Wat is een ondernemingsplan?

Wat is een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan wordt ook wel eens een businessplan genoemd. Het is een heel gedetailleerde beschrijving van jouw idee voor een nieuwe onderneming. Het bevat zowel het businessconcept als het financieële plan en concurrentie-analyses.

Welke elementen staan in een ondernemingsplan?

  • Samenvatting van het concept en je plannen
  • Historiek: hoe ben je tot het idee gekomen?
  • Concrete uitwerking: wat houdt het product of de dienst in? Hoe organiseer je de onderneming? Welke taken doe je zelf en welke besteed je uit? Werk je van in het begin met personeel?
  • Beschrijving van de markt: concurrentie, omvang van de markt, groeimarkt of niet, hoe klanten benaderen …
  • SWOT: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Troubles (risico’s)
  • Financieel plan

Waarom stel ik een ondernemingsplan op?

Een ondernemingsplan geeft je een veel duidelijker beeld van je concept en je plannen dan wanneer je er alleen in je hoofd mee bezig bent. Je wordt aangespoord om te antwoorden op vragen waar je niet direct zelf op komt. En alles staat samen in één document.

Het financiële plan is ook goed om je een beeld te vormen van je project. Bovendien word je je meer bewust van je uitgaven en investeringen. Je weet duidelijk welke inkomsten je verwacht, wat je kosten zijn en wat je dus nog moet doen om winstgevend te worden.

Maar een businessplan dient tot meer dan alleen dat. De meeste startende ondernemers hebben vreemd vermogen nodig, een krediet dus of een lening. Om banken of investeerders te overtuigen om kapitaal in jouw onderneming te steken, moet je een heel sterk uitgewerkt businessplan hebben. Daarbij hoort een gedetailleerd en vooral realistisch financieel plan. Stel het altijd op met een worstcase- en een bestcasescenario. Het heeft geen zin om de cijfers wat te manipuleren om zo een positief beeld te krijgen op het einde. Zij die een businessplan moeten beoordelen en al dan niet akkoord gaan met het verlenen van een krediet, hebben daar ervaring mee en zullen trucs meestal doorzien. Ze kennen de markt en kunnen inschatten of je wel realistische projecties gemaakt hebt.

Wat met een businessplan na de start?

Gooi zeker je ondernemingsplan niet weg na de start van je bedrijf. Je kunt het namelijk gebruiken als leidraad voor toekomstige beslissingen. Je hebt bijvoorbeeld duidelijk beschreven wat de visie van het bedrijf is en waar je ermee naartoe wilt. Wanneer er zich een nieuwe kans voordoet, kun je zo eventjes nakijken of die past binnen jouw visie. Ligt het er te ver buiten, dan doe je er best niets mee. Ook het financiële plan kan regelmatig van pas komen om te zien of je met de realisatie van je projecten op schema zit.

Hoe maak ik het en hoe weet ik of het realistisch is?

Via Go4Business kun je de haalbaarheid van je ondernemingsplan laten checken. In 1-op-1 begeleiding gaat de Go4Business-adviseur na of je ondernemingsplan alles omvat, of er nog lacunes zijn en of je plan haalbaar is. Daarnaast biedt UNIZO Startersservice je als startende ondernemer een tool aan om gratis je eigen ondernemingsplan, inclusief financieel plan, op te maken. De UNIZO Startsimulator leidt je doorheen zes fasen, waarna je je ondernemingsplan kunt afdrukken. Bovendien doe je dat niet alleen. Doorheen de verschillende fasen staat UNIZO Startersservice je immers met raad en daad bij! Raadpleeg de Startsimulator en maak gratis je ondernemingsplan op.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

KBC Bank & Verzekering

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Bart De Waele

Als startende ondernemer heb je twee opties: ofwel betreed je een markt waar er al heel wat concurrentie is en probeer je je op een of andere manier te differentiëren. Ofwel zoek je naar een markt waar er nog heel wat ruimte is, of zelfs helemaal nog geen concurrentie, het bekende ‘gat in de markt’ dus. Sowieso kies je het best een duidelijk afgelijnd deel van de markt om te starten. Zo’n deel noemen we een niche.

Hoeveel geld investeer ik in marketing?

Hoeveel geld investeer ik in marketing?

KBC Bank & Verzekering

Hoeveel je in marketing investeert, heb je zelf in de hand. Het kan gaan van heel goedkoop tot peperduur. Er is wel één basisregel: je moet er meer uithalen dan je erin steekt. Zomaar willekeurig marketingacties opzetten is niet aangeraden. Je meet het best wat je doet en vooral wat het opbrengt. Zo kun je efficiënt bijsturen, de goede strategieën opdrijven en de minder rendabele afbouwen.

Is mijn ondernemingsplan haalbaar?

Is mijn ondernemingsplan haalbaar?

Michiel Verhamme

Elke ondernemer die van plan is om een bedrijf op te richten, stelt het best een ondernemingsplan op. Je krijgt zelf een duidelijker zicht op je plannen en het is ook noodzakelijk als je externe partners, zoals banken, wilt overtuigen van je concept. Maar hoe weet je nu of het een realistisch plan is? Hoe weet je of je businessplan haalbaar is?