Siemon en Lars van Eye-Opener Decors

gaven hun business een creatieve twist

Siemon en Lars van Eye-Opener Decors

gaven hun business een creatieve twist

Siemon Ariens en zijn vennoot Lars van den Dungen kennen mekaar al jaar en dag. Vanuit hun gedeelde passies en ervaringen richten ze in 2019 Eye-Opener op, een bedrijf dat zich focust op decorbouw. “Ik wou leuke belevingen creëren in het kader van evenementen. Lars creëerde allerlei belevingen in zijn vorige job”, vertelt Siemon. “Zo hebben we na veel babbelen besloten om samen een nieuwe droom waar te maken.” En dan komt corona en valt de cultuursector stil. Siemon en Lars moeten noodgedwongen hun businessmodel bijschaven en spijkeren aan hun doelpubliek.

Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr

Op zoek naar een nieuw publiek

“Eye-Opener stond op dat moment nog in zijn kinderschoenen”, gaat Siemon verder. “We hadden toffe opdrachten voor festivals en B2B-evenementen, maar die werden uiteraard allemaal geschrapt. Ik zat dus plots met twee vennootschappen die ‘op hun gat vielen’.

Siemon blijft echter niet bij de pakken zitten. Nee, hij gaat eróp zitten. “Ik was op dat moment aan het bouwen en sprak in het voorjaar van 2020 met Lars af op die werf. Elk op een zak cement gezeten, begonnen we te brainstormen. We hadden genoeg van de negativiteit rond de pandemie en wilden iets positiefs en creatiefs doen met de tijd en ruimte die we plots in handen hadden. En laat ons er niet flauw over doen, er moest natuurlijk ook wel iets gebeuren om onze business te redden.

information-expr-quote--glyph
We zijn dagdromers die graag in de verhalen van anderen meedwalen en hun ideeën verwezenlijken.”
Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr
FarmCafe

Plots loopt tijdens dat gesprek een pauw over de bouwwerf en beginnen Siemon en Lars midden in hun brainstorm te fantaseren. “We bedachten een heel verhaal over een rover die vroeger in mijn tuin woonde en betoverd werd tot pauw. We besloten een huisje te bouwen voor die rover.” Zo gezegd zo gedaan, het rovershuisje komt er en wordt, samen met enkele andere originele concepten, opgepikt in de pers. “En hoe… blijkbaar zat de hele wereld te wachten op een beetje positief nieuws in deze zotte tijden. We gooiden ons businessmodel om en kregen plots de wildste vragen en tofste opdrachten.

Dromen op de tekentafel

FarmCafe

Dromen wordt het sleutelwoord voor Eye-Opener Decors: met veel oog voor detail bouwt het duo heerlijke fantasieën uit tot echte constructies. “We mikken op authenticiteit en universele nostalgie, het creëren van een belevingswereld voor jong en oud. Onze constructies zijn nieuw, maar zien eruit alsof ze er al altijd gestaan hebben.”

Het sleutelwoord slaat stevig aan, want van huisjes in particuliere moestuinen en kinderspeelzones tot volledige decors voor alternatieve wintermarkten en wachtruimtes in ziekenhuizen, iedereen wil graag zijn verbeelding de vrije loop laten op de tekentafel van Eye-Opener. “We zijn dagdromers die graag in de verhalen van anderen meedwalen en hun ideeën verwezenlijken.

In het begin kregen we vooral particuliere vragen, maar ondertussen helt de balans meer door naar zakelijke opdrachten en zelfs buitenlandse interesse. Het is in ieder geval supertof om met zo’n uiteenlopende dingen te kunnen bezig zijn.”

Er is geen plan B

De planning van Eye-Opener staat propvol en Siemon en Lars willen er dan ook honderd procent voor gaan. “Ik ga niet meer terug naar mijn oude job wanneer de coronacrisis gepasseerd is. Eye-Opener is mijn plan A. Aan een plan B doe ik niet mee, daar heb je idealiter geen tijd voor als je plan A goed wil aanpakken.”

information-expr-quote--glyph
Onder het motto ‘never waste a good crisis’ hebben we met Eye-Opener een zeer mooie twist kunnen geven aan onze business.”
Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr

“Onder het motto ‘never waste a good crisis’ hebben we met Eye-Opener een zeer mooie twist kunnen geven aan onze business. Je wordt geen ondernemer omdat je ondernemer wil worden, maar omdat je een goed idee of een passie hebt waarmee je iets wil doen. Wij hadden beide, ook al zaten we midden vorig jaar quasi aan de grond.

Toch hebben we ons volop ‘gesmeten’ en ons buikgevoel gevolgd. Want je moet blijven dromen. Zelfs, en eigenlijk vooral, als je in een moeilijke situatie terechtkomt. Dromen opent sowieso nieuwe perspectieven. Als je dan dat tikje geluk hebt dat de dingen meezitten, moet je vooral zorgen dat je organisch blijft groeien. Geen te grote stappen in één keer nemen, maar eerlijk blijven met jezelf en je klanten. Zo bouw je volgens mij aan een mooi verhaal.”

Bijleren van andere ondernemers zoals jij?

Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr

Ontdek meer oplossingen van collega-ondernemers

Sonia: “Ik vergroot mijn visibiliteit met nieuwe manieren om klanten te inspireren”

Ona en Arne: “Onze fysieke beleving vertaalden we met succes in een online alternatief”

Thomas: “Ik veranderde van koers en schoot in een digitale versnelling.”

Jan: “Mijn volledige menukaart werd een groot assortiment DIY-pakketten”