Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Als onderneming zou je moeten aanwezig zijn op social media. Eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Het komt vaak neer op logisch denken en eventjes tijd nemen om de communicatie met mensen echt aan te gaan.

Ga na wie jouw klanten zijn en waar ze aanwezig zijn

Probeer te achterhalen wie jouw klanten nu echt zijn. Want meestal benader je verschillende doelgroepen op verschillende manieren. Verkoop je bijvoorbeeld dameskleding, dan weet je dat je je vooral tot vrouwen richt en sporadisch tot mannen die op zoek zijn naar een geschenk. Dankzij de stijl van de kledij weet je ook in welke leeftijdscategorie ze zitten, welke inkomstengroep enzovoort. Er zullen altijd uitzonderingen zijn bij het bepalen van doelgroepen, maar hier is de regel: benader de grootste doelgroep.

Voorbeeld: het sociale netwerk Pinterest wordt gedomineerd door vrouwen en is heel sterk op foto’s en beelden gericht. Als vrouwenkledingzaak heb je op dat vlak veel mogelijkheden, zoals foto’s van de kledij, maar ook van klanten die iets uit jouw winkel aanhebben en akkoord zijn om daarmee op internet te verschijnen.

Wat is de reden van hun aanwezigheid op social media

Maak gebruik van social media voor jouw onderneming.

Elk sociaal platform heeft een specifieke sfeer.

  • Facebook wordt vooral gebruikt als ontspanning. Daar communiceer je dan best op een luchtige en ludieke manier met je klanten. Door bijvoorbeeld grappige foto’s of filmpjes te posten of een vraag te stellen die niet rechtstreeks iets te maken heeft met je onderneming.
  • Linkedin is dan weer heel professioneel. Daar ben je zelf heel zakelijk. Je kunt er interessante artikels delen, over ondernemerschap praten of feiten en cijfers over jouw markt delen met klanten en andere geïnteresseerden.
  • Twitter is een vluchtig medium waar mensen dikwijls op zoek zijn naar boeiende, verbazingwekkende, unieke of ook grappige inhoud. Het staat zowel voor ontspanning als voor professioneel contact. Een strategie kan bijvoorbeeld zijn om overdag interessante artikels en tips te delen en 's avonds eens iets grappig tweeten. Dankzij tools zoals Hootsuite en Buffer kun je dat vooraf programmeren zodat je er 's avonds niet meer aan hoeft te denken.
  • Pinterest is heel sterk op visuele elementen gericht. Logischerwijs werk je daar dan met foto’s. Maar wees origineel, of je zult niet veel aandacht krijgen. Niemand is geïnteresseerd in de zoveelste foto van een kopje koffie. Probeer op de emotie van mensen in te spelen, post beelden die tot de verbeelding spreken.
  • ...

Dit zijn in België de belangrijkste social media. Wil je nog breder gaan, dan vind je ongetwijfeld nog heel wat informatie en strategieën om social media efficiënt in te zetten voor marketing en reclame.

Verkoop niet, maar communiceer op social media

Zet je zaak online op de kaart met sociale media.
  • Trek de discussie op gang en houd ze ook levendig door er zelf actief in te blijven. Je bent beter niet te commercieel op social media, maar praat echt met mensen.
  • Stel vragen en beantwoord de vragen die je krijgt. Je laat best nooit een vraag onbeantwoord. Weet waar je klanten naar op zoek zijn en geef ze dat ook, of het nu informatie is, inzichten of gewoon ontspanning en eens goed lachen.
  • Tegelijk kun je toch af en toe iets delen over je producten of diensten en komen er rechtstreekse klanten vanuit jouw communicatie op social media. Wees er wel waakzaam voor dat je niet te agressief overkomt in de communicatie over het bedrijf zelf.

Kortom. Zij vragen, jij geeft. Op die manier raken ze meer op een emotionele manier gebonden aan je onderneming en je merk.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Een nieuw productaanbod? Houd het overzichtelijk met een nieuwe website en winkel, net als Natuurkijkers.be.

Is je winstmarge anders bij onlineverkoop?

Is je winstmarge anders bij onlineverkoop?

Wil je een webshop starten? Verlies de kosten, prijszetting en onlinemarketing dan niet uit het oog.

Ken je markt als je start met e-commerce

Ken je markt als je start met e-commerce

Het advies van een expert voor de start van een webshop: ken je markt en ontwikkel een eigen identiteit.

Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Kristof De Coninck

Verkopen via een webwinkel is een goede en relatief goedkope manier om meer klanten te bedienen. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe het werkt en hoe je eraan begint.