Is je winstmarge anders bij onlineverkoop?

Kost een webshop meer dan een klassieke winkel?

Is je winstmarge anders bij onlineverkoop?

Kost een webshop meer dan een klassieke winkel?

Wat bepaalt je winstmarge?

Er zijn meerdere elementen die winstgevendheid bepalen. Allereerst het verschil tussen de verkoop- en de aankoopprijs. Doorgaans bestaan er voor identieke producten geen prijsverschillen tussen een fysieke winkel en een webshop van eenzelfde handelaar. “Maar soms verwachten klanten wél dat ze online minder betalen”, weet Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick Business School. “Bijvoorbeeld wanneer ze een toegangsticket via internet bestellen en dat dus zelf moeten printen.”

Prijsverschillen tussen online en offline, kan dat?

Een verschil in prijs bij producten die je offline en online verkoopt, kan, maar je klant moet dat verschil wel eerlijk vinden. Klanten begrijpen bijvoorbeeld niet waarom ze meer moeten betalen in de winkel dan in de webshop. Want het is toch goedkoper voor de winkelier als het product niet geleverd moet worden? Als je een artikel in je webshop goedkoper maakt dan in je winkel, moet je daar dus voldoende argumenten voor hebben. Een bekende schoenenzaak lost het als volgt op: de prijzen zijn altijd dezelfde, zowel offline als online, behalve buiten de openingsuren van de winkel, dan krijgen klanten soms een extra korting in de webshop.

Pakjes tot bij de klant brengen is de grootste kostenpost

Winstmarge, onlineverkoop, webshop, winkel, e-commerce, prijszetting, kosten, onlinemarketing

“Naast de prijs bepalen ook de kosten voor de zogenoemde fulfillment mee je winstmarge”, zegt Van Ossel. “Die hebben betrekking op de verwerking van de bestellingen: de klantenservice, de betaling en de levering. Wanneer je online verkoopt, moet je rekening houden met extra kosten voor de verwerking van vragen, klachten en retourzendingen.

Maar de grootste kostenpost bij onlineverkoop is de logistiek. De transportkosten zijn sterk afhankelijk van wat je verkoopt. Een boek kun je goedkoop versturen, bij gipskartonplaten ligt dat anders. Als je veel artikelen verzendt, kun je een korting afdwingen bij een distributeur. Laat je je klanten betalen voor de levering? Ook dat bepaalt je winstmarge. En wat doe je met de teruggestuurde artikelen? Neem je de retourkosten voor jouw rekening of niet? Die commerciële afweging moet je vooraf maken.”

Zorg ervoor dat je klassieke winkel en je webshop elkaar ondersteunen.

Gino Van Ossel, professor marketing, Vlerick Business School

Onlinemarketing is noodzakelijk

Ten slotte zijn er nog de marketingkosten. Bevindt je winkel zich in een drukke straat met veel voorbijgangers, dan heb je daarvoor weinig reclame nodig. Voor een webshop liggen de marketingkosten veel hoger, want daar komt een klant nooit toevallig voorbij. Maak dus in je fysieke zaak voldoende reclame voor je webwinkel en zet e-marketing op een slimme manier in. Betrek er je winkelpersoneel bij, en leg hen uit dat meer onlineverkoop geen bedreiging voor hun job hoeft te betekenen.

“Zorg ervoor dat je klassieke winkel en je webshop elkaar ondersteunen”, bevestigt Gino Van Ossel. “Het onderscheid tussen de verkoopkanalen vervaagt. De combinatie van een fysieke en een onlinewinkel is trouwens een belangrijke troef ten opzichte van pure e-commercespelers zoals Zalando. Daar zijn retouren per definitie een gemiste verkoop. Maar wanneer jouw klant in je winkel een online gekocht product komt terugbrengen, kun je hem misschien nog verleiden om een andere maat of een ander model te kopen.”

In het kort

  • Willen je klanten je producten online voor dezelfde prijs kopen als in je winkel?
  • Je prijzen online lager houden, dat kan, maar het moet fair zijn.
  • Houd rekening met de extra kosten van onlineverkoop (verpakking, verzending, enz.).

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Als onderneming zou je moeten aanwezig zijn op social media. Eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Het komt vaak neer op logisch denken en eventjes tijd nemen om de communicatie met mensen echt aan te gaan.
Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Toen het jongste kindje van Suzy De Peuter en haar man Frederic Ingelaer naar school begon te gaan, wou Suzy een actieve bezigheid naast haar taken als huisvrouw. Eén van haar kinderen heeft een allergie en verdraagt geen overblijfselen van chemicaliën in voeding. Vandaar het idee van Suzy om zelf een biowinkeltje te openen, genaamd ‘Olleke Bolleke’.
Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Wie koopt jouw producten online?

Speel je troeven uit: combineer een fysieke winkel én webshop om voor vertrouwen en herkenbaarheid te zorgen.
Wie koopt jouw producten online?

Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Een nieuw productaanbod? Houd het overzichtelijk met een nieuwe website en winkel, net als Natuurkijkers.be.
Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.