Heb je echt een app nodig?

Handige checklist om de behoefte aan een app te onderzoeken

Heb je echt een app nodig?

Handige checklist om de behoefte aan een app te onderzoeken

Een mobiele website is voor iedere handelaar onmisbaar. Maar moet je ook investeren in een mobiele app? Deze checklist geeft een antwoord op je vraag.

1. Mik je op bestaande klanten?

Vooraleer een consument iets koopt, heeft hij al een aantal stadia doorlopen in zijn ‘customer journey’. Verwacht niet dat een consument jouw app zal downloaden in de eerste, verkennende fase. Pas nadat er al een zekere klantrelatie is opgebouwd, is hij bereid om dat te doen.

2. Gebruik je de smartphonefuncties?

Je app moet optimaal gebruikmaken van de ingebouwde functies van de smartphones, zoals camera, bewegingssensoren, locatiebepaling … Wil je een applicatie laten ontwikkelen die louter informatie geeft? Doe dan geen moeite: een consument downloadt geen app om openingsuren of een adres op te zoeken.

3. Zorg je voor échte meerwaarde?

Door de slimme integratie van de smartphonefuncties moet je app een echte meerwaarde betekenen in het dagelijkse leven van je klant, ten opzichte van een gewone website. Ga dus op zoek naar originele toepassingen.

4. Streef je naar herhaaldelijk gebruik?

Vermoed je dat je app herhaaldelijk – en dus niet slechts eenmalig of sporadisch – gebruikt zal worden? Verwacht je dat die een permanente plaats kan veroveren op het toestel van je klant? Dat is een vereiste.

5. Denk je aan je klant, en niet aan jezelf?

Je app moet het leven van je klant makkelijker of aangenamer maken. Dat moet je doel zijn. Het mag niet je bedoeling zijn om met je mobiele applicatie bijvoorbeeld klanten loyaler te maken of hen te traceren.

6. Focus je op gebruiksgemak?

Hechten jouw klanten veel belang aan gemak, snelheid en efficiëntie? En is het voor hen belangrijk om zonder internetverbinding te werken? Op die vlakken kan een app het verschil maken ten opzichte van een mobiele website.

7. Hoe zit het met je directe concurrenten?

Kan je je met je app onderscheiden van je rechtstreekse concurrenten? Dat is een bijkomende troef.

8. Ben je bereid om de strijd aan te gaan?

Driekwart van de tijd die consumenten aan apps spenderen op hun smartphone, gaat naar amper drie applicaties. Ben jij bereid om de concurrentie aan te gaan met die top 3? Ga ervan uit dat je de strijd niet zult winnen. Al betekent dat niet dat er voor je app geen plaatsje meer vrij is op de smartphone van je klanten.

9. Heb je voldoende budget?

Vergeet ten slotte niet dat een app nogal wat geld kost.

SafeShops.be-kwaliteitslabel

De klanten van je webshop willen veilig winkelen. En niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Met het SafeShops.be-label toon je dat je webshop 100% betrouwbaar is.
SafeShops.be-kwaliteitslabel

Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Het idee om een eigen webshop te openen, kreeg Hans Dewulf van zijn omgeving. “In de media hoor je niets anders dan de populariteit van het grote ‘www’. En de mensen gaan producten ook meer en meer online vergelijken, toch?”. Dat klopt. En ook voor een bedrijf in de doe-het-zelfsector kan een onlinewinkel veel potentieel hebben. Hans en zijn zoon Louis vertellen over hun stap naar een eigen webwinkel.
Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Wie koopt jouw producten online?

Speel je troeven uit: combineer een fysieke winkel én webshop om voor vertrouwen en herkenbaarheid te zorgen.
Wie koopt jouw producten online?

Hoe gebruiken jouw klanten hun smartphone?

De smartphone als informatie, betaal- en communicatiemiddel tijdens het shoppen? Speel daar handig op in.
Hoe gebruiken jouw klanten hun smartphone?
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet?Klik hier.