E-commerce business modellen van de toekomst

De vier belangrijkste modellen op een rijtje

E-commerce business modellen van de toekomst

De vier belangrijkste modellen op een rijtje

De Belgische e-commerce boomt momenteel, maar toch blijft het een moeilijke markt om in door te breken. Maar liefst 60% van alle nieuwe webshops overleeft de eerste vier jaar niet. Wilt u dat uw webshop blijft bestaan, volg dan nauwgezet de ontwikkelingen in de markt. Begrippen als omnikanaal, big data en andere zijn vandaag de norm geworden. Businessmodellen komen en gaan, maar welke zijn de e-commercebusinessmodellen van de toekomst? We zetten ze alle vier voor u op een rijtje.

1. Marktplaatsen

Storesquare

Een marktplaats is de plek waar vraag en aanbod samenkomen. De meeste dorpen en steden hebben nog altijd een fysieke plaats waar kooplui hun waren aanprijzen. Een virtuele marktplaats (ook wel e-marktplaats genoemd) is feitelijk hetzelfde, maar dan in een digitale vorm. Het is dus een onlineplek waar verkopers/handelaars samenkomen en hun goederen/producten aanbieden. Een mooi voorbeeld hiervan is Storesquare.

Deze virtuele marktplaatsen specialiseren zich meer en meer en richten zich steeds vaker tot een bepaald doelpubliek of gamma. Zo bestaan er bijvoorbeeld al gespecialiseerde onlinemarktplaatsen over immobiliën, auto’s, kleding, tweedehandsartikelen en andere. Ze leveren hierbij ook veel marketinginspanningen en lokken op die manier bezoekers naar hun site. Wellicht past uw webshop wel binnen een bestaande marktplaats.

2. Generic reseller

Een generic reseller is een organisatie die een breed assortiment aan producten inkoopt en verkoopt, een voorraad houdt, maar géén eigen merk voert. Voorbeelden hiervan zijn o.a. Zalando, bol.com enz. In die webshops vindt u alles, van tuingerei tot boeken en kleding. Maar ook een kleine webshop met een breed assortiment valt onder dit businessmodel.

3. Specialist reseller

Verkoopt u een zeer specifiek product via uw webshop, dan is het businessmodel specialist reseller u op het lijf geschreven! Specialist resellers zijn (web)winkels die zich richten op een nichemarkt of een specifieke markt. Een goed voorbeeld hiervan is Samourai Sword Shop. Hier staat de verkoop van 1 welbepaald product of 1 dienst centraal. Mogelijk worden er wel verschillende merken verkocht.

4. Brand-direct-to-consumer

Hebt u een eigen merk en verkoopt u uw eigen merkproducten rechtstreeks aan de consument? Dan behoort u tot de categorie brand-direct-to-consumer. Dit businessmodel kan uiteraard samengaan met de bovenvermelde modellen. Via uw eigen merkwebshop kunt u uw product of dienst verkopen, maar u kunt uw product en/of dienst ook aan de man proberen te brengen via marktplaatsen of generieke resellers, die uw product/dienst verkopen. Een leuk voorbeeld van een brand-direct-to-consumer-webshop is Floris Vanbommel of Koeka.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Digilocal: je partner in online marketing

Digilocal: je partner in online marketing

Via Digilocal kun je een beroep doen op de expertise van Roularta in regionale communicatie en digitale marketing.

SafeShops.be-kwaliteitslabel

SafeShops.be-kwaliteitslabel

De klanten van je webshop willen veilig winkelen. En niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Met het SafeShops.be-label toon je dat je webshop 100% betrouwbaar is.

Oplossingen voor je webshop

Oplossingen voor je webshop

Welke richting je ook uitgaat, bij KBC hebben we de geknipte oplossing(en) om je webwinkel klaar te maken voor de toekomst. Ontdek ons volledige E-commerce aanbod.

Betaalpagina voor je webshop

Betaalpagina voor je webshop

De KBC-Paypage is een betaalpagina in de look-and-feel van je webshop. Je kiest zelf welke betaalmethodes je hierop aanbiedt (Bancontact, Mastercard, Maestro,...). KBC zorgt voor een snelle en veilige verwerking van de transacties.