Ken uw klant

Ontdek de mogelijkheden van Google Analytics en Search Engine Optimization.

Ken uw klant

Ontdek de mogelijkheden van Google Analytics en Search Engine Optimization.

Via uw website kunt u een schat aan informatie over uw klanten vergaren. Die informatie kunt u vervolgens gebruiken om uw website beter af te stemmen op wat klanten willen. Uiteindelijk moet dat ertoe leiden dat meer klanten u vinden, hun informatie met u delen en vaker overgaan tot een aankoop.

Ken uw digitale klant: ga voor de ultieme website

analytics

U hebt een website, idealiter bent u ook actief op sociale media en misschien hebt u zelfs een eigen webshop. Het moment is gekomen om al die kanalen te optimaliseren met behulp van (veelal gratis) analytische tools zoals Google Analytics of Clicky. Met zulke programma’s komt u te weten wie uw klanten zijn, waar ze vandaan komen, welke zoekwoorden ze gebruiken, waar ze op klikken en na hoeveel tijd ze uw website verlaten via welke pagina.

Aan de slag gaan met Google Analytics is redelijk eenvoudig. U maakt een gratis account aan en Google begint meteen met het verzamelen van informatie. Daarna kunt u dag per dag, week per week, of voor eender welke gekozen periode de ontwikkeling volgen van de trafiek en het klikgedrag op uw website. Daarbij is het belangrijk uw eigen account en die van uw eventuele medewerkers weg te filteren, u bent immers geïnteresseerd in wat uw klanten op uw site doen en wilt dat beeld niet laten verstoren door interne activiteit.

Een volgende belangrijke stap is het vaststellen van doelen. Wat wilt u eigenlijk met uw website bereiken? Als het een webshop is, wilt u dat surfers kopers worden. Als het een marketingwebsite is, wilt u wellicht dat mensen hun gegevens achterlaten om later gecontacteerd te worden. Als zo’n doel gerealiseerd wordt, spreekt Google van een “conversie”: het bezoek aan uw website is dan omgezet in een gerealiseerd doel (verkoop, info-aanvraag, invullen van gegevens). Door uw doelen correct te definiëren in Google Analytics stelt het programma u in staat om het succes van uw onlinestrategieën te meten. De kracht van online-analysetools zit hem erin dat al die gegevens in overzichtelijke rapporten worden gegoten die u in een al dan niet gepersonaliseerd dashboard kunt weergeven.

Hoe gedragen uw klanten zich?

datarapporten

Hoe komen klanten op uw site terecht en welke kanalen leiden tot de beste resultaten? Klanten gaan mogelijk niet meteen bij hun eerste bezoek aan uw site tot een conversie over. Ze shoppen rond, informeren zich elders en worden via verschillende kanalen aangelokt – online advertenties, nieuwsbrieven, zoektermen, sociale media … Google kijkt verder dan de laatste klik en analyseert het volledige surfgedrag op basis van de zogenaamde “multichanneltrechters.”

Via de bijbehorende rapporten komt u te weten welke stappen uw klanten hebben ondernomen alvorens tot een aankoop of conversie over te gaan. Zo weet u welke Facebookposts het best werken, welke online-advertenties tot resultaten leiden, welke zoekwoorden aanslaan. Zo kunt u in de toekomst uw marketingstrategie verfijnen – of ze desnoods grondig omgooien.

Onlinemarketeers hechten ook belang aan het ‘bouncepercentage’. Dat is het percentage bezoekers dat na het bekijken van één pagina op uw site meteen wegklikt en naar andere oorden surft. Dat kan erop wijzen dat ze niet meteen vinden wat ze zoeken, dat de pagina niet vlot laadt of dat de navigatie op de pagina beter kan.

Op basis van de analyserapporten kunt u de content zo aanpassen dat er meer conversies plaatsvinden op uw site. Het grote voordeel van het internet is dat het geen statisch medium is. U kunt experimenteren en ontdekken wat werkt en wat niet. Experimenteren met content, uw website gemakkelijker navigeerbaar maken en goed inspelen op wat klanten willen zou uiteindelijk moeten leiden tot meer merkbekendheid, meer leads (mensen die hun gegevens achterlaten) en meer fysieke en onlineverkoop.

3 slimme tips

  1. Met Google Analytics kunt u achterhalen welke pagina’s te traag laden en zo klanten wegjagen. Traag ladende pagina’s zijn niet alleen een punt van ergernis voor surfers, ze zorgen er ook voor dat zoekmachines uw pagina’s lager ranken. Dit artikel vertelt hoe u zulke pagina’s opspoort.
  2. Als uw website traag of niet laadt, of helemaal platligt, jaagt u klanten weg. Investeer daarom in tools die in real time de bereikbaarheid van uw site monitoren en u verwittigen als er iets fout loopt. Internetvista test bijvoorbeeld de bereikbaarheid van uw site vanuit verschillende over de wereld verspreide centra en simuleert daarbij een gewone surfer.
  3. Wat werkt, wat werkt niet? The proof of the pudding is in the eating. Met contentexperimenten kunt u proefondervindelijk vaststellen in welke opmaak een webpagina het meest succes heeft. Nadat de analyse een tijdje gelopen heeft, kiest u simpelweg voor de meest succesvolle pagina.

Meer weten over e-commerce?

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen