Heb je echt een app nodig?

Handige checklist om de behoefte aan een app te onderzoeken

Heb je echt een app nodig?

Handige checklist om de behoefte aan een app te onderzoeken

Een mobiele website is voor iedere handelaar onmisbaar. Maar moet je ook investeren in een mobiele app? Deze checklist geeft een antwoord op je vraag.

1. Mik je op bestaande klanten?

Vooraleer een consument iets koopt, heeft hij al een aantal stadia doorlopen in zijn ‘customer journey’. Verwacht niet dat een consument jouw app zal downloaden in de eerste, verkennende fase. Pas nadat er al een zekere klantrelatie is opgebouwd, is hij bereid om dat te doen.

2. Gebruik je de smartphonefuncties?

Je app moet optimaal gebruikmaken van de ingebouwde functies van de smartphones, zoals camera, bewegingssensoren, locatiebepaling … Wil je een applicatie laten ontwikkelen die louter informatie geeft? Doe dan geen moeite: een consument downloadt geen app om openingsuren of een adres op te zoeken.

3. Zorg je voor échte meerwaarde?

Door de slimme integratie van de smartphonefuncties moet je app een echte meerwaarde betekenen in het dagelijkse leven van je klant, ten opzichte van een gewone website. Ga dus op zoek naar originele toepassingen.

4. Streef je naar herhaaldelijk gebruik?

Vermoed je dat je app herhaaldelijk – en dus niet slechts eenmalig of sporadisch – gebruikt zal worden? Verwacht je dat die een permanente plaats kan veroveren op het toestel van je klant? Dat is een vereiste.

5. Denk je aan je klant, en niet aan jezelf?

Je app moet het leven van je klant makkelijker of aangenamer maken. Dat moet je doel zijn. Het mag niet je bedoeling zijn om met je mobiele applicatie bijvoorbeeld klanten loyaler te maken of hen te traceren.

6. Focus je op gebruiksgemak?

Hechten jouw klanten veel belang aan gemak, snelheid en efficiëntie? En is het voor hen belangrijk om zonder internetverbinding te werken? Op die vlakken kan een app het verschil maken ten opzichte van een mobiele website.

7. Hoe zit het met je directe concurrenten?

Kan je je met je app onderscheiden van je rechtstreekse concurrenten? Dat is een bijkomende troef.

8. Ben je bereid om de strijd aan te gaan?

Driekwart van de tijd die consumenten aan apps spenderen op hun smartphone, gaat naar amper drie applicaties. Ben jij bereid om de concurrentie aan te gaan met die top 3? Ga ervan uit dat je de strijd niet zult winnen. Al betekent dat niet dat er voor je app geen plaatsje meer vrij is op de smartphone van je klanten.

9. Heb je voldoende budget?

Vergeet ten slotte niet dat een app nogal wat geld kost.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Wie koopt jouw producten online?

Speel je troeven uit: combineer een fysieke winkel én webshop om voor vertrouwen en herkenbaarheid te zorgen.
Wie koopt jouw producten online?

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Met een avondshop bereikt deze slagerij meer tevreden klanten, meer omzet en minder personeelskosten.
Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Hoe moet je pakjes verzenden?

Lever je thuis, via een afhaalpunt of pakjesautomaat? De juiste levermethode zorgt voor een tevreden klant.
Hoe moet je pakjes verzenden?

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Als onderneming zou je moeten aanwezig zijn op social media. Eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Het komt vaak neer op logisch denken en eventjes tijd nemen om de communicatie met mensen echt aan te gaan.
Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.