Mobiel groeit: de duim is de baas

Gemak, snelheid en keuzevrijheid… ook bij mobiele bestellingen

Mobiel groeit: de duim is de baas

Gemak, snelheid en keuzevrijheid… ook bij mobiele bestellingen

Meer en meer klanten kopen ook via hun mobiel toestel. Dat noemen we m-commerce. Toch zijn er enkele aandachtspunten.

Mobiele groei

Smartphone, mobiel, website, m-commerce, online, kopen, omnikanaal, responsive design, gebruiksvriendelijk, bestelling

In België zou al 11% van alle onlinebestellingen gebeuren via een mobiel toestel (een tablet of een smartphone). Nu zijn het in de eerste plaats nog de jongeren die kopen met hun smartphone, maar de snelle groei bewijst dat ook ouderen de stap zetten. Het ziet er zelfs naar uit dat mobiele aankopen snel het overwicht zullen krijgen. Facebook vat het samen in een slogan: The thumb is in charge.

Mobiele toestellen worden gebruikt om informatie in te winnen, producten te vergelijken en transacties af te sluiten, zelfs ín de winkel. Omdat de smartphone of tablet tijdens het volledige aankoopproces een rol speelt, verdienen ze dus een cruciale plaats in een goede omnikanaalstrategie. Al zijn er nog een paar hindernissen te nemen.

Mobile commerce groeit snel. Op termijn zullen mobiele aankopen het overwicht krijgen.

Thierry Moubax, Vice President Marketing en Product bij bpost

De gebruikerservaring is cruciaal

Uit de recentste enquête van Comeos blijkt dat 15% van de Belgen die mobiel al een onlineaankoop deden, dat daarna nooit meer wil doen. De belangrijkste redenen voor die terughoudendheid zijn een slechte gebruikerservaring en een gebrek aan vertrouwen. Het feit dat het bestelproces van de webshop vaak niet of onvoldoende aangepast is aan een kleiner scherm heeft een negatieve impact.

Aangepast design

Het is dus belangrijk dat klanten, onafhankelijk van de manier waarop ze een bestelling plaatsen, een optimale gebruikerservaring beleven. Voor een bestelling via smartphone of tablet zijn een aangepast design en vereenvoudigd bestelproces doorslaggevend. Webshops moeten zo gebouwd worden dat mobiel gebruik absoluut gebruiksvriendelijk is. Klanten die een bestelling via smartphone of tablet plaatsen, moeten dezelfde service genieten als bij een onlinebestelling: gemak, snelheid en keuzevrijheid. Dat zorgt voor een hogere conversiegraad en dus herhaalaankopen.

Online verzendtool

Bpost heeft in dat kader zijn online verzendtool Shipping Manager 100% responsive gemaakt. Consumenten die via smartphone of tablet een bestelling plaatsen, genieten dezelfde gebruiksvriendelijkheid en keuzevrijheid qua leveringsmethodes als klanten die via een gewone computer bestellen. De integratie van de online verzendtool in een webshop is altijd naadloos. Klanten hebben tijdens het bestelproces niet door dat ze overschakelen naar een andere applicatie. Op die manier kan een webshop aan elke klant, dus ook mobiele klanten, een optimale gebruikerservaring garanderen.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe gebruiken jouw klanten hun smartphone?

Hoe gebruiken jouw klanten hun smartphone?

De smartphone als informatie, betaal- en communicatiemiddel tijdens het shoppen? Speel daar handig op in.

Blog: Scan een kledingstuk en check meteen de stock

Blog: Scan een kledingstuk en check meteen de stock

Dankzij een scanner biedt Mount Oberon hetzelfde aanbod aan als een winkel van 1000 m² op slechts 300 m².

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

KBC Bank & Verzekering

Tegenwoordig zegen we niet meer dat we ‘op het internet gaan’. We zijn altijd verbonden. We hebben de wereld in onze broekzak of handtas. Wist je dat tegen eind 2015 meer mensen Google gebruiken op hun smartphone dan op hun laptop? Google zegt dat. Sowieso is het duidelijk: investeren in digitaal is een must.

Een website starten in 7 stappen

Een website starten in 7 stappen

Een website opzetten hoeft niet zo complex te zijn. Met deze 7 stappen ben je alvast goed op weg.