Hoe kan ik meer verkopen?

Hoe kan ik meer verkopen?

Alles openen

Wel inbegrepen

  • Puntje 1
  • Puntje 2
  • Puntje 3
  • Puntje 4

Niet inbegrepen

  • Puntje 1
  • Puntje 2
  • Puntje 3
Elke ondernemer streeft naar een zo hoog mogelijke omzet. Meer stuks van een productlijn verkopen? Of de waarde van elke transactie verhogen? Er zijn verschillende manieren om een meerverkoop te realiseren. Een samenvatting.

Meer verkopen bij bestaande klanten

Om meer te verkopen moet je niet per se nieuwe bezoekers aantrekken. Je kunt ook gewoon meer verkopen aan je bestaande klanten. 

Bijkomende producten

Het gaat hier niet zozeer om grotere volumes verkopen van één bepaald product. Wel kun je bijkomende producten of diensten in de kijker zetten. Kijk welke behoeften er bij je huidige klanten leven. Misschien zijn er bepaalde producten die hen kunnen interesseren, maar kopen ze die vandaag nog bij je concurrenten. Kijk eens binnen bij de concurrentie en ontdek wie ze zijn en wat ze doen.

Voeg eventueel enkele complementaire producten toe aan je assortiment: vergroot je potentieel. Cross-selling, heet die techniek.

Een voorbeeld: de bakker om de hoek die sinds kort ook vleeswaren en beleg verkoopt. Of de juwelenwebshop die aan een kleine meerprijs ook juwelenkistjes verkoopt.  

Totaalformules

De omzet per klant verhogen? Dat kan ook door bundels samen te stellen. Stel,  je verkoopt verzorgingsproducten. Het vrouwelijke publiek is logischerwijs je voornaamste doelgroep. Dan zou het interessant zijn om verzorgingspakketjes te maken. Met alle producten die een vrouw dagelijks gebruikt: van gezichtsreiniger tot dagcrème. 

Impulsaankopen

Mensen kopen veel dingen die ze achteraf toch niet nodig hebben. Of zaken waarvan ze niet wisten dat ze die ooit zouden gebruiken. Die impulsieve aankopen gebeuren vaak door vaste en tevreden klanten of toevallige voorbijgangers. Plaats ‘laagdrempelige’ producten bij de kassa. De gemiddelde klant denkt dan “snel nog even wat kauwgom meenemen”. Of “dat USB-kabeltje kan ik eigenlijk wel gebruiken”.

Bestaande klanten laten zorgen voor nieuwe klanten

Zeer veel zaakvoerders en professionals doen het: bestaande klanten belonen wanneer zij nieuwe klanten aanbrengen. Vergeet ook niet dat een tevreden koper dat automatisch doet. Mond-tot-mondreclame is nog altijd van onschatbare waarde.  

Prijzen verhogen

Sommige zaakvoerders en ondernemers vinden prijsverhogingen een risico. Prijsbepaling is en blijft en heikel punt, en boezemt je misschien angst in. Zullen je klanten wel terugkomen? Wat als je goede en trouwe kopers verliest? Geen zorgen: tenzij je in een extreem prijsgevoelige sector zit, zijn prijsverhogingen dikwijls net een slimme keuze. 

Toegevoegde waarde

Misschien verkopen je concurrenten hun producten aan lagere prijzen. Maar als jij je hoger tarief stilzwijgend kunt verantwoorden, zit je veilig. Je uitmuntende service en een onberispelijke follow-up zijn goede redenen om de prijs te verhogen. Net zoals een persoonlijke benadering of klantenkorting: zolang je maar toegevoegde waarde creëert.

Weet wel dat je tarieven opkrikken minder interessant is als je bijna uitsluitend vaste klanten hebt. Je prijskaartje af en toe licht verhogen is geen probleem, maar drastische stijgingen zullen je trouwe klanten vreemd doen opkijken.

Filosofie

Verkopen draait om perceptie. Dus is het een kwestie van de juiste context te creëren. Consumenten kunnen rationeel zijn, dat is zo. Maar ze zullen zelden je producten beoordelen op uitsluitend fysieke eigenschappen. Denk daarom ook na over het verhaal achter je product of onderneming: stel je onderneming op de juiste manier voor.

Stel dat je zelf decoratie maakt. Dan kun je bijvoorbeeld de authentieke en handgemaakte aspecten van je product benadrukken. Mensen houden daarvan: ze willen weten wie het gezicht is achter een product, dienst of bedrijf. Soms zijn jij en je filosofie de beste reclame. 

Alternatieven

Mocht een nieuwe of bestaande klant toch problemen hebben met je hogere prijzen, kun je altijd een goedkopere variant van een product aanbieden (down-selling). Werk met alternatieven, en zorg dat er voor élk budget wat in je aanbod zit. Tenzij dat net ingaat tegen alle regels van je strategie, natuurlijk. Behoren exclusiviteit en design steevast tot de kernwaarden van je bedrijf? Dan is het misschien beter om je doelgroepfocus te behouden.

Vergeet niet dat down-selling ook andersom werkt: stel gerust een duurdere variant van je product voor aan een potentiële koper (up-selling). Leg de nadruk op de betere prestaties, extra eigenschappen enzovoort. Een bewezen tactiek is om 3 prijsklasses te hebben, waar het product dat je vooral wilt verkopen, in het midden zit. Door een duurdere variant voor te stellen, heeft de klant sneller het gevoel dat hij een mooie deal maakt door één trapje lager te gaan.

Omgevingsfactoren

Vaak zoekt een consument niet enkel naar een tastbare invulling van een of meerdere behoeften. In veel gevallen wil hij gewoon een aangename ervaring beleven. Een gouden regel voor jou als ondernemer of verkoper: erken het belang van omgevingsfactoren.

Tijdsbesteding

De tijd die een potentiële klant doorbrengt in de winkel beïnvloedt je omzet. Dus stel dat een gezin met kinderen jouw meubelwinkel binnenwandelt. Na een kwartier worden de kinderen ongeduldig en kunnen de ouders niet meer rustig rondkijken. Gevolg: de potentiële kopers verlaten de zaak en gaan naar huis.

Dat scenario kon je voorkomen door in je winkel bijvoorbeeld een speelhoek te integreren. Blijven je gemiddelde klanten vrij lang in je winkel? Voorzie dan koffie of wat water. Autogarages doen dat meestal. Maar dit kan perfect ook in boekenwinkels, kledingzaken …

Betaalmogelijkheden

Tegenwoordig betaalt een groot deel van de consumenten met de kaart. Voorzie daarom een betaalterminal in je shop. Of koop een mobiele variant als je vaak op de baan bent. Niet alleen bied je voldoende betaalcomfort aan je klanten, het gemiddelde transactiebedrag ligt ook hoger dan bij contante betalingen. Je klanten zijn sneller geneigd om meer uit te geven met een kaart. 

Zintuigen

Verkeert een potentiële koper in de juiste stemming, is de kans groter dat hij een of meerdere producten of diensten bij je afneemt. Daarom is het een goed idee om zijn zintuigen te prikkelen. Voorbeeld: je bent zaakvoerder in een communicatiebureau. Een prospect komt bij jou op bezoek. Je biedt hem koffie aan, vergezeld van een lekker gebakje. Of hij meteen een of meerdere diensten bij je aankoopt? Dat is geen zekerheid, maar je zorgt wel dat hij met een aangenaam gevoel naar huis gaat. En misschien een tijd later terugkomt.

Een soortgelijke tactiek brengt ons bij de bioscoop. Je staat nog maar net in de rij om filmtickets te bestellen, of een zeemzoete popcorngeur dringt je neusgaten binnen. Natuurlijk stop je later even bij de snoepwinkel voor een grote zak popcorn. Toch? Of wat dacht je van een bekende koffieketen die koffiearoma door de airco jaagt?

Kun je deze tactieken dan enkel gebruiken bij een fysieke winkel? Nee, ze werken ook voor je online shop. Het oog wil ook wat. Dus is een mooie en overzichtelijke look and feel van je digitale winkel van cruciaal belang.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Michiel Verhamme

Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan wanneer je de prijzen van je producten bepaalt. Want daarvan hangt in grote mate af of de mensen bij jou zullen kopen en ook welk publiek je aantrekt.

Je onderneming krijgt een groeispurt: wat nu?

Je onderneming krijgt een groeispurt: wat nu?

Eva Vissers

Je onderneming groeit? Dan is het tijd om enkele afwegingen te maken. Wat brengt de nabije én verre toekomst voor jouw zaak, en welke doelen stel je daarbij voorop?

Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Michiel Verhamme

Een ondernemer doet best aan permanente vorming en persoonlijke ontwikkeling. Stilstaan is achteruitgaan en dat kan je je als ondernemer niet permitteren. Je kunt je kennis over ondernemerschap bijschaven en bijleren over boekhouding, nieuwe trends of marketing. Maar je kunt ook jezelf als mens en ondernemer ontwikkelen, bijvoorbeeld rond motivatie, timemanagement of de psychologie van ondernemerschap.

Kan ik als zelfstandige overleven zonder zwartwerk?

Kan ik als zelfstandige overleven zonder zwartwerk?

KBC Bank & Verzekering

Ondernemen, het is geen synoniem voor zwartwerk. Al heerst de angst in vele ondernemershoofden dat ze niet zonder kunnen. Maar is die angst wel terecht? Kun je überhaupt rondkomen zonder zwartwerk te verrichten? Een blik op de realiteit.