Een mobiele site, of liever een app?

Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen

Een mobiele site, of liever een app?

Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen

Mobile first

Mobiele website, app, smartphone, mobile first, voordelen, nadelen, internet, online

Zowat iedere consument heeft tegenwoordig een smartphone op zak. Als handelaar moet je daarop inspelen. Dat kan zowel met een mobiele website als met een mobiele app. Een mobiele site is een website die aangepast is aan het kleine scherm van een smartphone. Hij staat ergens online op een zogenoemde internetserver, en wordt door de gebruiker opgeroepen wanneer hij die nodig heeft. Een mobiele app daarentegen bevindt zich op de smartphone zelf.

Een mobiele website is anno 2016 een absolute must. Als handelaar moet je vertrekken vanuit het ‘mobile first’-principe:  in de eerste plaats tegemoetkomen aan de noden van de smartphonegebruikers, en pas daarna focussen op klanten met een computer. Want verwacht wordt dat het aantal mobiele surfers volgend jaar groter zal zijn dan het aantal pc-surfers.

Concurreren met de top 3

Maar moet je ook investeren in een mobiele app? Uit een recente studie blijkt dat consumenten 89 procent van hun mobiele tijd spenderen aan apps, en slechts 11 procent aan websites. Mag je daar dan uit afleiden dat je niet zonder app kunt? Niet noodzakelijk. Volgens een ander onderzoek spenderen consumenten namelijk driekwart van hun ‘apptijd’ aan slechts drie applicaties.

Je moet al van goeden huize zijn om de top 3 van populairste apps te doorbreken.

Bart De Waele, CEO van digitaal adviesbureau Wijs

Vergeet ook niet dat een app enkele nadelen heeft. Je klanten moeten je app eerst downloaden en installeren. Bovendien vraagt elke wijziging in de app een update op hun toestel. Een website heeft geen installatie nodig, en elke aanpassing is meteen zichtbaar voor je klanten. Een mobiele site kan ook op elk type smartphone bekeken worden. Een app moet afzonderlijk ontwikkeld worden voor iPhones, Android-toestellen, BlackBerry’s, enz. Dat heeft ook financiële gevolgen.

Dagelijkse meerwaarde

Maar uiteraard heeft een app ook een aantal troeven. Klanten kunnen je app meestal gebruiken zonder internetverbinding. Bovendien kan een app slim gebruikmaken van de ingebouwde functies van de smartphone, zoals de camera, microfoon, bewegingssensoren, locatiebepaling en navigatie. Denk dus na over originele toepassingen die een dagelijkse meerwaarde bieden in het leven van je klanten. Deze checklist helpt je om te ontdekken of je wel écht een app nodig hebt.

Troeven van een mobiele website

  • Moet niet gedownload en geïnstalleerd worden
  • Kan op elk type smartphone bekeken worden
  • Aanpassingen zijn meteen zichtbaar

Troeven van een mobiele app

  • Werkt meestal ook zonder internetverbinding
  • Kan ingebouwde smartphonefuncties gebruiken
  • Bevordert de relatie met je klanten

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: Scoren met e-mail

Blog: Scoren met e-mail

Bart Keppens
Ondanks de snelle opkomst van nieuwe socialmediaplatformen (Twitter, Snapchat, Facebook, WhatsApp, enz.) blijft e-mail een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Wereldwijd zijn er ongeveer 4 miljard accounts en dagelijks wisselen die 200 miljard berichten uit. Meer dan 90% van de gebruikers kijkt trouwens elke dag (uit) naar nieuwe berichten. Heel wat bedrijven gebruiken e-mail dan ook om te communiceren met hun klanten. Maar hoe kun je als ondernemer inspelen op die manier van communiceren naar je klanten?
Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Als onderneming zou je moeten aanwezig zijn op social media. Eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Het komt vaak neer op logisch denken en eventjes tijd nemen om de communicatie met mensen echt aan te gaan.
Blog: To webshop or not to webshop?

Blog: To webshop or not to webshop?

Maar liefst 650 mensen schreven zich in voor de Pop-up Webshop (campagne van KBC, mei 2015). De tien strafste ideeën mochten een eigen webshop uitbouwen met de hulp van KBC en andere partners. Het resultaat was verbluffend. Tien stralende webshops en tien stralende ondernemers. Maar wat met de andere kandidaten? Uiteraard had KBC ook voor hen een verrassing in petto!
Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Toen het jongste kindje van Suzy De Peuter en haar man Frederic Ingelaer naar school begon te gaan, wou Suzy een actieve bezigheid naast haar taken als huisvrouw. Eén van haar kinderen heeft een allergie en verdraagt geen overblijfselen van chemicaliën in voeding. Vandaar het idee van Suzy om zelf een biowinkeltje te openen, genaamd ‘Olleke Bolleke’.