Thomas van Fietsen De Geus digitaliseerde

en vond zo een nieuwe koers

Thomas van Fietsen De Geus digitaliseerde

en vond zo een nieuwe koers

Half maart 2020, laatste spurt richting lente. Het moment waarop een mens zijn fiets vanonder het stof haalt en evalueert of die niet eens wat onderhoud nodig heeft. En vervolgens een afspraak maakt bij de fietsenwinkel. Net dan moeten alle zaken noodgedwongen de deuren sluiten. “Over een slechte timing gesproken”, zegt Thomas Vanderhoydonck, zaakvoerder van fietsenwinkels De Geus in Antwerpen. “Dat konden we niet laten gebeuren, we moesten digitaal iets ondernemen.”

Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr

Sprinten naar digitalisering

Een goeie acht jaar geleden nam Thomas Fietsen De Geus over met drie werknemers en één winkel. Inmiddels is het team gegroeid tot 26 werknemers en opent op 27 maart een derde winkel in Edegem. Plannen die al op tafel lagen voor corona toesloeg. Als je dan aan de vooravond van je topseizoen plots hoort dat de boel dicht moet, slaat de paniek uiteraard wel even toe.

“Ja, natuurlijk staat je hart even stil. Je ziet iets op je afkomen dat je nog nooit meemaakte. Maar wij kozen ervoor om die paniek niet te laten omslaan in verlammende angst. We zijn er met het hele team keihard ingevlogen. Op anderhalve week hebben we een complete digitale transformatie doorgemaakt om onze zaak op de kaart te houden. Een titanenwerk dat uiteindelijk wel geloond heeft.”

Fietsen De Geus heeft op dat moment nog geen webwinkel. Een bewuste keuze, want de zaak draagt persoonlijk contact met klanten hoog in het vaandel. “Persoonlijk contact heeft zowel maatschappelijk als commercieel een enorme meerwaarde. Als je een kwalitatieve fiets wil, komt daar een heel proces bij kijken.”

information-expr-quote--glyph
Persoonlijk contact heeft zowel maatschappelijk als commercieel een enorme meerwaarde.”
Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr
FarmCafe

“We begeleiden een klant met duurzaam advies, vanaf het moment dat hij de eerste keer aan een nieuwe fiets denkt tot wanneer hij tevreden naar huis keert met zijn aankoop. En daarna natuurlijk, want ook de service na verkoop is deel van die customer journey.”

Bij de start van de eerste lockdown beslist Thomas om bepaalde ‘touchpoints’ met zijn klanten anders te organiseren. De website van de zaak krijgt een complete make-over, met niet alleen een webshop, maar ook videochat en een online advies- en afsprakenplatform. “Dat we in het verleden stevig ingezet hadden op sociale media, kwam heel goed van pas. We hadden al een mooie De Geus-community die we nu via die weg konden aanspreken én naar onze vernieuwde website loodsen.”

Het digitale verkoopgesprek

Twee belangrijke momenten in het aankoopproces zijn het advies op maat en de testrit. Die kregen al snel een nieuwe invulling. “We namen klanten tijdens een videochat mee door onze fysieke winkel. Tijdens zo’n één-op-één gesprek liep een van mijn medewerkers met zijn smartphone in de hand door de zaak om fietsen te tonen en vragen te beantwoorden.”

“Voor testritten schakelden we onze community in, zodat je het model van jouw keuze eens kon bekijken bij iemand die in je buurt woonde. Ging een klant over tot aankoop, dan werd zijn fiets aan huis geleverd met de bestelwagen waarin we in de eerste lockdown investeerden. En zo vonden we voor quasi alles wel een oplossing.”

Ondernemen is een werkwoord

Thomas blijft ondanks zijn succesverhaal met beide voeten op de grond: “Niet elke ondernemer heeft het geluk gehad zich te kunnen heruitvinden tijdens de crisis. Wij wel, maar dat is ook voor een groot stuk te danken aan onze veerkracht. Zelfs in periodes zonder crisis moet je af en toe jezelf evalueren en je businessplan eens durven loslaten om het over een nieuwe boeg te gooien. Dat is nu eenmaal ondernemen, het woord zegt het zelf hé.”

information-expr-quote--glyph
Onze veerkracht heeft ons geholpen om ons heruit te vinden.”

Zijn nieuwe manier van werken vindt Thomas een winner. “Ik geloof meer dan ooit in een goeie combinatie van een fysieke en een online winkel. Die noodgedwongen digitale transformatie en professionalisering heeft ons veel geleerd en die lessen houden we ook na de crisis vast. Maar wat ik vooral ga doen als alles weer mag en kan: een langverwacht bedrijfsfeest geven. Mijn mensen hebben ontzettend veel energie geïnvesteerd het afgelopen jaar en dat mag dubbel en dik beloond worden.”

Bijleren van andere ondernemers zoals jij?

Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr

Ontdek meer oplossingen van collega-ondernemers

Lars en Siemon: “Onze business kreeg noodgedwongen een nieuwe twist”

Sonia: “Ik vergroot mijn visibiliteit met nieuwe manieren om klanten te inspireren”

Ona en Arne: “Onze fysieke beleving vertaalden we met succes in een online alternatief”

Jan: “Mijn volledige menukaart werd een groot assortiment DIY-pakketten”