Mic Mac Minuscule

KBC ondersteunt uniek zakenmodel

Mic Mac Minuscule

KBC ondersteunt uniek zakenmodel

In een vorige nieuwsbrief las u dat u als ondernemer goed zit met KBC Touch en KBC Mobile. Met die apps kunt u gebruiksvriendelijk internetbankieren of met uw smartphone gemakkelijk vanuit uw luie stoel uw zakelijke en privérekeningen openen en beheren.

Gert Linthout en Jona Mukabalisa zijn enthousiaste gebruikers. Het koppel startte recent met een eigen innovatief bedrijf: Mic Mac Minuscule. Hun start-up maakt deel uit van de incubator start it @kbc en stond onlangs aardig in de kijker in de media.

Wat is Mic Mac Minuscule?

KBC ondersteunt uniek zakenmodel

Gert: “Wij bieden ouders in spe een geboortelijst aan met tweedehands, faire en gepimpte babyspullen. Ouders spenderen immers gemiddeld 6.500 euro aan nieuwe spullen in het eerste jaar na de geboorte van hun kind. Wij bedachten een gebruiksvriendelijke lijst met babyspulletjes die een tweede leven krijgen. We onderscheiden ons van andere tweedehandsplatformen op het vlak van kwaliteit. Online is het soms erg moeilijk om de kwaliteit van het aanbod in te schatten. Onze doelgroep zijn de ouders met een boon voor hip én eco, die weinig tijd hebben om zelf alles bij elkaar te zoeken of die twijfelen aan de kwaliteit van dergelijke aankopen op diverse platformen. Bovendien vraagt het veel moeite om al die spullen stuk per stuk te kopen of te verkopen.”

De belangstelling blijkt groot.

Gert: “Als duurzaamheid en prijs hand in hand gaan, voelt een breed publiek zich aangesproken. Sinds eind augustus werken we met acht ‘Mic Mac Madammen’ (heren zijn ook welkom) in Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant. En er zijn inmiddels ook kandidaten in de andere Vlaamse provincies. We leiden deze mensen op en coachen hen. En de franchisenemers kunnen ook terugvallen op hun ervaring als ouder. Ze kunnen een beroep doen op onze werkingsmiddelen en digitale kanalen. In ruil vragen we een commissie op de omzet die ze realiseren. Steeds meer mensen nemen trouwens ook contact met ons op om hun overbodige babyartikelen te verkopen. Het liefst nemen we een babyuitzet in zijn geheel over en transporteren we die in één rit. Dat vermindert dan weer de CO² uitstoot. En door het franchisemodel werken we ook vrij lokaal.”

Hoe gaan jullie precies te werk?

Jona: “In overleg met de toekomstige ouders stellen we de lijst samen met de spulletjes die ze nodig hebben. Dan gaan we op zoek. We controleren de kwaliteit van de tweedehands spullen, herstellen ze of geven ze een laagje verf. We waken ook over de veiligheid op basis van de recentste regelgeving. Wanneer de klant dat wil, ‘pimpen’ we de babyspullen, zodat ze aansluiten bij de stijl van de ouders. Bovendien doen we dat allemaal voor een gunstige prijs: we bieden een geboortelijst aan voor zo’n 50% van de nieuwprijs. Ten slotte zetten we de geboortelijst online, zodat vrienden en familie een cadeautje kunnen kopen. Omgekeerd werkt het ook: wie zijn babyspullen kwijt wil, kan contact opnemen met ons. We brengen ze weer in omloop en brengen zo de circulaire economie in de praktijk.”

Bij dit ondernemingsmodel speelt KBC ook een cruciale rol, niet?

Gert: “Het franchisemodel moet ons toelaten om snel te groeien en ons ondernemersrisico te beperken. Voor deze vorm van onderneming hebben we nauwelijks een startkapitaal nodig. Dat is natuurlijk een voordeel. Anderzijds stelde het beheer van die diverse geboortelijsten een probleem, zeker omdat ons bedrijf de jongste maanden een stevige boom beleefde. Dankzij KBC konden we dat probleem vlot oplossen door extra zakelijke rekeningen te openen. Om alle verwarring uit te sluiten, openen we voor elke klant/geboortelijst bij KBC een nieuwe zakelijke rekening, een maand voor de geboorte van het kindje. Dat verloopt erg vlot via KBC Mobile, vanuit de zetel thuis, en onze franchisenemers werken op dezelfde manier. Op die rekening gebeuren alle transacties voor een gezin. Mensen kunnen niet alleen iets kopen op de lijst, maar kunnen via het onlineplatform ook vlot giften overmaken aan de kersverse ouders. Drie maanden na de geboorte sluiten we het rekeningnummer af – de ervaring leert ons dat er dan geen transacties meer gebeuren. Wanneer er spulletjes van de lijst niet werden geschonken, kopen de ouders die zelf over. We maken dan het saldo op en bij een positief saldo storten we het verschil door aan de ouders. Bij dit alles is er géén bankkaart nodig en de rekening wordt even vlot afgesloten als ze geopend is. De kosten zijn heel beperkt. Bovendien behouden we een goed overzicht van alle extra zakelijke rekeningen in KBC Touch.”

Het gaat Gert en Jona niet alleen om de geboortelijsten, maar vooral om hun specifieke zakenmodel, waarbij duurzaamheid een centrale rol speelt. In de toekomst willen ze het ook uitbreiden naar andere grote momenten in het leven, zoals het huwelijk.

Meer info

Duurzaamheid

“Duurzaamheid zit in het hart van Mic Mac Minuscule,” stellen Jona en Gert, “maar het project moet ook winstgevend zijn. Veel duurzame modellen falen, omdat er onvoldoende werd nagedacht over rendabiliteit. Als het te weinig opbrengt, kan je het model niet uitbouwen en draag je minder bij aan het duurzame idee erachter. De lijst met tweedehands geboortespullen heeft in vergelijking met een nieuwe lijst een voetafdruk die 90 procent lager ligt en een prijs die 50 procent lager is. 10 procent van de waarde van een lijst gaat naar een goed doel.”

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen