Mobiel groeit: de duim is de baas

Gemak, snelheid en keuzevrijheid… ook bij mobiele bestellingen

Mobiel groeit: de duim is de baas

Gemak, snelheid en keuzevrijheid… ook bij mobiele bestellingen

Meer en meer klanten kopen ook via hun mobiel toestel. Dat noemen we m-commerce. Toch zijn er enkele aandachtspunten.

Mobiele groei

Smartphone, mobiel, website, m-commerce, online, kopen, omnikanaal, responsive design, gebruiksvriendelijk, bestelling

In België zou al 11% van alle onlinebestellingen gebeuren via een mobiel toestel (een tablet of een smartphone). Nu zijn het in de eerste plaats nog de jongeren die kopen met hun smartphone, maar de snelle groei bewijst dat ook ouderen de stap zetten. Het ziet er zelfs naar uit dat mobiele aankopen snel het overwicht zullen krijgen. Facebook vat het samen in een slogan: The thumb is in charge.

Mobiele toestellen worden gebruikt om informatie in te winnen, producten te vergelijken en transacties af te sluiten, zelfs ín de winkel. Omdat de smartphone of tablet tijdens het volledige aankoopproces een rol speelt, verdienen ze dus een cruciale plaats in een goede omnikanaalstrategie. Al zijn er nog een paar hindernissen te nemen.

Mobile commerce groeit snel. Op termijn zullen mobiele aankopen het overwicht krijgen.

Thierry Moubax, Vice President Marketing en Product bij bpost

De gebruikerservaring is cruciaal

Uit de recentste enquête van Comeos blijkt dat 15% van de Belgen die mobiel al een onlineaankoop deden, dat daarna nooit meer wil doen. De belangrijkste redenen voor die terughoudendheid zijn een slechte gebruikerservaring en een gebrek aan vertrouwen. Het feit dat het bestelproces van de webshop vaak niet of onvoldoende aangepast is aan een kleiner scherm heeft een negatieve impact.

Aangepast design

Het is dus belangrijk dat klanten, onafhankelijk van de manier waarop ze een bestelling plaatsen, een optimale gebruikerservaring beleven. Voor een bestelling via smartphone of tablet zijn een aangepast design en vereenvoudigd bestelproces doorslaggevend. Webshops moeten zo gebouwd worden dat mobiel gebruik absoluut gebruiksvriendelijk is. Klanten die een bestelling via smartphone of tablet plaatsen, moeten dezelfde service genieten als bij een onlinebestelling: gemak, snelheid en keuzevrijheid. Dat zorgt voor een hogere conversiegraad en dus herhaalaankopen.

Online verzendtool

Bpost heeft in dat kader zijn online verzendtool Shipping Manager 100% responsive gemaakt. Consumenten die via smartphone of tablet een bestelling plaatsen, genieten dezelfde gebruiksvriendelijkheid en keuzevrijheid qua leveringsmethodes als klanten die via een gewone computer bestellen. De integratie van de online verzendtool in een webshop is altijd naadloos. Klanten hebben tijdens het bestelproces niet door dat ze overschakelen naar een andere applicatie. Op die manier kan een webshop aan elke klant, dus ook mobiele klanten, een optimale gebruikerservaring garanderen.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Laat je klanten kiezen hoe ze online betalen

Bied betalingen met debetkaart, kredietkaart en betaalknop aan. Zo koopt je klant waar en wanneer hij wil.
Laat je klanten kiezen hoe ze online betalen

Blog: Scoren met e-mail

Bart Keppens
Ondanks de snelle opkomst van nieuwe socialmediaplatformen (Twitter, Snapchat, Facebook, WhatsApp, enz.) blijft e-mail een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Wereldwijd zijn er ongeveer 4 miljard accounts en dagelijks wisselen die 200 miljard berichten uit. Meer dan 90% van de gebruikers kijkt trouwens elke dag (uit) naar nieuwe berichten. Heel wat bedrijven gebruiken e-mail dan ook om te communiceren met hun klanten. Maar hoe kun je als ondernemer inspelen op die manier van communiceren naar je klanten?
Blog: Scoren met e-mail

Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Je klanten gaan na sluitingstijd gewoon door met shoppen. Maar hoe stap je mee in die digitale wereld? Hoe ga je met je business online? Of hoe start je een onlinezaak?
Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Als onderneming zou je moeten aanwezig zijn op social media. Eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Het komt vaak neer op logisch denken en eventjes tijd nemen om de communicatie met mensen echt aan te gaan.
Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.