua merk, dus de verkoop was snel in orde.

Tegenwoordig is dat anders. Willen mensen voorzien in hun behoeften, grijpen ze  naar hun smartphone om een oplossing te vinden. Ze ontdekken een dienst of product dat hen kan helpen, waarna ze verschillende merken en verkopers vergelijken. Uiteindelijk komen ze goed geïnformeerd naar jouw winkel of bedrijf. 

Een zeer positieve evolutie. Tenminste, als je weet hoe je digitaal kunt inzetten om die goedgeïnformeerde klant bij jou over de vloer te krijgen. 

Vissen is moeilijk in een lege vijver

Een gouden tip voor ondernemers: weet waar je doelgroep zich bevindt. Stel dat je randapparatuur voor auto’s verkoopt. Dan heeft het weinig zin om in de kijker te lopen in het lokale treinstation.

Je doelgroep kennen, weten waar ze zijn en hen daar op de juiste manier aanspreken, dat is hoe je omzet draait. Digitaal is dat net hetzelfde. Tomorrowland zou weinig succes hebben met advertenties op websites voor senioren. Op een paar hippe vogels na.

Laten we krijtlijnen tekenen die het digitale landschap opdelen in verschillende domeinen. Waar je wel of niet aanwezig bent. 

Website

Je website is een stukje digitaal vastgoed waar je alle andere digitale activiteiten aan koppelt. Dit kost geld, dat klopt. En vaak hoor je het argument: “Ik heb dat niet nodig, want ik verkoop niet online.” Dat is precies waar veel Belgische bedrijven een denkfout maken.

Mensen kopen inderdaad niet altijd online, zeker als je geen webshop hebt. Maar vergeet niet wat hier in het eerste deel beschreven staat: klanten doen wel hun onderzoek online. Meestal gebeurt dit via Google. Daarom is het belangrijk dat je bedrijf in de eerste pagina met zoekresultaten verschijnt. 

Denk aan de smartphone

Google straft niet-responsive websites met een lagere positie in de zoekresultatenlijst. Responsive wil zeggen dat de site zich aanpast aan het scherm. Zelf al eens met je smartphone op een site terecht gekomen waar je met duim en wijsvinger moet in- en uitzoomen om de inhoud te kunnen bekijken? Irritant, toch? Hoe lang blijf je op zo’n site? Niet zo lang. 

Daarom: ontwikkel je website met mobiele apparaten in het achterhoofd. Meer nog, aangezien er meer op smartphones gezocht wordt dan op laptops, geef je dat formaat best voorrang. Mobile first, wordt dat ook wel genoemd.

Hoeveel moet dat kosten? 

Dat beslis je zelf, al hoeft dat niet onoverkomelijk veel te zijn. Startende restaurants, bijvoorbeeld. Vaak volstaat bij hen al een Facebook-pagina. Kies ook jij hiervoor, kost het je helemaal niets. Maar je wordt ook wel niet zo snel gevonden op Google. 

Voor kleine starters is een goed ontwikkelde, eenvoudige website meer dan voldoende. Heb je er echt het geld niet voor? Zoek dan eventueel een webdeveloper met wie je een ruildeal kunt opzetten. 

Grotere bedrijven voorzien toch best een redelijk bedrag. Of je een hoogwaardige, innovatieve website op touw moet zetten met gepersonaliseerde functionaliteiten? Dat mag, je zal scoren bij je klanten. Maar écht belangrijk zijn vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Daarvoor trek je best een redelijk budget uit. 

Social media

Veel ondernemers hebben een haat-liefde verhouding met social media. Ze erkennen het als een snelle en efficiënte manier om nieuwe klanten te vinden. En als een platform waar ze een soort community kunnen bouwen rond hun merk. Tegelijk zijn ze bang van wat mensen over hen zullen zeggen. Het ding is, willen internetgebruikers over jouw bedrijf praten op social media, dan zullen ze dat doen. Of jij daar zelf aanwezig bent, maakt hen weinig uit. Dan is het maar best dat je erbij bent om erop te reageren. De conversatie aangaan op een gepaste manier is altijd beter dan gewoon toekijken. 

Dat is lang niet de enige reden om social media in te zetten voor je bedrijf. Dergelijke kanalen maken het mogelijk om in contact te blijven met je klanten. Tussen, tijdens of na aankoopmomenten. Je doet dit door interessante content te delen, aanbiedingen te posten of gewoonweg rechtstreeks gesprekken aan te gaan. Stel vragen, reageer op wat je doelgroep doet. 

Let wel dat je het juiste kanaal op de juiste manier gebruikt. Daar is veel informatie over te vinden.

Enkele vuistregels:

  • Facebook: hier zijn mensen om foto’s van vrienden te bekijken en grappige filmpjes met katten. Houd content op Facebook dus luchtig. Een grapje mag. 
  • Twitter: enerzijds voor ontspanning, anderzijds om vluchtige conversaties te voeren en geïnformeerd te blijven. Hier mag het luchtig, doch to the point. Stel vragen en beantwoord vragen van je klanten. Deel ook dingen die je doelpubliek interessant vindt. Verkoop je materiaal om in de tuin te werken? Waarom dan niet eens een filmpje delen waarin iemand uitlegt hoe je een rozelaar snoeit. Je (potentiële) klanten zullen het appreciëren.
  • Linkedin: uiterst zakelijk. Weinig mensen gebruiken dit even actief als Facebook en Twitter. Houd dit voor professionele communicatie en voor het aanwerven van nieuwe mensen. 
  • Pinterest / Instagram: dé plek voor wie met visueel sterke elementen werkt, zoals designers. Ook wie creatief is, kan deze kanalen altijd inzetten. Daag mensen bijvoorbeeld uit om een zo origineel mogelijke foto te posten met één van jouw producten en beloon de beste met een prijs. Verzamel die foto’s ook op je eigen profielpagina. 
  • Overige: we kunnen nog een tijdje doorgaan. De essentie: weet waarom mensen op het platform aanwezig zijn. En speel hierop in. 

Webshop?

Een degelijke website zorgt dat je gevonden wordt. Dat mensen bij jou belanden wanneer ze zoeken naar informatie of producten die ook jij aanbiedt. Beter nog: een webshop maakt het mogelijk om net op dat moment ook de deal te sluiten. 

Ook dit hoeft geen loodzware investering te zijn. Er zijn redelijk wat degelijke modules waarmee je eenvoudig een online winkel kunt opzetten. Het is dan uiteraard de bedoeling dat je hierin later wat meer investeert. Conclusie: de start hoeft niet duur te zijn. Sowieso is het een stuk goedkoper dan het inrichten van een fysieke winkel. 

Enkele punten om rekening mee te houden:

  • Mobiel moet de webshop minstens even gebruiksvriendelijk zijn als op een laptop
  • Zoek een degelijke partner voor een veilige online betaalmodule. Probeer dit zo eenvoudig mogelijk te maken. Tip: elke extra klik is ook een extra risico om je klant kwijt te spelen. In zo weinig mogelijk kliks van ontdekking naar afrekenen, daar gaat het om.
  • Verveel je klanten niet met saaie productomschrijvingen waar ze een kwartier op kauwen. Zorg voor eenvoudige, heldere en vooral beknopte content. Vergezeld van sprekend beeldmateriaal.  
  • Denk aan Google: zoek de vuistregels op rond vindbaarheid op Google. SEO (Search Engine Optimization) is onontbeerlijk in een effectieve digitale strategie.

E-mails: ze werken nog altijd

Degelijk uitgewerkte e-mail campagnes werken nog altijd zeer goed. Doe het wel op de juiste manier. Mail enkel naar mensen die daar ook effectief om vragen. Laat je dus niet verleiden om een duur pakket emailadressen aan te kopen. Voorzie de mogelijkheid dat je bezoekers hun adres kunnen achterlaten op je website.

Weinig mensen doen dit spontaan, of ze moeten al heel hard geïnteresseerd zijn in je merk. De meeste willen daarvoor iets in de plaats. Geef ze bijvoorbeeld een digitale kortingsbon in ruil voor hun adres. Of waarom niet een E-book met informatie waarin zij geïnteresseerd zijn? Of … 

Eenmaal je een aantal adressen hebt, kun je beginnen met je campagnes. Doe dit niet té vaak en doe het enkel als je echt iets relevant te vertellen hebt. Hoe ben je zelf als je mailbox tjokvol nietszeggende reclame zit? 

Wat moet je dan vertellen? Eenvoudig: speciale aanbiedingen of werkelijk interessante informatie. Dit zal vooral afhangen van de sector waarin je actief bent en het type klanten waarop je mikt. 

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Een eigen zaak starten? Doe het dan ook digitaal!

Een eigen zaak starten? Doe het dan ook digitaal!

Bouw een website, trek bezoekers aan en verkoop online. Kortom: vergroot je digitale aanwezigheid.
‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

Tom Hudders
De slaagkans van je startende onderneming hangt voor een deel af van het imago dat je rond je merk opbouwt. Daar actief aan werken heet branding en gaat verder dan alleen maar reclame maken. We geven je enkele tips om ermee te starten.
Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Het idee om een eigen webshop te openen, kreeg Hans Dewulf van zijn omgeving. “In de media hoor je niets anders dan de populariteit van het grote ‘www’. En de mensen gaan producten ook meer en meer online vergelijken, toch?”. Dat klopt. En ook voor een bedrijf in de doe-het-zelfsector kan een onlinewinkel veel potentieel hebben. Hans en zijn zoon Louis vertellen over hun stap naar een eigen webwinkel.
Blog: To webshop or not to webshop?

Blog: To webshop or not to webshop?

Maar liefst 650 mensen schreven zich in voor de Pop-up Webshop (campagne van KBC, mei 2015). De tien strafste ideeën mochten een eigen webshop uitbouwen met de hulp van KBC en andere partners. Het resultaat was verbluffend. Tien stralende webshops en tien stralende ondernemers. Maar wat met de andere kandidaten? Uiteraard had KBC ook voor hen een verrassing in petto!