Een mobiele site, of liever een app?

Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen

Een mobiele site, of liever een app?

Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen

Mobile first

Mobiele website, app, smartphone, mobile first, voordelen, nadelen, internet, online

Zowat iedere consument heeft tegenwoordig een smartphone op zak. Als handelaar moet je daarop inspelen. Dat kan zowel met een mobiele website als met een mobiele app. Een mobiele site is een website die aangepast is aan het kleine scherm van een smartphone. Hij staat ergens online op een zogenoemde internetserver, en wordt door de gebruiker opgeroepen wanneer hij die nodig heeft. Een mobiele app daarentegen bevindt zich op de smartphone zelf.

Een mobiele website is anno 2016 een absolute must. Als handelaar moet je vertrekken vanuit het ‘mobile first’-principe:  in de eerste plaats tegemoetkomen aan de noden van de smartphonegebruikers, en pas daarna focussen op klanten met een computer. Want verwacht wordt dat het aantal mobiele surfers volgend jaar groter zal zijn dan het aantal pc-surfers.

Concurreren met de top 3

Maar moet je ook investeren in een mobiele app? Uit een recente studie blijkt dat consumenten 89 procent van hun mobiele tijd spenderen aan apps, en slechts 11 procent aan websites. Mag je daar dan uit afleiden dat je niet zonder app kunt? Niet noodzakelijk. Volgens een ander onderzoek spenderen consumenten namelijk driekwart van hun ‘apptijd’ aan slechts drie applicaties.

Je moet al van goeden huize zijn om de top 3 van populairste apps te doorbreken.

Bart De Waele, CEO van digitaal adviesbureau Wijs

Vergeet ook niet dat een app enkele nadelen heeft. Je klanten moeten je app eerst downloaden en installeren. Bovendien vraagt elke wijziging in de app een update op hun toestel. Een website heeft geen installatie nodig, en elke aanpassing is meteen zichtbaar voor je klanten. Een mobiele site kan ook op elk type smartphone bekeken worden. Een app moet afzonderlijk ontwikkeld worden voor iPhones, Android-toestellen, BlackBerry’s, enz. Dat heeft ook financiële gevolgen.

Dagelijkse meerwaarde

Maar uiteraard heeft een app ook een aantal troeven. Klanten kunnen je app meestal gebruiken zonder internetverbinding. Bovendien kan een app slim gebruikmaken van de ingebouwde functies van de smartphone, zoals de camera, microfoon, bewegingssensoren, locatiebepaling en navigatie. Denk dus na over originele toepassingen die een dagelijkse meerwaarde bieden in het leven van je klanten. Deze checklist helpt je om te ontdekken of je wel écht een app nodig hebt.

Troeven van een mobiele website

  • Moet niet gedownload en geïnstalleerd worden
  • Kan op elk type smartphone bekeken worden
  • Aanpassingen zijn meteen zichtbaar

Troeven van een mobiele app

  • Werkt meestal ook zonder internetverbinding
  • Kan ingebouwde smartphonefuncties gebruiken
  • Bevordert de relatie met je klanten

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

E-commerce: bedreiging of opportuniteit?

E-commerce: bedreiging of opportuniteit?

Onderscheid jezelf ook online van de concurrentie. De marktplaats Storesquare helpt lokale handelaars daarmee.

Ken je markt als je start met e-commerce

Ken je markt als je start met e-commerce

Het advies van een expert voor de start van een webshop: ken je markt en ontwikkel een eigen identiteit.

Een website starten in 7 stappen

Een website starten in 7 stappen

Een website opzetten hoeft niet zo complex te zijn. Met deze 7 stappen ben je alvast goed op weg.

Blog: Eén showroom, en verder online verkoop

Blog: Eén showroom, en verder online verkoop

Zorg voor minder administratie, minder stock, een betere service en meer klanten, net als Mimi Baby.