Past jouw website op een smartphone?

Een mooie website op elk apparaat dankzij een responsive design

Past jouw website op een smartphone?

Een mooie website op elk apparaat dankzij een responsive design

Vertrekken vanuit het 'mobile first-principe'

Responsive design, app, omnikanaal, smartphone, mobiele website

Over een jaar zal de website van je winkel vaker bekeken worden vanop een smartphone dan via een computer of laptop. Maar... is je website daar al klaar voor? Consumenten hebben hun smartphone vandaag namelijk altijd op zak. Snel informatie over bepaalde producten opzoeken, prijzen vergelijken, verschillende opties bekijken … De mobiele telefoon is hét hulpmiddel in het aankoopproces van de consument geworden. "Websites worden dan ook steeds vaker bekeken vanop een smartphone", weet Bart De Waele van het digitaal adviesbureau Wijs te vertellen. "We stellen een sterke inhaalbeweging vast ten opzichte van andere landen. Vandaag al vertegenwoordigen mobiele gebruikers in België 40 procent van alle websitebezoekers. Voor volgend jaar verwachten we een omslagpunt: vanaf dan zullen ze de grootste moot vertegenwoordigen. Vroeger was mobiel surfen lastig en duur. Nu is dat al lang niet meer het geval."

Toch houden nog te veel handelaars volgens De Waele vast aan het oude beeld van de consument. "Ze laten eerst een computerversie van hun website maken, om die daarna te laten strippen naar een mobiele variant", zegt hij. "Terwijl je net moet vertrekken van het ‘mobile first-principe'. Al in 2013 was Wijs een van de eersten om het ‘responsive design’ te introduceren, waarbij een website zich automatisch aan het toestel aanpast. Een mobiele site werd vroeger eerder gezien als ondergeschikt aan de computerversie, maar vandaag is het andersom. Bovendien biedt die extra mogelijkheden, bijvoorbeeld rond locatiebepaling."

Responsive? Dat wil zeggen dat je website zich automatisch aanpast aan het toestel van de bezoeker. Of dat nu een computer, tablet of smartphone is.

Bart De Waele, digitaal adviesbureau Wijs

Denk niet in afzonderlijke kanalen als ondernemer

Responsive design, app, omnikanaal, smartphone, mobiele website

Je klanten surfen dus meer en meer via hun smartphone. Maar heeft die evolutie ook invloed op hun koopgedrag? "Uiteraard zal mobile shopping aan belang winnen", zegt Bart De Waele. "Maar voorlopig wordt de consument nog een beetje gehinderd op het vlak van mobiel betalen. Gelukkig doen banken zoals KBC inspanningen om die technologische barrière weg te werken. Als handelaar moet je beseffen dat de consument verschillende kanalen in zijn beslissingsproces gebruikt. Mogelijk zoekt hij eerst informatie via zijn smartphone op de trein, om het product vervolgens via zijn laptop of in de winkel aan te kopen.”

"Je mag als handelaar niet in afzonderlijke kanalen denken", waarschuwt De Waele. "Een omnikanaalaanpak, waarin de kanalen op elkaar afgestemd zijn, is een absolute must. Daarbij is het essentieel om vooral online aanwezig te zijn in de verkennende fase van het beslissingsproces. Terwijl vroeger iedereen bang was van showrooming (rondkijken in de klassieke winkel en vervolgens online kopen bij de concurrentie), blijkt nu vooral webrooming de realiteit te zijn: consumenten informeren zich vooraf online, om vervolgens te kopen in een fysieke winkel die hen persoonlijk contact en advies biedt. Zorg dus voor een naadloze overgang van online naar offline."

Is een responsive website voldoende? Of moet ik een app laten ontwikkelen?

Bart De Waele, digitaal adviesbureau Wijs

Een app iets voor jouw zaak?

Het belangrijkste is dat je je klanten een goede website kunt aanbieden. Met een responsive design – waarbij de lay-out zich automatisch aanpast aan het toestel – mik je op het toenemende aantal mobiele gebruikers. Maar betekent dat ook dat je meteen moet investeren in een smartphoneapplicatie, speciaal voor jouw zaak? "In de eerste, verkennende fase van het aankoopproces heeft dat weinig zin", weet De Waele te vertellen. "Consumenten downloaden en installeren geen app om de openingsuren van je winkel te bekijken. Zo’n app creëert alleen een hefboom in een later stadium, wanneer de klant al een relatie met jou als handelaar heeft.". Wanneer je zaak een gevestigde waarde is, een onlinedienst kan leveren die uniek is voor de klant en het leven van de klant (op regelmatige basis) makkelijker maakt, dan kan een applicatie wel een bijkomend kanaal worden. Niemand downloadt een app om die slechts één keer per jaar te gebruiken. Apps zijn populair wanneer ze dagelijks, wekelijks of minstens maandelijks het leven makkelijker kunnen maken. Houd daar zeker rekening mee. Twijfel je tussen een mobiele site en een app? Gebruik dan deze checklist.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Heb je echt een app nodig?

Heb je echt een app nodig?

Is een mobiele app een meerwaarde voor jouw onderneming? Onderzoek het snel met behulp van deze checklist.

Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Kristof De Coninck

Verkopen via een webwinkel is een goede en relatief goedkope manier om meer klanten te bedienen. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe het werkt en hoe je eraan begint.

Blog: Schoenwinkel zet eerste stappen online

Blog: Schoenwinkel zet eerste stappen online

E-commerce op z’n best: online verkopen via Storesquare om het aantal bestellingen te zien stijgen.

Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Een nieuw productaanbod? Houd het overzichtelijk met een nieuwe website en winkel, net als Natuurkijkers.be.