Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Als onderneming zou je moeten aanwezig zijn op social media. Eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Het komt vaak neer op logisch denken en eventjes tijd nemen om de communicatie met mensen echt aan te gaan.

Ga na wie jouw klanten zijn en waar ze aanwezig zijn

Probeer te achterhalen wie jouw klanten nu echt zijn. Want meestal benader je verschillende doelgroepen op verschillende manieren. Verkoop je bijvoorbeeld dameskleding, dan weet je dat je je vooral tot vrouwen richt en sporadisch tot mannen die op zoek zijn naar een geschenk. Dankzij de stijl van de kledij weet je ook in welke leeftijdscategorie ze zitten, welke inkomstengroep enzovoort. Er zullen altijd uitzonderingen zijn bij het bepalen van doelgroepen, maar hier is de regel: benader de grootste doelgroep.

Voorbeeld: het sociale netwerk Pinterest wordt gedomineerd door vrouwen en is heel sterk op foto’s en beelden gericht. Als vrouwenkledingzaak heb je op dat vlak veel mogelijkheden, zoals foto’s van de kledij, maar ook van klanten die iets uit jouw winkel aanhebben en akkoord zijn om daarmee op internet te verschijnen.

Wat is de reden van hun aanwezigheid op social media

Maak gebruik van social media voor jouw onderneming.

Elk sociaal platform heeft een specifieke sfeer.

  • Facebook wordt vooral gebruikt als ontspanning. Daar communiceer je dan best op een luchtige en ludieke manier met je klanten. Door bijvoorbeeld grappige foto’s of filmpjes te posten of een vraag te stellen die niet rechtstreeks iets te maken heeft met je onderneming.
  • Linkedin is dan weer heel professioneel. Daar ben je zelf heel zakelijk. Je kunt er interessante artikels delen, over ondernemerschap praten of feiten en cijfers over jouw markt delen met klanten en andere geïnteresseerden.
  • Twitter is een vluchtig medium waar mensen dikwijls op zoek zijn naar boeiende, verbazingwekkende, unieke of ook grappige inhoud. Het staat zowel voor ontspanning als voor professioneel contact. Een strategie kan bijvoorbeeld zijn om overdag interessante artikels en tips te delen en 's avonds eens iets grappig tweeten. Dankzij tools zoals Hootsuite en Buffer kun je dat vooraf programmeren zodat je er 's avonds niet meer aan hoeft te denken.
  • Pinterest is heel sterk op visuele elementen gericht. Logischerwijs werk je daar dan met foto’s. Maar wees origineel, of je zult niet veel aandacht krijgen. Niemand is geïnteresseerd in de zoveelste foto van een kopje koffie. Probeer op de emotie van mensen in te spelen, post beelden die tot de verbeelding spreken.
  • ...

Dit zijn in België de belangrijkste social media. Wil je nog breder gaan, dan vind je ongetwijfeld nog heel wat informatie en strategieën om social media efficiënt in te zetten voor marketing en reclame.

Verkoop niet, maar communiceer op social media

Zet je zaak online op de kaart met sociale media.
  • Trek de discussie op gang en houd ze ook levendig door er zelf actief in te blijven. Je bent beter niet te commercieel op social media, maar praat echt met mensen.
  • Stel vragen en beantwoord de vragen die je krijgt. Je laat best nooit een vraag onbeantwoord. Weet waar je klanten naar op zoek zijn en geef ze dat ook, of het nu informatie is, inzichten of gewoon ontspanning en eens goed lachen.
  • Tegelijk kun je toch af en toe iets delen over je producten of diensten en komen er rechtstreekse klanten vanuit jouw communicatie op social media. Wees er wel waakzaam voor dat je niet te agressief overkomt in de communicatie over het bedrijf zelf.

Kortom. Zij vragen, jij geeft. Op die manier raken ze meer op een emotionele manier gebonden aan je onderneming en je merk.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Paul Bruyndonckx

Toen het jongste kindje van Suzy De Peuter en haar man Frederic Ingelaer naar school begon te gaan, wou Suzy een actieve bezigheid naast haar taken als huisvrouw. Eén van haar kinderen heeft een allergie en verdraagt geen overblijfselen van chemicaliën in voeding. Vandaar het idee van Suzy om zelf een biowinkeltje te openen, genaamd ‘Olleke Bolleke’.

Blog: Patatjes op Facebook besteld, aan huis geleverd

Blog: Patatjes op Facebook besteld, aan huis geleverd

‘Patatjes aan huis’ krijgt tevreden klanten in ruil voor aardappelen, en dat met behulp van sociale media!

Blog: The Future of Shopping

Blog: The Future of Shopping

Eva Vissers

Je bladert doorheen een webshop, plaatst je favoriete artikelen in je digitale winkelmandje en met je smartphone heb je in een mum van tijd betaald. Dingdong! De volgende ochtend staat het pakketje al voor de deur. Online shoppen is vandaag gemakkelijk en zeer populair. Maar hoe ga je als lokale handelaar om met al deze veranderingen? Hoe zorg je dat je klanten ook nog fysiek naar jouw zaak komen?

Blog: Eén showroom, en verder online verkoop

Blog: Eén showroom, en verder online verkoop

Zorg voor minder administratie, minder stock, een betere service en meer klanten, net als Mimi Baby.