Een mobiele site, of liever een app?

Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen

Een mobiele site, of liever een app?

Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen

Mobile first

Mobiele website, app, smartphone, mobile first, voordelen, nadelen, internet, online

Zowat iedere consument heeft tegenwoordig een smartphone op zak. Als handelaar moet je daarop inspelen. Dat kan zowel met een mobiele website als met een mobiele app. Een mobiele site is een website die aangepast is aan het kleine scherm van een smartphone. Hij staat ergens online op een zogenoemde internetserver, en wordt door de gebruiker opgeroepen wanneer hij die nodig heeft. Een mobiele app daarentegen bevindt zich op de smartphone zelf.

Een mobiele website is anno 2016 een absolute must. Als handelaar moet je vertrekken vanuit het ‘mobile first’-principe:  in de eerste plaats tegemoetkomen aan de noden van de smartphonegebruikers, en pas daarna focussen op klanten met een computer. Want verwacht wordt dat het aantal mobiele surfers volgend jaar groter zal zijn dan het aantal pc-surfers.

Concurreren met de top 3

Maar moet je ook investeren in een mobiele app? Uit een recente studie blijkt dat consumenten 89 procent van hun mobiele tijd spenderen aan apps, en slechts 11 procent aan websites. Mag je daar dan uit afleiden dat je niet zonder app kunt? Niet noodzakelijk. Volgens een ander onderzoek spenderen consumenten namelijk driekwart van hun ‘apptijd’ aan slechts drie applicaties.

information-expr-quote--glyph
Je moet al van goeden huize zijn om de top 3 van populairste apps te doorbreken.

Bart De Waele, CEO van digitaal adviesbureau Wijs

Vergeet ook niet dat een app enkele nadelen heeft. Je klanten moeten je app eerst downloaden en installeren. Bovendien vraagt elke wijziging in de app een update op hun toestel. Een website heeft geen installatie nodig, en elke aanpassing is meteen zichtbaar voor je klanten. Een mobiele site kan ook op elk type smartphone bekeken worden. Een app moet afzonderlijk ontwikkeld worden voor iPhones, Android-toestellen, BlackBerry’s, enz. Dat heeft ook financiële gevolgen.

Dagelijkse meerwaarde

Maar uiteraard heeft een app ook een aantal troeven. Klanten kunnen je app meestal gebruiken zonder internetverbinding. Bovendien kan een app slim gebruikmaken van de ingebouwde functies van de smartphone, zoals de camera, microfoon, bewegingssensoren, locatiebepaling en navigatie. Denk dus na over originele toepassingen die een dagelijkse meerwaarde bieden in het leven van je klanten. Deze checklist helpt je om te ontdekken of je wel écht een app nodig hebt.

Troeven van een mobiele website

  • Moet niet gedownload en geïnstalleerd worden
  • Kan op elk type smartphone bekeken worden
  • Aanpassingen zijn meteen zichtbaar

Troeven van een mobiele app

  • Werkt meestal ook zonder internetverbinding
  • Kan ingebouwde smartphonefuncties gebruiken
  • Bevordert de relatie met je klanten

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Met een avondshop bereikt deze slagerij meer tevreden klanten, meer omzet en minder personeelskosten.
Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Blog: Wanneer het nuttige het aangename ontmoet: KBC @ eShop Expo

KBC neemt je mee achter de schermen van de eShop Expo in Brussel. KBC was er prominent aanwezig met z’n knappe e-commerce-stand en gastspreker Ivo De Meersman, Directeur Payments & Cards bij KBC. Op de eShop Expo lanceerde KBC zich op het e-commercetoneel.
Blog: Wanneer het nuttige het aangename ontmoet: KBC @ eShop Expo

Blog: Lokaal ondernemen ook voor webshops

Bij KBC vinden we het belangrijk om lokaal ondernemerschap te ondersteunen en te stimuleren. We zijn dan ook fan van het Unizo-concept Winkelhier en vroegen aan enkele Belgische ondernemers wat zij vinden van ‘winkelhieren’. Deze keer is Christopher van handtassenwebshop So Baggy aan het woord.
Blog: Lokaal ondernemen ook voor webshops

Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Het idee om een eigen webshop te openen, kreeg Hans Dewulf van zijn omgeving. “In de media hoor je niets anders dan de populariteit van het grote ‘www’. En de mensen gaan producten ook meer en meer online vergelijken, toch?”. Dat klopt. En ook voor een bedrijf in de doe-het-zelfsector kan een onlinewinkel veel potentieel hebben. Hans en zijn zoon Louis vertellen over hun stap naar een eigen webwinkel.
Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.