Is je winstmarge anders bij onlineverkoop?

Kost een webshop meer dan een klassieke winkel?

Is je winstmarge anders bij onlineverkoop?

Kost een webshop meer dan een klassieke winkel?

Wat bepaalt je winstmarge?

Er zijn meerdere elementen die winstgevendheid bepalen. Allereerst het verschil tussen de verkoop- en de aankoopprijs. Doorgaans bestaan er voor identieke producten geen prijsverschillen tussen een fysieke winkel en een webshop van eenzelfde handelaar. “Maar soms verwachten klanten wél dat ze online minder betalen”, weet Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick Business School. “Bijvoorbeeld wanneer ze een toegangsticket via internet bestellen en dat dus zelf moeten printen.”

Prijsverschillen tussen online en offline, kan dat?

Een verschil in prijs bij producten die je offline en online verkoopt, kan, maar je klant moet dat verschil wel eerlijk vinden. Klanten begrijpen bijvoorbeeld niet waarom ze meer moeten betalen in de winkel dan in de webshop. Want het is toch goedkoper voor de winkelier als het product niet geleverd moet worden? Als je een artikel in je webshop goedkoper maakt dan in je winkel, moet je daar dus voldoende argumenten voor hebben. Een bekende schoenenzaak lost het als volgt op: de prijzen zijn altijd dezelfde, zowel offline als online, behalve buiten de openingsuren van de winkel, dan krijgen klanten soms een extra korting in de webshop.

Pakjes tot bij de klant brengen is de grootste kostenpost

Winstmarge, onlineverkoop, webshop, winkel, e-commerce, prijszetting, kosten, onlinemarketing

“Naast de prijs bepalen ook de kosten voor de zogenoemde fulfillment mee je winstmarge”, zegt Van Ossel. “Die hebben betrekking op de verwerking van de bestellingen: de klantenservice, de betaling en de levering. Wanneer je online verkoopt, moet je rekening houden met extra kosten voor de verwerking van vragen, klachten en retourzendingen.

Maar de grootste kostenpost bij onlineverkoop is de logistiek. De transportkosten zijn sterk afhankelijk van wat je verkoopt. Een boek kun je goedkoop versturen, bij gipskartonplaten ligt dat anders. Als je veel artikelen verzendt, kun je een korting afdwingen bij een distributeur. Laat je je klanten betalen voor de levering? Ook dat bepaalt je winstmarge. En wat doe je met de teruggestuurde artikelen? Neem je de retourkosten voor jouw rekening of niet? Die commerciële afweging moet je vooraf maken.”

Zorg ervoor dat je klassieke winkel en je webshop elkaar ondersteunen.

Gino Van Ossel, professor marketing, Vlerick Business School

Onlinemarketing is noodzakelijk

Ten slotte zijn er nog de marketingkosten. Bevindt je winkel zich in een drukke straat met veel voorbijgangers, dan heb je daarvoor weinig reclame nodig. Voor een webshop liggen de marketingkosten veel hoger, want daar komt een klant nooit toevallig voorbij. Maak dus in je fysieke zaak voldoende reclame voor je webwinkel en zet e-marketing op een slimme manier in. Betrek er je winkelpersoneel bij, en leg hen uit dat meer onlineverkoop geen bedreiging voor hun job hoeft te betekenen.

“Zorg ervoor dat je klassieke winkel en je webshop elkaar ondersteunen”, bevestigt Gino Van Ossel. “Het onderscheid tussen de verkoopkanalen vervaagt. De combinatie van een fysieke en een onlinewinkel is trouwens een belangrijke troef ten opzichte van pure e-commercespelers zoals Zalando. Daar zijn retouren per definitie een gemiste verkoop. Maar wanneer jouw klant in je winkel een online gekocht product komt terugbrengen, kun je hem misschien nog verleiden om een andere maat of een ander model te kopen.”

In het kort

  • Willen je klanten je producten online voor dezelfde prijs kopen als in je winkel?
  • Je prijzen online lager houden, dat kan, maar het moet fair zijn.
  • Houd rekening met de extra kosten van onlineverkoop (verpakking, verzending, enz.).

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Als onderneming zou je moeten aanwezig zijn op social media. Eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Het komt vaak neer op logisch denken en eventjes tijd nemen om de communicatie met mensen echt aan te gaan.
Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Een nieuw productaanbod? Houd het overzichtelijk met een nieuwe website en winkel, net als Natuurkijkers.be.
Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Blog: Ook intieme artikelen verkopen online

De uitdagingen en successen van een onlinelingeriezaak? De eigenaars van Dag&Nacht geven hun geheimen prijs.
Blog: Ook intieme artikelen verkopen online

Blog: The Future of Shopping

Je bladert doorheen een webshop, plaatst je favoriete artikelen in je digitale winkelmandje en met je smartphone heb je in een mum van tijd betaald. Dingdong! De volgende ochtend staat het pakketje al voor de deur. Online shoppen is vandaag gemakkelijk en zeer populair. Maar hoe ga je als lokale handelaar om met al deze veranderingen? Hoe zorg je dat je klanten ook nog fysiek naar jouw zaak komen?
Blog: The Future of Shopping
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.