Hoe lanceer ik mijn product?

Hoe lanceer ik mijn product?

Je bent klaar om je product op de wereld los te laten. Maar hoe pak je dat het best aan? Hoe maak je dat er ook effectief interesse is voor je lancering? En wat daarna?

Planning is alles

Het belangrijkste in je productlancering is planning. Dat betekent niet alleen een goede datum prikken voor de officiële lancering, maar ook alles daarvoor en erna. Wanneer verstuur je je promomateriaal? Welke info geef je al voor lancering? Wanneer licht je de pers in? Wat met pre-order? Wanneer start je met het versturen van je de orders na de lancering?

Een goede lanceringscampagne begint zo’n 2 maanden voor de officiële launch. In grote stappen gaat het om:

  • Op de hoogte brengen van ‘insiders’ (klanten, medewerkers...)
  • Starten met promocampagne en acties (versturen promomateriaal, inplannen advertenties...)
  • Aankondiging van de officiële lanceringsdatum
  • Publiek ‘teasen’ met kleine onthullingen of aankondigingen over je product
  • Officiële lancering
  • Helpdesk operationeel
  • Versturen orders

In een latere fase kun je nog herlanceringen plannen of nieuwe promocampagnes. Probeer alles zo minutieus mogelijk uit te stippelen, tot in de kleinste details: dus de datum wanneer er teasers worden losgelaten, wanneer je testexemplaren kunt versturen... 

Tips voor een vlotte lanceerperiode

  • Doe je PR op zoveel mogelijk vlakken, intensief en via alle mogelijke kanalen:
    • Verstuur een duidelijk, aantrekkelijk persbericht
    • Zet promo-acties op
    • Adverterteer op verschillende manieren (zowel online als op papier, radio, tv...)
    • Contacteer bloggers en ‘ambassadeurs’: kunnen zij het product eventueel al testen?
    • Zorg dat je klantendienst volledig operationeel is na de lancering.
  • Creëer spanning: lek op gerichte momenten al info die nieuwsgierig maakt, werk eventueel met een aftelklok tot de officiële launch.
  • Overweeg pre-orders: zo geef je het gevoel van exclusiviteit voor diegenen die het product al meteen bij de lancering ontvangen. Voor jou is elke order nu al mooi meegenomen natuurlijk.
  • Creëer buzz: doe iets opvallends, ludieks, verrassends... om je product in de picture te zetten. Een grappig filmpje of een verrassend event bijvoorbeeld. Of er ook effectief aandacht aan besteed wordt, heb je niet volledig in de hand, maar het is het proberen waard.
  • Plan ook je post-lancering! Na de lancering is het niet het moment om op je lauweren rusten. Wees klaar om snel op te volgen en mogelijke vragen te beantwoorden.
  • Wees voorbereid: vanaf de officiële lancering moet alles helemaal goed zitten. Maak dus dat je de vraag aankunt, bekijk of je website bezoekerspieken kan opvangen, wees helemaal klaar om vragen te beantwoorden (en doe dat snel).
  • Werk samen met andere ondernemers: zij zorgen mee voor de verdeling en het bekendmaken van je product en ze vergroten je bereik. Begin daar al aan voor de launch.
  • Bedien iedereen op zijn wenken: iedereen die mee helpt om je product bekend te maken, is natuurlijk welkom. Zorg daarom dat je hen daar voldoende in kunt ondersteunen. Voorzie pers en bloggers van al het nodige materiaal. Maak dat je hen meteen beeldmateriaal kunt bezorgen, geef hen duidelijke contactinfo en wees bereikbaar, antwoord snel op hun vragen, hou alle info bij de hand zodat ze meteen mee zijn. De beste reclame voor je product is om een aantal ‘ambassadeurs’ te hebben, die gewoon gratis reclame maken voor je product. Populaire bloggers en bekende personen zijn daar natuurlijk gedroomd materiaal voor...