Heb je echt een app nodig?

Handige checklist om de behoefte aan een app te onderzoeken

Heb je echt een app nodig?

Handige checklist om de behoefte aan een app te onderzoeken

Een mobiele website is voor iedere handelaar onmisbaar. Maar moet je ook investeren in een mobiele app? Deze checklist geeft een antwoord op je vraag.

1. Mik je op bestaande klanten?

Vooraleer een consument iets koopt, heeft hij al een aantal stadia doorlopen in zijn ‘customer journey’. Verwacht niet dat een consument jouw app zal downloaden in de eerste, verkennende fase. Pas nadat er al een zekere klantrelatie is opgebouwd, is hij bereid om dat te doen.

2. Gebruik je de smartphonefuncties?

Je app moet optimaal gebruikmaken van de ingebouwde functies van de smartphones, zoals camera, bewegingssensoren, locatiebepaling … Wil je een applicatie laten ontwikkelen die louter informatie geeft? Doe dan geen moeite: een consument downloadt geen app om openingsuren of een adres op te zoeken.

3. Zorg je voor échte meerwaarde?

Door de slimme integratie van de smartphonefuncties moet je app een echte meerwaarde betekenen in het dagelijkse leven van je klant, ten opzichte van een gewone website. Ga dus op zoek naar originele toepassingen.

4. Streef je naar herhaaldelijk gebruik?

Vermoed je dat je app herhaaldelijk – en dus niet slechts eenmalig of sporadisch – gebruikt zal worden? Verwacht je dat die een permanente plaats kan veroveren op het toestel van je klant? Dat is een vereiste.

5. Denk je aan je klant, en niet aan jezelf?

Je app moet het leven van je klant makkelijker of aangenamer maken. Dat moet je doel zijn. Het mag niet je bedoeling zijn om met je mobiele applicatie bijvoorbeeld klanten loyaler te maken of hen te traceren.

6. Focus je op gebruiksgemak?

Hechten jouw klanten veel belang aan gemak, snelheid en efficiëntie? En is het voor hen belangrijk om zonder internetverbinding te werken? Op die vlakken kan een app het verschil maken ten opzichte van een mobiele website.

7. Hoe zit het met je directe concurrenten?

Kan je je met je app onderscheiden van je rechtstreekse concurrenten? Dat is een bijkomende troef.

8. Ben je bereid om de strijd aan te gaan?

Driekwart van de tijd die consumenten aan apps spenderen op hun smartphone, gaat naar amper drie applicaties. Ben jij bereid om de concurrentie aan te gaan met die top 3? Ga ervan uit dat je de strijd niet zult winnen. Al betekent dat niet dat er voor je app geen plaatsje meer vrij is op de smartphone van je klanten.

9. Heb je voldoende budget?

Vergeet ten slotte niet dat een app nogal wat geld kost.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: Ook intieme artikelen verkopen online

Blog: Ook intieme artikelen verkopen online

De uitdagingen en successen van een onlinelingeriezaak? De eigenaars van Dag&Nacht geven hun geheimen prijs.

Blog: Scoren met e-mail

Blog: Scoren met e-mail

Bart Keppens

Ondanks de snelle opkomst van nieuwe socialmediaplatformen (Twitter, Snapchat, Facebook, WhatsApp, enz.) blijft e-mail een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Wereldwijd zijn er ongeveer 4 miljard accounts en dagelijks wisselen die 200 miljard berichten uit. Meer dan 90% van de gebruikers kijkt trouwens elke dag (uit) naar nieuwe berichten. Heel wat bedrijven gebruiken e-mail dan ook om te communiceren met hun klanten. Maar hoe kun je als ondernemer inspelen op die manier van communiceren naar je klanten?

Hoe gebruiken jouw klanten hun smartphone?

Hoe gebruiken jouw klanten hun smartphone?

De smartphone als informatie, betaal- en communicatiemiddel tijdens het shoppen? Speel daar handig op in.

Blog: Scan een kledingstuk en check meteen de stock

Blog: Scan een kledingstuk en check meteen de stock

Dankzij een scanner biedt Mount Oberon hetzelfde aanbod aan als een winkel van 1000 m² op slechts 300 m².