Mobiel groeit: de duim is de baas

Gemak, snelheid en keuzevrijheid… ook bij mobiele bestellingen

Mobiel groeit: de duim is de baas

Gemak, snelheid en keuzevrijheid… ook bij mobiele bestellingen

Meer en meer klanten kopen ook via hun mobiel toestel. Dat noemen we m-commerce. Toch zijn er enkele aandachtspunten.

Mobiele groei

Smartphone, mobiel, website, m-commerce, online, kopen, omnikanaal, responsive design, gebruiksvriendelijk, bestelling

In België zou al 11% van alle onlinebestellingen gebeuren via een mobiel toestel (een tablet of een smartphone). Nu zijn het in de eerste plaats nog de jongeren die kopen met hun smartphone, maar de snelle groei bewijst dat ook ouderen de stap zetten. Het ziet er zelfs naar uit dat mobiele aankopen snel het overwicht zullen krijgen. Facebook vat het samen in een slogan: The thumb is in charge.

Mobiele toestellen worden gebruikt om informatie in te winnen, producten te vergelijken en transacties af te sluiten, zelfs ín de winkel. Omdat de smartphone of tablet tijdens het volledige aankoopproces een rol speelt, verdienen ze dus een cruciale plaats in een goede omnikanaalstrategie. Al zijn er nog een paar hindernissen te nemen.

Mobile commerce groeit snel. Op termijn zullen mobiele aankopen het overwicht krijgen.

Thierry Moubax, Vice President Marketing en Product bij bpost

De gebruikerservaring is cruciaal

Uit de recentste enquête van Comeos blijkt dat 15% van de Belgen die mobiel al een onlineaankoop deden, dat daarna nooit meer wil doen. De belangrijkste redenen voor die terughoudendheid zijn een slechte gebruikerservaring en een gebrek aan vertrouwen. Het feit dat het bestelproces van de webshop vaak niet of onvoldoende aangepast is aan een kleiner scherm heeft een negatieve impact.

Aangepast design

Het is dus belangrijk dat klanten, onafhankelijk van de manier waarop ze een bestelling plaatsen, een optimale gebruikerservaring beleven. Voor een bestelling via smartphone of tablet zijn een aangepast design en vereenvoudigd bestelproces doorslaggevend. Webshops moeten zo gebouwd worden dat mobiel gebruik absoluut gebruiksvriendelijk is. Klanten die een bestelling via smartphone of tablet plaatsen, moeten dezelfde service genieten als bij een onlinebestelling: gemak, snelheid en keuzevrijheid. Dat zorgt voor een hogere conversiegraad en dus herhaalaankopen.

Online verzendtool

Bpost heeft in dat kader zijn online verzendtool Shipping Manager 100% responsive gemaakt. Consumenten die via smartphone of tablet een bestelling plaatsen, genieten dezelfde gebruiksvriendelijkheid en keuzevrijheid qua leveringsmethodes als klanten die via een gewone computer bestellen. De integratie van de online verzendtool in een webshop is altijd naadloos. Klanten hebben tijdens het bestelproces niet door dat ze overschakelen naar een andere applicatie. Op die manier kan een webshop aan elke klant, dus ook mobiele klanten, een optimale gebruikerservaring garanderen.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Webshop & wetgeving

Webshop & wetgeving

Ontdek de regels en wetgeving rond 'online verkoop' in België.
Blog: Patatjes op Facebook besteld, aan huis geleverd

Blog: Patatjes op Facebook besteld, aan huis geleverd

‘Patatjes aan huis’ krijgt tevreden klanten in ruil voor aardappelen, en dat met behulp van sociale media!
Blog: The Future of Shopping

Blog: The Future of Shopping

Je bladert doorheen een webshop, plaatst je favoriete artikelen in je digitale winkelmandje en met je smartphone heb je in een mum van tijd betaald. Dingdong! De volgende ochtend staat het pakketje al voor de deur. Online shoppen is vandaag gemakkelijk en zeer populair. Maar hoe ga je als lokale handelaar om met al deze veranderingen? Hoe zorg je dat je klanten ook nog fysiek naar jouw zaak komen?
Ken je markt als je start met e-commerce

Ken je markt als je start met e-commerce

Het advies van een expert voor de start van een webshop: ken je markt en ontwikkel een eigen identiteit.