Alles voor mijn klanten? Hoe blijf ik mens?

Alles voor mijn klanten? Hoe blijf ik mens?

Je hoort vaak dat de klant koning is. In zekere zin is dit zo, want zonder klanten kan je onderneming niet bestaan. Luister naar je klanten, maar behoud het respect voor jezelf. Laat de klant niet álles bepalen.

Inspelen op verwachtingen van de klant

Met je onderneming creëer je bepaalde verwachtingen bij de klant en de klant verwacht dat je zijn verwachtingen en jouw beloftes kunt waarmaken. Voor zover het dus gaat over dingen die je als ondernemer hebt beloofd, moet je altijd luisteren naar de klant. Stel dat hij de winkel binnenkomt met een advertentie in de hand en hij vraagt de beloofde korting, dan kun je daar niet omheen.

Maar ook meer abstracte beloftes moet je waarmaken. Stel dat de slogan van je bedrijf is: “We staan je bij met raad en daad”. Dan moet je de klant ook werkelijk willen voorthelpen. Je kunt het dan niet maken kortaf te zijn als iemand informatie of advies komt vragen, ook al werd de aankoop al een tijdje geleden gedaan. In zo’n situatie is het wel belangrijk dat je niet van je laat profiteren. Er zullen altijd klanten zijn die het maximum willen halen uit je beloftes. Iemand die bijvoorbeeld elke dag aan je deur staat met vragen, kun je gerust beleefd duidelijk maken dat je hem met raad en daad wilt bijstaan, maar dat hij niet je enige klant is.

Let daarom op met beloftes aan de klant, zeker met algemene, publieke beloftes in advertenties of op je website. Bedenk op voorhand goed of je het kunt waarmaken qua middelen en tijd. Het heeft geen zin te beloven dat je altijd de goedkoopste zult zijn, terwijl je eigenlijk verlies zou maken als je onder de prijs van grote concurrenten moet gaan

Inspelen op vragen van de klant

Het kan ook zijn dat de klant spontaan iets vraagt of een suggestie doet. Aan een bakker zou men bijvoorbeeld kunnen vragen om ook kaas te verkopen. Zolang het past binnen je concept, binnen jouw onderneming, kun je op die vragen ingaan. Maar voordat je zoiets beslist, stel je jezelf het best enkele vragen:

  • Zal ik de extra dienst of producten aankunnen?
  • Moet ik meer investeren en heb ik het geld daarvoor?
  • Zijn er genoeg klanten die dat willen?
  • Moet ik daarvoor extra mensen aannemen?
  • Kan ik bij dezelfde leveranciers terecht of moet ik er een nieuwe zoeken?

Dit zijn vragen die je er een idee van zullen geven of je op de vraag van de klant kunt ingaan. Vooral als het om een grote verandering gaat, herwerk je het best je businessplan en je financieel plan. Door het in je businessplan te verwerken ben je ook zeker dat je er voldoende over nagedacht hebt en dat je het financiële plaatje begrijpt.

Wat als je niet kunt ingaan op de vraag?

Klanten kunnen en mogen vragen wat ze willen, het is aan jou om te bepalen of het al dan niet mogelijk is : Stel dat één klant aan diezelfde bakker vraagt of hij ook ovens wil verkopen om zelf brood te bakken, dan heb je zeker het recht om beleefd duidelijk te maken dat dit niet lukt. Dit is nu wel een extreem voorbeeld, maar de essentie is dat jij nog altijd de touwtjes in handen hebt. 

Geef effectief een antwoord op de vraag: Hoe maak je dat duidelijk? Wees niet kortaf of laat je klant ook niet in het ongewisse. Geef effectief een antwoord op de vraag. Als je de klant gezegd hebt dat je het eens zou bekijken, vraag dan een e-mailadres en geef hem een update zodra je een beslissing genomen hebt. Ook al weiger je, toch zal de klant je extra appreciëren omdat je hem het gevoel geeft dat je zijn vraag serieus neemt en dat je rekening houdt met hem.

Heel eerlijk te vertellen waarom je weigert: Maak duidelijk dat je zijn vraag, en hem als klant apprecieert. Dat je nagedacht hebt over de vraag, maar dat je er helaas niet op kunt ingaan. Als je dezelfde argumenten geeft waardoor jij de beslissing genomen hebt, zal de klant het ongetwijfeld begrijpen. Mocht dat toch niet het geval zijn, dan kun jij als ondernemer daar eigenlijk niet veel aan doen. Pieker daar nadien niet te lang over.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe weet ik of mijn klant betrouwbaar is?

Hoe weet ik of mijn klant betrouwbaar is?

Niemand wordt graag geconfronteerd met onbetaalde facturen. Kom te weten welke zaken je op voorhand best eerst checkt om toch wat zekerheid te krijgen over je klant.

Hoe kan ik mijn risico's indekken?

Hoe kan ik mijn risico's indekken?

Als ondernemer wil je volop kunnen gaan voor je zaak zonder dat je wakker moet liggen van de mogelijke risico’s die je daarbij loopt. KBC luistert eerst naar jouw verhaal, om je vervolgens te kunnen helpen je risico’s te beperken en/of je te verzekeren als dat echt nodig blijkt.

Welke risico's loop ik als zelfstandige?

Welke risico's loop ik als zelfstandige?

Of je nu zelfstandige of loontrekkende bent, het risico op ziekte, ongeval of overlijden is even groot. De wettelijke bescherming ertegen is dat niet. Als zelfstandige ben je aanzienlijk minder beschermd.

Welke verzekeringen heb ik nodig als starter?

Welke verzekeringen heb ik nodig als starter?

Wanneer je een eigen zaak start, is het van belang dat je de juiste verzekeringen sluit. Maar er bestaat niet zoiets als een standaardpakket verzekeringen die van toepassing zijn voor elke starter. Want elke starter is anders, net zoals de risico’s die hij of zij loopt als (beginnende) ondernemer.