6 handelaars vertellen hoe ze met hun webshop meer verkopen

Je extra bonus: 9 tips om van je onlineverkoop een succes te maken

6 handelaars vertellen hoe ze met hun webshop meer verkopen

Je extra bonus: 9 tips om van je onlineverkoop een succes te maken

“Dankzij Storesquare verkopen we meer en hebben we meer klanten”

Schoenen Faveere verkoopt het grootste deel van zijn schoenen ook online via Storesquare. Zaakvoerder Joris Faveere: “Op onze website klik je rechtstreeks door naar onze onlineshop. Wanneer we een paar schoenen in onze winkel verkopen, verdwijnt dat ook uit de stock van Storesquare. Zo weet je als onlineklant meteen welke schoenen we op voorraad hebben. We versturen de bestellingen zelf. Storesquare volgt de levering op. Heel handig. Het aantal bestellingen via Storesquare blijft stijgen. En we hebben nu ook klanten van ver buiten onze eigen streek.”

“Online rouwbloemen bestellen en op het graf laten zetten, slaat aan”

Flowers Forever helpt nabestaanden om regelmatig rouwbloemen op het graf of bij de urne van een overledene te leggen. Zaakvoerster Ellen De Meyere: “Bij familie, vrienden en collega’s die veraf wonen of weinig tijd hebben, is de vraag naar terugkerende rouwboeketten groot. Op de website kunnen ze een rouwbloemenrekening openen, die de overledene maandenlang of zelfs jarenlang in de bloemetjes zet. Je bepaalt zelf het budget, de frequentie en de plek waar we bloemen moeten leveren.”

Via de KBC-Paypage stort iedere gebruiker zijn bijdrage op de rekening. Je kiest een bloemist die bij het platform aangesloten is. Die levert de bloemen op het afgesproken tijdstip op de juiste plek. Nabestaanden stellen ons initiatief op prijs, want we nemen hen een zorg uit handen. Zo blijven ze ook met elkaar en de overledene verbonden.”

“Onze aardappelverkoop via Facebook is een schot in de roos”

Boer Manuel Vandebroeck wilde zijn aardappelen rendabeler verkopen. “We deden al beperkt aan thuisverkoop, maar dat wilde ik graag uitbreiden. Mijn vrouw had het idee om aan huis te leveren. En het werkt! Je bestelt je aardappelen via onze Facebookpagina ‘Patatjes aan huis’. De bestellingen lever ik op vrijdag. De reacties zijn ongelooflijk positief. Onze klanten moet nu niet meer met een zware zak aardappelen door de winkel sleuren. De volgende stap is een website. Zo willen we het bestelproces nog gemakkelijker maken en een groter publiek bereiken.”

“We hebben 2 totaal verschillende doelgroepen. En dus 2 websites”

Optiek Van Ommeslaeghe verkoopt al meer dan 50 jaar brillen en contactlenzen. Zaakvoerder Jan: “Door de jaren heen hebben we ons gamma uitgebreid met optische instrumenten: telescopen, verrekijkers, microscopen, nachtkijkers … Die trekken een ander publiek aan. Dat aanbod hebben we in een afzonderlijke website en winkel ondergebracht. Op natuurkijkers.be geven we alleen gedetailleerde productinformatie en getuigenissen van gebruikers. Want onze klanten willen vaak nog extra advies en kopen liever niet online.”

De voorraad van de winkel is aan de website gekoppeld. Zo weet je vóór je naar de winkel komt of je het instrument dat je op het oog hebt meteen kunt meenemen, of dat je het moet bestellen. Heel belangrijk, want mensen uit heel Vlaanderen hebben voor hun aankoop een ritje naar onze winkel over. In de toekomst kun je op de website onze producten ook met elkaar vergelijken."

“Je brood online bestellen en afhalen in de winkel is een echt succes”

Bakkerij Dewulf wil er altijd en via verschillende kanalen voor zijn klanten zijn. Zaakvoerster Annick: “In 1996  zijn we met een drive-in gestart. Die is open wanneer de bakkerij gesloten is: van 18 tot 23 uur. Daarnaast hebben we ook een webshop. Zo bestel je je brood en banket wanneer je dat het beste uitkomt. Om je bestelling af te halen, moet je ook niet in de winkel aanschuiven.”

“We zien trouwens dat meer en meer klanten online bestellen. Tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. En zodra ze 1 keer online besteld hebben, doen ze het opnieuw. We zijn als bakkerij digitaal volledig mee. Tegelijkertijd blijven we bewust investeren in de sfeerbeleving in onze winkel.” 

“In onze online testvideo’s zien klanten het antwoord op hun vragen"

Op blabloom.com koop je kinderproducten met een plus. Zaakvoerster Annelies Vanvinckenroye: “We verkopen veel producten waarbij klanten uitleg nodig hebben: wasbare luiers, herbruikbare babydoekjes, speciale nachtlampjes ... We zijn zelf ervaren mama’s en testen die producten uit voor we ze aankopen. Ook aan onze klanten vragen we om ze uit te proberen. Dat is nóg overtuigender.”

“En voldoet een product niet na een test? Dan komt het ook niet in ons assortiment. Zo bieden we al 20 merken niet meer aan. Van elke test maken we een filmpje dat we op de website zetten. We gebruiken de video’s ook op Facebook en in e-mailings. Het is hard werken, maar de onlineverkoop blijft de positieve kant opgaan.“

9 tips om met je webshop te scoren bij je klanten

  1. Leg eerst vast welke doelgroep je wilt bereiken. Anders schiet je in het wilde weg.
  2. Investeer eerder in onlinereclame dan in een mooie webshop.
  3. Publiceer inspirerende en informatieve artikels op je website, bijvoorbeeld via een blog.
  4. Gebruik sociale media zoals Facebook en Twitter. Ook daar ligt de nadruk op inspirerende en informatieve posts. Reclame maken mag zeker, maar sla je volgers daar niet mee om de oren. Dan haken ze af.
  5. Verzamel de gegevens van je onlineklanten via je website en gebruik ze om hen een persoonlijke ervaring te geven.
  6. Vraag via je webshop en sociale media naar hun ervaringen en feedback. Gebruik die ook.
  7. Houd in het oog welke nieuwe online verkoopmethodes de kop opsteken. Je kunt je producten bijvoorbeeld ook via Pinterest verkopen.
  8. Meet de resultaten van je onlinecampagnes via bijvoorbeeld Google Analytics. Stuur je campagnes bij als het nodig is.
  9. Blijf investeren in offline reclame. Die versterkt je onlineadvertenties. En omgekeerd.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

SafeShops.be-kwaliteitslabel

De klanten van je webshop willen veilig winkelen. En niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Met het SafeShops.be-label toon je dat je webshop 100% betrouwbaar is.
SafeShops.be-kwaliteitslabel
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.