Blog: Scan een kledingstuk en check meteen de stock

Hetzelfde aanbod als een winkel van 1000 m² op slechts 300 m²

Blog: Scan een kledingstuk en check meteen de stock

Hetzelfde aanbod als een winkel van 1000 m² op slechts 300 m²

Steven Decerf, zaakvoerder van kledingzaak Mount Oberon, zocht naar de beste manier om de handelsruimte optimaal te gebruiken. Zijn idee was innovatief: een scanner in de winkel zetten waarmee klanten zelf kunnen checken of het favoriete artikel nog in stock is. Oorspronkelijk was er nog geen ervaring op de markt, maar nu volgen ook andere winkels zijn voorbeeld. Niet verwonderlijk aangezien Mount Oberon hetzelfde aanbod als een winkel van 1000 m2 weet te geven op 300 m2.

Waarom?

"Toen we startten, beseften we onmiddellijk dat een winkelruimte erg duur is per vierkante meter. Zeker in vergelijking met de kosten van een magazijn. Want de winkel wil je natuurlijk zo sfeervol mogelijk inrichten voor je klanten, dat telt door. Daarom zochten we naar een manier om een kleinere winkelruimte comfortabel en toch efficiënt in te richten."

We waren pioniers. Maar ondertussen is het systeem goed ingeburgerd bij klanten en duikt het ook in andere winkels op.

Steven Decerf, zaakvoerder Mount Oberon

Hoe?

Stockbeheer, stock, Mount Oberon, kleding, winkel, webshop, scanner, innovatief

"We gingen uit van het principe van de schoenwinkel. Drie exemplaren van een kledingstuk liggen in de winkel, de rest in het magazijn. Vindt de klant een stuk leuk, maar is het niet de juiste maat? Dan kan hij via onze scanner in de winkel direct de stock controleren en de juiste maat laten ophalen. Ook is onze stock direct gelinkt aan die van onze leveranciers en nu ook met onze webshop. Zo weet je op elk moment of wat je wilt, nog beschikbaar is. Toen we initieel met dit idee kwamen, was er nog geen ervaring in de markt. Met het innovatielab van Philips hebben we samen dit systeem bedacht."

Resultaat?

"Het grootste rendement zit ‘m in het winkeloppervlak. We kunnen het aanbod van een winkel van 1000 m2 geven op 300 m2. Dat scheelt heel wat aan inrichtingskosten."

Meer ervaringen lezen?

Neem een kijkje op onze blogpagina voor meer ervaringen van ondernemers. Of wil je meer weten over Mount Oberon? Bezoek dan de website.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Wat met de privacy van je onlineklanten?

Wat met de privacy van je onlineklanten?

Hoe ga je om met persoonsgegevens? We zetten zes belangrijke aandachtspunten voor je op een rij.

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Met een avondshop bereikt deze slagerij meer tevreden klanten, meer omzet en minder personeelskosten.

Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Steffi Vallaeys

Je klanten gaan na sluitingstijd gewoon door met shoppen. Maar hoe stap je mee in die digitale wereld? Hoe ga je met je business online? Of hoe start je een onlinezaak?

Blog: Patatjes op Facebook besteld, aan huis geleverd

Blog: Patatjes op Facebook besteld, aan huis geleverd

‘Patatjes aan huis’ krijgt tevreden klanten in ruil voor aardappelen, en dat met behulp van sociale media!