Ona en Arne van wijnbar ONA houden ondanks

een verplichte sluiting de deuren wijd open

Ona en Arne van wijnbar ONA houden ondanks

een verplichte sluiting de deuren wijd open

In de Gentse binnenstad is wijnbar ONA sinds 2015 een begrip. Met een sympathiek en trouw cliënteel konden eigenaars Ona Rombaut en Arne Braeckman op veel begrip en steun rekenen toen ze in maart 2020 hun businessplan moesten omgooien en hun zaak plots online moesten promoten. “We zijn direct in gang geschoten!”. Over een zaak met het motto ‘Whine less. Wine more’.

Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr

Van bar naar keukentafel

Je zou denken dat de Gentse wijnbar vernoemd werd naar de eigenares, maar eigenlijk zitten beide namen van de eigenaars erin verwerkt. ONA is namelijk een samentrekking van Ona N Arne. Daarmee is meteen een belangrijke USP van dit duo aangestipt: Ona en Arne zijn ook in het leven naast de bar een onafscheidelijk koppel, en dus verhuist de zaak tijdens de eerste lockdown naar de gezamenlijke keukentafel.

“De avond waarop de sluiting van de horeca aangekondigd werd, hebben we meteen beslist om over te schakelen op leveringen aan huis”, begint Arne. “Op dit moment is de bar omgetoverd tot wijnwinkel, maar dat mocht toen nog niet. Dus sprongen we op een van vrienden geleende bakfiets en reden we de stad rond om wijnpakketten bij onze klanten te leveren. De meeste van hen wonen in of vlakbij Gent, dus dat was goed te doen.”

Een goed onderhouden ketting

“We hadden snel in de gaten dat we die lockdown heel serieus moesten nemen en dat de crisis niet na enkele weken zou overwaaien”, gaat Ona verder. “We zijn allebei afhankelijk van de zaak voor ons inkomen, maar daarnaast wilden we het contact met onze klanten niet verliezen en onze service blijven waarborgen. Alleen moest dat voortaan dus voor een groot deel online.”

information-expr-quote--glyph
We wilden het contact met onze klanten niet verliezen en onze service blijven waarborgen.”
Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr

“Onze leveranciers werden er in ieder geval blij van, want wij waren een van de weinige zaken die wijnen bleef afnemen in min of meer dezelfde hoeveelheden als voordien. Die ketting hebben we al die tijd heel goed kunnen onderhouden, wat voor ons heel belangrijk is.

Dat we een trouwe fanbase hebben, werd in die eerste lockdown direct duidelijk. Onze klanten hebben een groot vertrouwen in onze wijnselecties, en plots werd dat vertrouwen een blind vertrouwen. Want in de bar mag je altijd even proeven voor je een glas bestelt, maar bij leveringen aan huis kan dat natuurlijk niet.”

Van bakfiets naar online tastings

FarmCafe

Tijdens de eerste lockdown lopen de bestellingen voornamelijk via sociale media, de belangrijkste communicatiekanalen van ONA. “Dat was op administratief vlak echt veel werk en gedoe. In de tweede lockdown hebben we naast een eigen bakfiets ook geïnvesteerd in een webshop om de flow te versoepelen”, zegt Ona, duidelijk opgelucht.

“Sinds november 2020 zijn we ook als wijnwinkel geopend en bieden we cadeauverpakkingen, leuke kaartjes en een klein assortiment aperodips aan. Dat werkt heel goed. En dan is er het online tastingverhaal natuurlijk, dat een mooie aanvulling biedt op onze service.”

Via een Luxemburgse leverancier kopen Arne en Ona wijn in kleine flesjes aan die als proefpakketten bij klanten thuis geleverd worden. “Of bij bedrijven, die onze tastings aanvragen als teambuildingactiviteit”, vult Arne aan. “De tastings zelf organiseren we in een webinar. Naast tekst en uitleg over de verschillende wijnen tonen we ook filmpjes, over wijndomeinen bijvoorbeeld, en kunnen deelnemers een quiz doen en vragen stellen via de live chat. We gaan daarin veel verder dan zomaar een online demonstratie van onze producten.”

“De continue interactie maakt er altijd een gezellige boel van. Gelukkig heeft die leverancier een groot assortiment, want we zien vaak dezelfde mensen terug die aan onze tastings deelnemen. We moeten dus elke keer nieuwe wijnen voorstellen!”

Of ze het effect van die workshops ook zien in hun bestellingen? “We zien de webinars niet als een verkoopstool. Eerder als een ‘moment’ dat we verkopen. Als deelnemers nadien flessen bestellen die ze lekker vinden, is dat mooi meegenomen.”

information-expr-quote--glyph
Het delen van onze kennis en het zien van onze klanten, daar krijgen we echt veel energie van.”

“Maar wij krijgen het meest energie van het delen van onze kennis en het zien van onze klanten tijdens dat moment. Die verbondenheid ligt ons nauw aan het hart. Het doet ons dan ook veel plezier dat deelnemers achteraf spontaan hun ervaring op sociale media delen en ONA mee in the picture zetten. Dat engagement is zeker zoveel waard als loutere verkoop.”

Bijleren van andere ondernemers zoals jij?

Inspireer jezelf en elkaar op KBC Vindr

Ontdek meer oplossingen van collega-ondernemers

Lars en Siemon: “Onze business kreeg noodgedwongen een nieuwe twist”

Sonia: “Ik vergroot mijn visibiliteit met nieuwe manieren om klanten te inspireren”

Thomas: “Ik veranderde van koers en schoot in een digitale versnelling.”

Jan: “Mijn volledige menukaart werd een groot assortiment DIY-pakketten”