Mobiel groeit: de duim is de baas

Gemak, snelheid en keuzevrijheid… ook bij mobiele bestellingen

Mobiel groeit: de duim is de baas

Gemak, snelheid en keuzevrijheid… ook bij mobiele bestellingen

Meer en meer klanten kopen ook via hun mobiel toestel. Dat noemen we m-commerce. Toch zijn er enkele aandachtspunten.

Mobiele groei

Smartphone, mobiel, website, m-commerce, online, kopen, omnikanaal, responsive design, gebruiksvriendelijk, bestelling

In België zou al 11% van alle onlinebestellingen gebeuren via een mobiel toestel (een tablet of een smartphone). Nu zijn het in de eerste plaats nog de jongeren die kopen met hun smartphone, maar de snelle groei bewijst dat ook ouderen de stap zetten. Het ziet er zelfs naar uit dat mobiele aankopen snel het overwicht zullen krijgen. Facebook vat het samen in een slogan: The thumb is in charge.

Mobiele toestellen worden gebruikt om informatie in te winnen, producten te vergelijken en transacties af te sluiten, zelfs ín de winkel. Omdat de smartphone of tablet tijdens het volledige aankoopproces een rol speelt, verdienen ze dus een cruciale plaats in een goede omnikanaalstrategie. Al zijn er nog een paar hindernissen te nemen.

information-expr-quote--glyph
Mobile commerce groeit snel. Op termijn zullen mobiele aankopen het overwicht krijgen.

Thierry Moubax, Vice President Marketing en Product bij bpost

De gebruikerservaring is cruciaal

Uit de recentste enquête van Comeos blijkt dat 15% van de Belgen die mobiel al een onlineaankoop deden, dat daarna nooit meer wil doen. De belangrijkste redenen voor die terughoudendheid zijn een slechte gebruikerservaring en een gebrek aan vertrouwen. Het feit dat het bestelproces van de webshop vaak niet of onvoldoende aangepast is aan een kleiner scherm heeft een negatieve impact.

Aangepast design

Het is dus belangrijk dat klanten, onafhankelijk van de manier waarop ze een bestelling plaatsen, een optimale gebruikerservaring beleven. Voor een bestelling via smartphone of tablet zijn een aangepast design en vereenvoudigd bestelproces doorslaggevend. Webshops moeten zo gebouwd worden dat mobiel gebruik absoluut gebruiksvriendelijk is. Klanten die een bestelling via smartphone of tablet plaatsen, moeten dezelfde service genieten als bij een onlinebestelling: gemak, snelheid en keuzevrijheid. Dat zorgt voor een hogere conversiegraad en dus herhaalaankopen.

Online verzendtool

Bpost heeft in dat kader zijn online verzendtool Shipping Manager 100% responsive gemaakt. Consumenten die via smartphone of tablet een bestelling plaatsen, genieten dezelfde gebruiksvriendelijkheid en keuzevrijheid qua leveringsmethodes als klanten die via een gewone computer bestellen. De integratie van de online verzendtool in een webshop is altijd naadloos. Klanten hebben tijdens het bestelproces niet door dat ze overschakelen naar een andere applicatie. Op die manier kan een webshop aan elke klant, dus ook mobiele klanten, een optimale gebruikerservaring garanderen.

Blog: Als lokale handelaar bouw je een band op met je vaste klanten

Bij KBC vinden we het belangrijk om lokaal ondernemerschap te ondersteunen en te stimuleren. We zijn dan ook fan van het Unizo-concept Winkelhier en vroegen aan enkele Belgische ondernemers wat zij vinden van ‘winkelhieren’. Deze keer is Koen van Kadotheek in Haacht aan het woord. Naast de heerlijke pralines van Leonidas kan je bij Kadotheek in Haacht ook terecht voor geschenkmanden en een ruime keuze aan thee en toebehoren.
Blog: Als lokale handelaar bouw je een band op met je vaste klanten

Blog: Lokaal ondernemen ook voor webshops

Bij KBC vinden we het belangrijk om lokaal ondernemerschap te ondersteunen en te stimuleren. We zijn dan ook fan van het Unizo-concept Winkelhier en vroegen aan enkele Belgische ondernemers wat zij vinden van ‘winkelhieren’. Deze keer is Christopher van handtassenwebshop So Baggy aan het woord.
Blog: Lokaal ondernemen ook voor webshops

Blog: Wanneer het nuttige het aangename ontmoet: KBC @ eShop Expo

KBC neemt je mee achter de schermen van de eShop Expo in Brussel. KBC was er prominent aanwezig met z’n knappe e-commerce-stand en gastspreker Ivo De Meersman, Directeur Payments & Cards bij KBC. Op de eShop Expo lanceerde KBC zich op het e-commercetoneel.
Blog: Wanneer het nuttige het aangename ontmoet: KBC @ eShop Expo

Blog: Phyt, hippe luchtplantjes op de post

6.000 webshopbezoekers op één dag? Het kan. Zaakvoerster Sofie Vertongen vertelt over haar succesverhaal.
Blog: Phyt, hippe luchtplantjes op de post