Heb je een fantastisch idee om een onderneming op te starten, maar weet je niet goed hoe je het in kaart moet brengen?
Het Business Model Canvas is een eerste stap in de goede richting. Het helpt je om je idee scherper te krijgen. Bovendien vormt het de perfecte basis voor je business plan.
Wat is het Business Model Canvas?
Het Business Model Canvas is een visuele manier om je onderneming strategisch in kaart te brengen. Aan de hand van 9 bouwstenen beschrijf je je organisatie, je doelgroep, je klanten, je leveranciers en je verdienmodel.

Dit business model bestaat uit 4 delen:
- Je klanten (rechterkant)
- Je waardepropositie (centraal)
- Je infrastructuur (linkerkant)
- Je financiën (onderkant)

Het Business Model Canvas is een visuele manier om je onderneming strategisch in kaart te brengen. Aan de hand van 9 bouwstenen beschrijf je je organisatie, je doelgroep, je klanten, je leveranciers en je verdienmodel.
Dit business model bestaat uit 4 delen:
- Je klanten (rechterkant)
- Je waardepropositie (centraal)
- Je infrastructuur (linkerkant)
- Je financiën (onderkant)

Het Business Model Canvas is een visuele manier om je onderneming strategisch in kaart te brengen. Aan de hand van 9 bouwstenen beschrijf je je organisatie, je doelgroep, je klanten, je leveranciers en je verdienmodel.
Dit business model bestaat uit 4 delen:
- Je klanten (rechterkant)
- Je waardepropositie (centraal)
- Je infrastructuur (linkerkant)
- Je financiën (onderkant)
De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas
Met het Business Model Canvas teken je het fundament van je onderneming uit aan de hand van 9 elementen. Daardoor krijg je een betere kijk op je middelen en je sterke en zwakke punten.
Welk probleem los je op of welke behoefte vul je in? Waarom zou iemand kiezen voor jouw onderneming en niet voor je concurrent?
Wie zijn je klanten? Met het antwoord op deze vraag bepaal je je doelgroep. Richt je je op particulieren of op professionals? Wat is het geslacht, de leeftijd en de koopkracht van je doelgroep?
Hoe communiceer je met je klanten? Welke kanalen gebruik je om je product of dienst tot bij je klant te brengen?
Geef een overzicht van je communicatie-, verkoop-, en distributiekanalen.
Bijvoorbeeld: fysieke winkels, een webshop, sociale media, fysieke tussenpersonen, enz. Denk ook al eens na over je huisstijl.
Hoe trek je klanten aan? En hoe zorg je dat ze klant blijven? Hoe maak je je aanbod bekend? Elk klantensegment vergt een andere aanpak.
Wat zijn je inkomstenbronnen? Geef aan hoeveel omzet elk product of elke dienst oplevert. Denk ook na over hoe je die omzet wilt bereiken. Hoeveel klanten heb je daarvoor nodig? Welke prijs hanteer je?
Wat heb je nodig om je onderneming te doen draaien? Zijn dat enkel fysieke werkmiddelen zoals een computer, een kantoor of machines? Of heb je ook werknemers nodig? Ook geld is een werkmiddel.
Bij dit onderdeel geef je een overzicht van alle activiteiten die ervoor zorgen dat je business model werkt. Denk bijvoorbeeld aan productie, marketing en verkoop.
In dit deel beschrijf je welke leveranciers en partners essentieel zijn om van je onderneming een succes te maken. Bijvoorbeeld: een boekhouder, een communicatiebureau, werknemers, etc. Geef aan waarom je met hen wilt samenwerken.
In dit deel geef je alle kosten weer die nodig zijn om je onderneming te laten draaien. Denk zowel aan vaste kosten als aan variabele kosten.
Aan de slag
Klaar om je eigen Business Model Canvas op te stellen? Download hieronder alvast een voorbeeld. Je vindt er ook handige tips met meer uitleg. Begin met alles zo precies mogelijk te omschrijven en link elke bouwsteen aan de andere bouwstenen.
Werp een kritische blik op je bestaande onderneming
Ben je al even bezig? Gebruik het Business Model Canvas om je onderneming te herbekijken met een kritische bril. Zo blijf je inspelen op de behoefte van de markt en ben je je concurrenten altijd een stapje voor.