Hoe moet je pakjes verzenden?

De klant is koning, ook als het over de pakjeslevering gaat

Hoe moet je pakjes verzenden?

De klant is koning, ook als het over de pakjeslevering gaat

Leveren ... thuis, op het werk of een ander adres?

Thuislevering, pakjesautomaat, afhaalpunt, pakjes, leveren, bpost, leveringsmethode

Wie online shoppen zegt, denkt aan pakjes … véél pakjes. Maar die moeten wel vlot op hun bestemming raken. Er zijn verschillende leveringsmethodes om al die pakjes te bezorgen en elke methode heeft zo zijn sterke punten. 73% van de Belgen verkiest om de pakjes gewoon thuis, op het werk of op een ander specifiek adres te ontvangen. Voordeel is dat het pakje direct bij de bestemmeling is en dat je klant zich niet meer hoeft te verplaatsen. Voorwaarde is wel dat de klant op het moment van de levering thuis is. Tegenwoordig is het ook mogelijk om tot ’s avonds 22 uur of op zaterdag te leveren. Zo is de kans dat de leverancier voor een gesloten deur staat net iets kleiner.

Klant is koning. De juiste levermethode zorgt voor tevreden klanten.

Thierry Moubax, Vice President Marketing & Product bij bpost

Leveren via afhaalpunten

Naast thuisleveringen zijn er ook afhaalpunten. Het gaat om postkantoren, maar ook om supermarkten (Delhaize, Louis Delhaize, Spar…), krantenwinkels (Press Shop-Relay), tankstations (Total, Octa+, Q8…) en andere drukbezochte plaatsen. Mensen vinden het erg handig als ze op plaatsen waar ze vaak komen hun pakjes kunnen ophalen. Vaak springen ze even binnen voor of na het werk. In de week zijn sommige afhaalpunten geopend tot ’s avonds laat en ook op zondag doen sommige de deuren open. Zo kan je klant zijn pakje afhalen op het moment dat hem het beste uitkomt.

Zelfs voor webshoppers die in het holst van de nacht hun pakje willen, is er een oplossing.

Thierry Moubax, Vice President Marketing & Product bij bpost

Onbemande afhaalpunten?

Als een webshopper plots de drang heeft om in het holst van de nacht zijn pakje af te halen, dan zijn er ook onbemande afhaalpunten. Je zult ze misschien al gezien hebben, de pakjesautomaten. Die automaten worden geplaatst op locaties zoals stations, winkelcentra of grote parkings. Ze zijn 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 beschikbaar. Elke klant krijgt gratis een sms of e-mail zodra zijn pakje in de automaat ligt. Hij hoeft alleen zijn QR-code te scannen of de 6-cijferige leveringscode in te tikken op het scherm, en het postvak met zijn pakje opent zich automatisch.

Pick it up!

Je klant kan zijn online bestelde pakje ook zelf komen ophalen, bijvoorbeeld in jouw fysieke zaak. Uit onderzoek blijkt dat de helft van alle onlineshoppers al eens een onlinebestelling ophaalde in een winkel. Voordeel van die methode is dat je je klant ziet, hem nog extra advies kunt geven of eventueel nog iets extra kunt verkopen.

Benieuwd?

Steek dan je licht op bij de handige tool van bpost: de Shipping Manager. Met die gratis tool kun je alle leveringsmethodes snel en eenvoudig integreren in je webshop.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Met een avondshop bereikt deze slagerij meer tevreden klanten, meer omzet en minder personeelskosten.
Is jouw zaak al klaar voor de toekomst?

Is jouw zaak al klaar voor de toekomst?

De toekomst zit ‘m in omnikanaal ondernemen, dat is de boodschap die KBC wil overbrengen met zijn nieuwe ondernemerscampagne. Want on- en offline gaan vandaag, meer dan ooit, hand in hand. Ontdek zelf hoe de toekomst van jouw zaak er kan uitzien!
Blog: Scoren met e-mail

Blog: Scoren met e-mail

Bart Keppens
Ondanks de snelle opkomst van nieuwe socialmediaplatformen (Twitter, Snapchat, Facebook, WhatsApp, enz.) blijft e-mail een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Wereldwijd zijn er ongeveer 4 miljard accounts en dagelijks wisselen die 200 miljard berichten uit. Meer dan 90% van de gebruikers kijkt trouwens elke dag (uit) naar nieuwe berichten. Heel wat bedrijven gebruiken e-mail dan ook om te communiceren met hun klanten. Maar hoe kun je als ondernemer inspelen op die manier van communiceren naar je klanten?
Blog: Ook intieme artikelen verkopen online

Blog: Ook intieme artikelen verkopen online

De uitdagingen en successen van een onlinelingeriezaak? De eigenaars van Dag&Nacht geven hun geheimen prijs.