Een brandverzekering: een must have

KBC-Woningpolis

Een brandverzekering: een must have

KBC-Woningpolis

Is een brandverzekering wettelijk verplicht voor eigenaars of huurders? Nee, dat is ze niet. Maar hoe dan ook is het een must om er een te hebben, want een brandverzekering dekt veel meer dan alleen maar brand.

Eigenlijk dekken de termen ‘woningverzekering’ of ‘woonverzekering’ de lading beter.

Wat dekt een brandverzekering?

Een brandverzekering verzekert je woning, bijgebouwen (je huis, appartement, studentenverblijf of garage) en de inhoud ervan tegen schade door brand. Maar ze dekt ook allerlei andere plotse of onvoorzienbare gevallen van schade of verlies, door bijvoorbeeld water, storm of diefstal van je inboedel.

Jouw voordelen bij KBC

Extra voordelen KBC brandverzekering

De brandverzekering van KBC is een van de uitgebreidste woonverzekeringen op de markt, en dat aan een scherp tarief.

Je geniet een hele resem bijkomende troeven:

Online simuleren en afsluiten

Met onze handige simulator kun je in een paar klikken de prijs van je brandverzekering berekenen. De prijs die je krijgt is altijd all-in, zonder verborgen kosten.

Je kunt je verzekering meteen online afsluiten, zonder dat je daarvoor naar het kantoor hoeft. Ook als je nog geen klant bent. Daarna ben je de dag nadien al verzekerd. Heb je je verzekering nog niet meteen nodig? Je kunt ook een andere startdatum kiezen.

Wil je je premie betalen per jaar, of vind je het eenvoudiger om maandelijks te betalen, zonder meerprijs? Ook dat kies je zelf.

Aan jou de keuze bij schade: laten herstellen of vergoeden

Heb je schade aan je woning die verzekerd is? Dan hoef je niet zelf je gereedschap boven te halen, of een klusser in te schakelen.

KBC Home Repair is inbegrepen in je brandverzekering. Wij zoeken een hersteller in je buurt die de schade kan repareren, organiseren de werken wanneer het jou past en we betalen zelf de factuur.

Je hoeft dus niets voor te schieten, en kunt je woning met een gerust hart laten herstellen door een vakman. Ken je een vakman of wil je de schade zelf repareren? Dan kun je ook kiezen voor een vergoeding.

Persoonlijke begeleiding bij schade of ongevallen

Bij schade sta je er nooit alleen voor. Je kunt je schade gemakkelijk online aangeven met de KBC Assist app, maar er is ook altijd een KBC-verzekeringsagent in je buurt die je persoonlijk kan begeleiden bij je aangifte. Ook als je je polis bij ons digitaal hebt afgesloten.

Als je online je prijs simuleert en je verzekering afsluit, krijg je tijdens de aanvraag een lijst van de verzekeringsagenten in je buurt. Daaruit kies je zelf je contactpersoon.

Eenvoudig overstappen naar een brandverzekering bij KBC

Een brandverzekering opzeggen om over te stappen: da's vaak veel papierwerk.

Bij KBC maken we het je gemakkelijk. Als je online een nieuwe polis afsluit, krijg je meteen een heel eenvoudig opzegformulier te zien. Jij hoeft het enkel maar in te vullen, en naar ons terug te mailen. Dan zorgen wij voor de rest.

Je hoeft dus geen aangetekende brief meer te sturen naar je oude verzekeraar. 

All risk brandverzekering: optimale bescherming

Brandverzekeringen verschillen onderling veel in welke risico’s ze dekken en vergoeden. Vandaar ook de (soms grote) verschillen in prijs.

Bij KBC bieden we je een all risk verzekering (= verzekering 'alle risico’s') aan een scherp tarief. Daarmee heb je een zeer uitgebreide bescherming

Je gebouwen, bijgebouwen én inboedel zijn gedekt tegen haast alle risico’s, op voorwaarde dat de schade meer bedraagt dan 1.250 euro. Er zijn enkele uitzonderingen, je vindt die in de algemene voorwaarden. Als de schade lager is, ben je enkel gedekt voor de opgesomde verzekerde schadegevallen zoals brand, storm, water, vandalisme of diefstal.

Wat is verzekerd?

Voor huurders en eigenaars

  • Schade door brand of ontploffing
  • Waterschade
  • Schade door storm, hagel of blikseminslag. Bijvoorbeeld als een blikseminslag je elektrische toestellen vernielt, of als een storm of rukwind je tuinstel beschadigt.
  • Natuurrampen zoals overstromingen of aardbevingen
  • Schade door aanrijding
  • Vandalisme of (poging tot) diefstal in je woning of zelfs van inhoud buiten je woning, zoals je elektrische fiets die je op je oprit parkeert.
  • Je huisdieren zijn overal verzekerd.

Speciaal voor huurders

  • Schade aan vaste uitrustingen of verbeteringen die je als huurder op eigen kosten aangebracht hebt. Bijvoorbeeld als je tuinhuis schade oploopt tijdens een storm.

Speciaal voor verhuurders

Je burgerrechtelijke aansprakelijkheid voor schade aan je huurder, als die veroorzaakt is door

  • Het gebouw, de terreinen, aangrenzende voetpaden, de garage die je verhuurt (ook als die ergens anders ligt of als je die huurt) of de inhoud ervan.
  • Klusjes aan het pand dat je verhuurt.

Op vakantie

  • Als je op vakantie gaat, dan verzekeren we je bagage in de vakantiewoning die je huurt of in je hotelkamer.
  • Ook op reis zijn je huisdieren wereldwijd verzekerd.

Wat is niet verzekerd?

Speciaal voor huurders

  • Typische huurschade, bijvoorbeeld door pluggen in de muur of kalkaanslag op het sanitair
  • Schade veroorzaakt door huisdieren

Algemeen

  • Verlies of opzettelijke schade
  • Schade veroorzaakt door
    • Instabiliteit van de ondergrond aan constructies die minder dan 2 jaar oud zijn, of aan terrassen en opritten
    • Grondwater of neerslag die binnengedrongen is doordat je kelders of buitenmuren niet waterbestendig zijn
    • Werken
    • Herstelling van een constructiefout
    • Diefstal van of uit een voertuig dat zich elders bevindt dan op het adres dat verzekerd is

Let wel: onze 'alle risico bescherming' van de inhoud geldt niet voor unieke goederen zoals antiek en kunst. Daarvoor bestaat er een specifieke verzekering 'waardevolle voorwerpen'. Vraag hierover meer uitleg aan je expert Verzekeren.

Noot: deze lijst is niet volledig. Voor de volledige lijst van wat wel/niet verzekerd is verwijzen we door naar onze productfiches onderaan.

Goed om te weten

De KBC-Woningpolis is een zaakschadeverzekering.

  • Op dit product is het Belgisch recht van toepassing.
  • De verzekeringen in deze polis gelden voor 1 jaar. Ze worden stilzwijgend verlengd tenzij ze worden opgezegd uiterlijk 3 maanden voor de hoofdvervaldag.
  • Je tussenpersoon is het eerste aanspreekpunt voor je klachten. Als je niet tot overeenstemming komt, kun je terecht bij het KBC-Klachtenmanagement, Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven, klachten@kbc.be, tel. 0800 62 084 of 078 15 20 45 (betalend), fax 016 86 30 38. Kom je niet tot een passende oplossing, dan kun je je richten tot de Ombudsman van de Verzekeringen, die optreedt voor de hele sector, de Meeûsplantsoen 35, 1000 Brussel, info@ombudsman.as, www.ombudsman.as. Je behoudt evenwel steeds het recht om een gerechtelijke procedure in te leiden.

Voor een offerte van de KBC-Woningpolis kun je terecht op onze website of bij je expert Verzekeringen.
De KBC-Woningpolis is een product van KBC Verzekeringen NV – Professor Roger Van Overstraetenplein 2 – 3000 Leuven – België
BTW BE 0403.552.563 – RPR Leuven – IBAN BE43 7300 0420 0601 – BIC KREDBEBB
Onderneming toegelaten voor alle takken onder code 0014 (KB 4 juli 1979, BS 14 juli 1979) door de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, België
Een onderneming van de KBC Groep

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen