Blog: Scan een kledingstuk en check meteen de stock

Hetzelfde aanbod als een winkel van 1000 m² op slechts 300 m²

Blog: Scan een kledingstuk en check meteen de stock

Hetzelfde aanbod als een winkel van 1000 m² op slechts 300 m²

Steven Decerf, zaakvoerder van kledingzaak Mount Oberon, zocht naar de beste manier om de handelsruimte optimaal te gebruiken. Zijn idee was innovatief: een scanner in de winkel zetten waarmee klanten zelf kunnen checken of het favoriete artikel nog in stock is. Oorspronkelijk was er nog geen ervaring op de markt, maar nu volgen ook andere winkels zijn voorbeeld. Niet verwonderlijk aangezien Mount Oberon hetzelfde aanbod als een winkel van 1000 m2 weet te geven op 300 m2.

Waarom?

"Toen we startten, beseften we onmiddellijk dat een winkelruimte erg duur is per vierkante meter. Zeker in vergelijking met de kosten van een magazijn. Want de winkel wil je natuurlijk zo sfeervol mogelijk inrichten voor je klanten, dat telt door. Daarom zochten we naar een manier om een kleinere winkelruimte comfortabel en toch efficiënt in te richten."

We waren pioniers. Maar ondertussen is het systeem goed ingeburgerd bij klanten en duikt het ook in andere winkels op.

Steven Decerf, zaakvoerder Mount Oberon

Hoe?

Stockbeheer, stock, Mount Oberon, kleding, winkel, webshop, scanner, innovatief

"We gingen uit van het principe van de schoenwinkel. Drie exemplaren van een kledingstuk liggen in de winkel, de rest in het magazijn. Vindt de klant een stuk leuk, maar is het niet de juiste maat? Dan kan hij via onze scanner in de winkel direct de stock controleren en de juiste maat laten ophalen. Ook is onze stock direct gelinkt aan die van onze leveranciers en nu ook met onze webshop. Zo weet je op elk moment of wat je wilt, nog beschikbaar is. Toen we initieel met dit idee kwamen, was er nog geen ervaring in de markt. Met het innovatielab van Philips hebben we samen dit systeem bedacht."

Resultaat?

"Het grootste rendement zit ‘m in het winkeloppervlak. We kunnen het aanbod van een winkel van 1000 m2 geven op 300 m2. Dat scheelt heel wat aan inrichtingskosten."

Meer ervaringen lezen?

Neem een kijkje op onze blogpagina voor meer ervaringen van ondernemers. Of wil je meer weten over Mount Oberon? Bezoek dan de website.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Toen het jongste kindje van Suzy De Peuter en haar man Frederic Ingelaer naar school begon te gaan, wou Suzy een actieve bezigheid naast haar taken als huisvrouw. Eén van haar kinderen heeft een allergie en verdraagt geen overblijfselen van chemicaliën in voeding. Vandaar het idee van Suzy om zelf een biowinkeltje te openen, genaamd ‘Olleke Bolleke’.
Blog: Scoren met e-mail

Blog: Scoren met e-mail

Bart Keppens
Ondanks de snelle opkomst van nieuwe socialmediaplatformen (Twitter, Snapchat, Facebook, WhatsApp, enz.) blijft e-mail een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Wereldwijd zijn er ongeveer 4 miljard accounts en dagelijks wisselen die 200 miljard berichten uit. Meer dan 90% van de gebruikers kijkt trouwens elke dag (uit) naar nieuwe berichten. Heel wat bedrijven gebruiken e-mail dan ook om te communiceren met hun klanten. Maar hoe kun je als ondernemer inspelen op die manier van communiceren naar je klanten?
Ken je markt als je start met e-commerce

Ken je markt als je start met e-commerce

Het advies van een expert voor de start van een webshop: ken je markt en ontwikkel een eigen identiteit.
SafeShops.be-kwaliteitslabel

SafeShops.be-kwaliteitslabel

De klanten van je webshop willen veilig winkelen. En niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Met het SafeShops.be-label toon je dat je webshop 100% betrouwbaar is.