Een mobiele site, of liever een app?

Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen

Een mobiele site, of liever een app?

Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen

Mobile first

Mobiele website, app, smartphone, mobile first, voordelen, nadelen, internet, online

Zowat iedere consument heeft tegenwoordig een smartphone op zak. Als handelaar moet je daarop inspelen. Dat kan zowel met een mobiele website als met een mobiele app. Een mobiele site is een website die aangepast is aan het kleine scherm van een smartphone. Hij staat ergens online op een zogenoemde internetserver, en wordt door de gebruiker opgeroepen wanneer hij die nodig heeft. Een mobiele app daarentegen bevindt zich op de smartphone zelf.

Een mobiele website is anno 2016 een absolute must. Als handelaar moet je vertrekken vanuit het ‘mobile first’-principe:  in de eerste plaats tegemoetkomen aan de noden van de smartphonegebruikers, en pas daarna focussen op klanten met een computer. Want verwacht wordt dat het aantal mobiele surfers volgend jaar groter zal zijn dan het aantal pc-surfers.

Concurreren met de top 3

Maar moet je ook investeren in een mobiele app? Uit een recente studie blijkt dat consumenten 89 procent van hun mobiele tijd spenderen aan apps, en slechts 11 procent aan websites. Mag je daar dan uit afleiden dat je niet zonder app kunt? Niet noodzakelijk. Volgens een ander onderzoek spenderen consumenten namelijk driekwart van hun ‘apptijd’ aan slechts drie applicaties.

Je moet al van goeden huize zijn om de top 3 van populairste apps te doorbreken.

Bart De Waele, CEO van digitaal adviesbureau Wijs

Vergeet ook niet dat een app enkele nadelen heeft. Je klanten moeten je app eerst downloaden en installeren. Bovendien vraagt elke wijziging in de app een update op hun toestel. Een website heeft geen installatie nodig, en elke aanpassing is meteen zichtbaar voor je klanten. Een mobiele site kan ook op elk type smartphone bekeken worden. Een app moet afzonderlijk ontwikkeld worden voor iPhones, Android-toestellen, BlackBerry’s, enz. Dat heeft ook financiële gevolgen.

Dagelijkse meerwaarde

Maar uiteraard heeft een app ook een aantal troeven. Klanten kunnen je app meestal gebruiken zonder internetverbinding. Bovendien kan een app slim gebruikmaken van de ingebouwde functies van de smartphone, zoals de camera, microfoon, bewegingssensoren, locatiebepaling en navigatie. Denk dus na over originele toepassingen die een dagelijkse meerwaarde bieden in het leven van je klanten. Deze checklist helpt je om te ontdekken of je wel écht een app nodig hebt.

Troeven van een mobiele website

  • Moet niet gedownload en geïnstalleerd worden
  • Kan op elk type smartphone bekeken worden
  • Aanpassingen zijn meteen zichtbaar

Troeven van een mobiele app

  • Werkt meestal ook zonder internetverbinding
  • Kan ingebouwde smartphonefuncties gebruiken
  • Bevordert de relatie met je klanten

Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Kristof De Coninck
Verkopen via een webwinkel is een goede en relatief goedkope manier om meer klanten te bedienen. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe het werkt en hoe je eraan begint.
Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Blog: Scoren met e-mail

Bart Keppens
Ondanks de snelle opkomst van nieuwe socialmediaplatformen (Twitter, Snapchat, Facebook, WhatsApp, enz.) blijft e-mail een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Wereldwijd zijn er ongeveer 4 miljard accounts en dagelijks wisselen die 200 miljard berichten uit. Meer dan 90% van de gebruikers kijkt trouwens elke dag (uit) naar nieuwe berichten. Heel wat bedrijven gebruiken e-mail dan ook om te communiceren met hun klanten. Maar hoe kun je als ondernemer inspelen op die manier van communiceren naar je klanten?
Blog: Scoren met e-mail

Onlinebetaalsystemen: waar let ik op?

Elk transactiemodel heeft zijn sterktes en zwaktes. Ontdek welke formule past bij jouw webshop en klanten.
Onlinebetaalsystemen: waar let ik op?

Blog: The Future of Shopping

Je bladert doorheen een webshop, plaatst je favoriete artikelen in je digitale winkelmandje en met je smartphone heb je in een mum van tijd betaald. Dingdong! De volgende ochtend staat het pakketje al voor de deur. Online shoppen is vandaag gemakkelijk en zeer populair. Maar hoe ga je als lokale handelaar om met al deze veranderingen? Hoe zorg je dat je klanten ook nog fysiek naar jouw zaak komen?
Blog: The Future of Shopping
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet?Klik hier.