De herpositionering van Storesquare

De herpositionering van Storesquare

In februari 2016 richtte KBC Storesquare op, in samenwerking met Roularta en Unizo. Het doel: kmo’s op een toegankelijke manier online laten verkopen, met altijd een link naar het offlinekanaal, het fysieke winkelpunt. Goed anderhalf jaar verder boomt Storesquare en is het uitgegroeid tot het grootste e-commerceplatform van Vlaanderen. Meer dan duizend handelaars in Vlaanderen zijn aangesloten, samen goed voor meer dan 200.000 unieke producten. Het aanbod varieert van kleding en schoenen tot speelgoed en elektronica.

De herpositionering van Storesquare

"Het online-aanbod van deze handelaars wordt via ons platform door gemiddeld 600.000 bezoekers per maand bekeken", vertelt Storesquares communicatie- en promotiecoördinator Segnia Comyn. "Er zijn maar 6 miljoen Vlamingen, maar toch willen we tijdens de eindejaarperiode de kaap van 1 miljoen unieke bezoekers per maand overschrijden. De jongste maanden noteerden we trouwens maand na maand een groei van 30%, zowel in traffic als omzet."

Tijd dus om de balans op te maken en toelichting te geven over de nieuwe positionering van Storesquare en de ambitieuze plannen.

De lokale handelaar staat centraal en met de rebranding willen jullie hem nog meer in de kijker plaatsen?

Segnia Comyn: “Wij verzorgen inderdaad de online-etalage voor de kmo, die dagelijks profiteert van het groeiende aantal bezoekers op ons platform. Storesquare neemt ook de marketing, logistiek en financiële afhandeling voor zijn rekening. We ‘ontzorgen’ de handelaar bij de start van zijn e-commerce. Bijkomende diensten, zoals verzending, integratie van het kassasysteem, begeleiding van de inrichting van de e-shop of integratie van de bestaande webwinkel zijn mogelijk, als de handelaar dat wenst.”

Recent werd de vernieuwde site voorgesteld.

“Ja, we sleutelden aan onze site om de bezoekers er nog sterker van te overtuigen te kopen bij de lokale handelaars. De belangrijkste vernieuwing is dat de handelaar nóg beter in de kijker wordt gezet met winkelfoto’s, profielfoto’s en enkele shots van de meest unieke of opmerkelijke producten die hij aanbiedt. Qua gebruiksvriendelijkheid moeten we niet onderdoen voor buitenlandse spelers.”

Er kwam ook een nieuwe look?

“Bij de innovatie hoorde volgens ons ook een nieuwe look. Een eigentijds, warm en puur design, met de handelaar op de voorgrond. Al blijft Storesquare tegelijk trouw aan zijn DNA: we blijven hét onlinewinkelplatform van en voor de lokale handelaar en verkopen enkel zijn producten.”

Persoonlijk contact met de winkelier blijft belangrijk.

“Uiteraard, dat is een belangrijke pijler binnen ons concept. De consumenten kunnen in alle vertrouwen kopen en als ze dat wensen ook de handelaar in kwestie aanspreken of producten die ze online kochten in de winkel afhalen. Aankopen kunnen ook aan huis worden geleverd. Dat gebeurt gratis bij een bestelling van minstens 30 euro. Omdat het rechtstreekse contact tussen handelaar/zelfstandige en consument het speerpunt blijft binnen de Storesquare-strategie, plannen we voor 2018 een aantal belangrijke nieuwigheden. We willen er ook voor zorgen dat de Belgen meer online in eigen land kopen, zodat de geldstroom van ruim vijf miljard euro naar het buitenland wat vermindert. Wie online bij een Belgische handelaar koopt, steunt de eigen economie en tewerkstelling.”

Mobiel surfen wordt ook makkelijker in de nabije toekomst.

“Klopt, mobiel surfen valt niet meer weg te denken. Al wordt er vaak mobiel gezocht, toch gebeurt de effectieve aankoop meestal nog via desktop of offline. Om de consument tijdens die belangrijke verkenningsfase vast te pinnen, werken we aan een mobile first-strategie, waarbij rechtstreeks contact met de handelaar cruciaal wordt. Mobiel aankopen wordt gemakkelijker via onder andere de one click-betaling of reservatie, en de share- en belknop om de handelaar rechtstreeks te benaderen. Andere plannen zijn een mogelijke uitbreiding naar Nederland volgend jaar, zodat een handelaar uit Brugge bijvoorbeeld ook de consument uit Amsterdam kan bereiken. Verder starten we binnen ons bestaande platform met Farmasquare, want ook apothekers ontbreekt het aan tijd en middelen – en soms ook knowhow – om de concurrentie aan te gaan met onlinespelers die geneesmiddelen zonder voorschrift aanbieden.”

Meer info

Waaier eindejaaracties

Naar goede gewoonte organiseren de lokale handelaars tal van eindejaaracties. Dat doen ze nu ook in samenwerking met Storesquare, dat al zijn knowhow ook tijdens die periode ter beschikking zal stellen van zijn leden-handelaars.

Het accent zal liggen op ‘koop iets origineels voor kerst en eindejaar en profiteer daarbij van het unieke aanbod van de lokale handelaar’. Ook de social media, zoals Facebook, zullen ingeschakeld worden en dagelijks zullen er prijzen te winnen zijn. Kortom, Storesquare strooit met cadeautjes in samenwerking met de lokale handelaar!

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen