Een mobiele site, of liever een app?

Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen

Een mobiele site, of liever een app?

Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen

Mobile first

Mobiele website, app, smartphone, mobile first, voordelen, nadelen, internet, online

Zowat iedere consument heeft tegenwoordig een smartphone op zak. Als handelaar moet je daarop inspelen. Dat kan zowel met een mobiele website als met een mobiele app. Een mobiele site is een website die aangepast is aan het kleine scherm van een smartphone. Hij staat ergens online op een zogenoemde internetserver, en wordt door de gebruiker opgeroepen wanneer hij die nodig heeft. Een mobiele app daarentegen bevindt zich op de smartphone zelf.

Een mobiele website is anno 2016 een absolute must. Als handelaar moet je vertrekken vanuit het ‘mobile first’-principe:  in de eerste plaats tegemoetkomen aan de noden van de smartphonegebruikers, en pas daarna focussen op klanten met een computer. Want verwacht wordt dat het aantal mobiele surfers volgend jaar groter zal zijn dan het aantal pc-surfers.

Concurreren met de top 3

Maar moet je ook investeren in een mobiele app? Uit een recente studie blijkt dat consumenten 89 procent van hun mobiele tijd spenderen aan apps, en slechts 11 procent aan websites. Mag je daar dan uit afleiden dat je niet zonder app kunt? Niet noodzakelijk. Volgens een ander onderzoek spenderen consumenten namelijk driekwart van hun ‘apptijd’ aan slechts drie applicaties.

Je moet al van goeden huize zijn om de top 3 van populairste apps te doorbreken.

Bart De Waele, CEO van digitaal adviesbureau Wijs

Vergeet ook niet dat een app enkele nadelen heeft. Je klanten moeten je app eerst downloaden en installeren. Bovendien vraagt elke wijziging in de app een update op hun toestel. Een website heeft geen installatie nodig, en elke aanpassing is meteen zichtbaar voor je klanten. Een mobiele site kan ook op elk type smartphone bekeken worden. Een app moet afzonderlijk ontwikkeld worden voor iPhones, Android-toestellen, BlackBerry’s, enz. Dat heeft ook financiële gevolgen.

Dagelijkse meerwaarde

Maar uiteraard heeft een app ook een aantal troeven. Klanten kunnen je app meestal gebruiken zonder internetverbinding. Bovendien kan een app slim gebruikmaken van de ingebouwde functies van de smartphone, zoals de camera, microfoon, bewegingssensoren, locatiebepaling en navigatie. Denk dus na over originele toepassingen die een dagelijkse meerwaarde bieden in het leven van je klanten. Deze checklist helpt je om te ontdekken of je wel écht een app nodig hebt.

Troeven van een mobiele website

  • Moet niet gedownload en geïnstalleerd worden
  • Kan op elk type smartphone bekeken worden
  • Aanpassingen zijn meteen zichtbaar

Troeven van een mobiele app

  • Werkt meestal ook zonder internetverbinding
  • Kan ingebouwde smartphonefuncties gebruiken
  • Bevordert de relatie met je klanten

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: Phyt, hippe luchtplantjes op de post

Blog: Phyt, hippe luchtplantjes op de post

6.000 webshopbezoekers op één dag? Het kan. Zaakvoerster Sofie Vertongen vertelt over haar succesverhaal.

Blog: Flowers Forever zet overledenen in de bloemetjes

Blog: Flowers Forever zet overledenen in de bloemetjes

Bloemen, de KBC-betaalpagina en een origineel idee… Het leidde tot de rouwbloemenrekening van Flowers Forever.

Blog: Ook intieme artikelen verkopen online

Blog: Ook intieme artikelen verkopen online

De uitdagingen en successen van een onlinelingeriezaak? De eigenaars van Dag&Nacht geven hun geheimen prijs.

Een eigen zaak starten? Doe het dan ook digitaal!

Een eigen zaak starten? Doe het dan ook digitaal!

Bouw een website, trek bezoekers aan en verkoop online. Kortom: vergroot je digitale aanwezigheid.