Hoe regel ik de praktische start van mijn onderneming?

Hoe regel ik de praktische start van mijn onderneming?

De praktische zaken die bij het opstarten van een onderneming komen kijken, verschillen meestal van geval tot geval. Je moet jezelf een aantal vragen stellen vooraleer je eraan begint. De Liantis Starters GPS kan je een heel eind op weg helpen, of ga eens praten met iemand van Liantis, Unizo of met je KBC-adviseur. Hier alvast een aantal dingen waarmee je rekening moet houden.

Start je met een volledig nieuwe onderneming?

Het kan gebeuren dat 'zelfstandig ondernemer' worden nieuw is voor jou, maar dat je toetreedt tot een bedrijf dat wel al een tijdje bestaat. Neem je bijvoorbeeld een bestaande zaak over? Dan verschilt de aanpak sterk van het opstarten van een volledig nieuwe onderneming. Hier kun je namelijk een aantal stappen overslaan en moet je vooral je eigen statuut en praktische zaken in orde brengen.

Wordt het een eenmanszaak of een vennootschap?

Het praktische opstarten van een eenmanszaak is aanzienlijk eenvoudiger dan het opstarten van een vennootschap:

  • Voor de start van een vennootschap moet je bijvoorbeeld statuten opmaken.
  • Ook een uitgebreid financieel plan moet bij de meeste vennootschapsvormen worden opgesteld. 
  • De statuten moet je neerleggen bij de griffie van de rechtbank van koophandel en het financieel plan registreer je bij een notaris. 
  • Ook het “onderhoud”, namelijk de boekhouding, is bij een vennootschap complexer dan bij een eenmanszaak.

Toch is een vennootschap in veel gevallen interessanter dan een eenmanszaak. 

Voorbeeld: Bij de meeste vennootschapsvormen ben je niet persoonlijk aansprakelijk voor schulden bij een eventueel faillissement, bij een eenmanszaak is dat wel het geval.

Tip: Praat eens met een boekhouder en een advocaat om te weten te komen welke structuur voor jou het interessantst is.

Welke activiteiten in welke sector?

Er zijn beroepen waarvoor je een bewijs van beroepskennis nodig hebt, zoals opticien of landmeter. Daarnaast zijn er ook bepaalde activiteiten waarvoor je vergunningen en toelatingen nodig hebt. Bekijk goed in welke sector je actief bent en wat de wet zegt over die sector. Overleg daarvoor desnoods met een advocaat.

Extra tip: weet je of je milieuvergunningen nodig hebt?

Verplichtingen noodzakelijk in elke situatie

Een aantal zaken moet je sowieso in orde brengen, los van de bovenstaande vragen. De onderstaande lijst moet je afwerken vooraleer je bij het ondernemingsloket langs kunt om je ondernemingsnummer aan te vragen en later je btw-nummer te activeren.

  • Heb je al een bankrekening geopend op naam van je onderneming? Dat moet voor je je ondernemingsnummer kunt aanvragen.
  • Heb je al een naam bedacht voor je bedrijf?
  • Weet je al of je op je thuisadres zult werken of heb je een kantoor of commercieel pand gevonden?
  • Een identiteitskaart met rijksregisternummer heb je ongetwijfeld al, maar vergeet zeker niet die mee te nemen.
Het attest 'Basiskennis bedrijfsbeheer' is afgeschaft. Hier lees je waarom.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Toen het jongste kindje van Suzy De Peuter en haar man Frederic Ingelaer naar school begon te gaan, wou Suzy een actieve bezigheid naast haar taken als huisvrouw. Eén van haar kinderen heeft een allergie en verdraagt geen overblijfselen van chemicaliën in voeding. Vandaar het idee van Suzy om zelf een biowinkeltje te openen, genaamd ‘Olleke Bolleke’.
Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Blog: Les Lisettes, twee vriendinnen, één webshop

Een eigen webshop, dat is niet niets. Een webshop starten met een vriendin, dat is dubbele fun! We interviewden An De Schutter en Inez Van Herck, de eigenaressen van Les Lisettes in Aartselaar en vroegen hen hoe het allemaal begon …
Blog: Les Lisettes, twee vriendinnen, één webshop

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Bart De Waele
Als startende ondernemer heb je twee opties: ofwel betreed je een markt waar er al heel wat concurrentie is en probeer je je op een of andere manier te differentiëren. Ofwel zoek je naar een markt waar er nog heel wat ruimte is, of zelfs helemaal nog geen concurrentie, het bekende ‘gat in de markt’ dus. Sowieso kies je het best een duidelijk afgelijnd deel van de markt om te starten. Zo’n deel noemen we een niche.
Hoe ontdek je een niche in de markt?

Waarom een goede boekhouding bijhouden?

Facturen opstellen, betalingen innen, offertes maken, contracten archiveren, … Bij een bedrijfsboekhouding komt veel kijken. Voor ondernemers is de financiële administratie soms een uitdaging. Gebeurt dit niet op de juiste manier, dan stoot je vroeg of laat op problemen. Hieronder 4 redenen om een gestructureerde boekhouding bij te houden.
Waarom een goede boekhouding bijhouden?
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.