Heb je echt een app nodig?

Handige checklist om de behoefte aan een app te onderzoeken

Heb je echt een app nodig?

Handige checklist om de behoefte aan een app te onderzoeken

Een mobiele website is voor iedere handelaar onmisbaar. Maar moet je ook investeren in een mobiele app? Deze checklist geeft een antwoord op je vraag.

1. Mik je op bestaande klanten?

Vooraleer een consument iets koopt, heeft hij al een aantal stadia doorlopen in zijn ‘customer journey’. Verwacht niet dat een consument jouw app zal downloaden in de eerste, verkennende fase. Pas nadat er al een zekere klantrelatie is opgebouwd, is hij bereid om dat te doen.

2. Gebruik je de smartphonefuncties?

Je app moet optimaal gebruikmaken van de ingebouwde functies van de smartphones, zoals camera, bewegingssensoren, locatiebepaling … Wil je een applicatie laten ontwikkelen die louter informatie geeft? Doe dan geen moeite: een consument downloadt geen app om openingsuren of een adres op te zoeken.

3. Zorg je voor échte meerwaarde?

Door de slimme integratie van de smartphonefuncties moet je app een echte meerwaarde betekenen in het dagelijkse leven van je klant, ten opzichte van een gewone website. Ga dus op zoek naar originele toepassingen.

4. Streef je naar herhaaldelijk gebruik?

Vermoed je dat je app herhaaldelijk – en dus niet slechts eenmalig of sporadisch – gebruikt zal worden? Verwacht je dat die een permanente plaats kan veroveren op het toestel van je klant? Dat is een vereiste.

5. Denk je aan je klant, en niet aan jezelf?

Je app moet het leven van je klant makkelijker of aangenamer maken. Dat moet je doel zijn. Het mag niet je bedoeling zijn om met je mobiele applicatie bijvoorbeeld klanten loyaler te maken of hen te traceren.

6. Focus je op gebruiksgemak?

Hechten jouw klanten veel belang aan gemak, snelheid en efficiëntie? En is het voor hen belangrijk om zonder internetverbinding te werken? Op die vlakken kan een app het verschil maken ten opzichte van een mobiele website.

7. Hoe zit het met je directe concurrenten?

Kan je je met je app onderscheiden van je rechtstreekse concurrenten? Dat is een bijkomende troef.

8. Ben je bereid om de strijd aan te gaan?

Driekwart van de tijd die consumenten aan apps spenderen op hun smartphone, gaat naar amper drie applicaties. Ben jij bereid om de concurrentie aan te gaan met die top 3? Ga ervan uit dat je de strijd niet zult winnen. Al betekent dat niet dat er voor je app geen plaatsje meer vrij is op de smartphone van je klanten.

9. Heb je voldoende budget?

Vergeet ten slotte niet dat een app nogal wat geld kost.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Met een avondshop bereikt deze slagerij meer tevreden klanten, meer omzet en minder personeelskosten.
Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Tegenwoordig zegen we niet meer dat we ‘op het internet gaan’. We zijn altijd verbonden. We hebben de wereld in onze broekzak of handtas. Wist je dat tegen eind 2015 meer mensen Google gebruiken op hun smartphone dan op hun laptop? Google zegt dat. Sowieso is het duidelijk: investeren in digitaal is een must.
Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Blog: Phyt, hippe luchtplantjes op de post

6.000 webshopbezoekers op één dag? Het kan. Zaakvoerster Sofie Vertongen vertelt over haar succesverhaal.
Blog: Phyt, hippe luchtplantjes op de post

Een website starten in 7 stappen

Een website opzetten hoeft niet zo complex te zijn. Met deze 7 stappen ben je alvast goed op weg.
Een website starten in 7 stappen
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet?Klik hier.