Lichtpunten voor Europees staal.

There’s a crack in everything

De staalsector staat onder druk omwille van de escalerende handelsoorlog. Op de lange termijn zorgt protectionisme immers voor hogere prijzen wat de vraag naar goederen negatief beïnvloedt en dus de globale economie afremt. Het is heel moeilijk in te schatten hoe ver deze handelsoorlog nog zal kunnen escaleren. Indien president Trump tevreden is met wat hij heeft bereikt, zou hij ook snel een bocht van 180° kunnen maken.

Toch viel er de laatste weken ook concreter positief nieuws te rapen voor de staalsector.

"2018-2020 Air Pollution Plan" aangekondigd.

In China werden de details van het "2018-2020 Air Pollution Plan" bekendgemaakt. De doelstelling is om (1) de emissie van zwaveldioxide te verminderen met 15%; (2) de emissie van fijn stof deeltjes te verminderen met 18%; (3) het aantal dagen met lucht van goede kwaliteit te vermeerderen met >80% tegen 2020 vergeleken met 2015.

Ook het gebied waarover het nieuwe Air Pollution Plan van toepassing zal zijn wordt uitgebreid van 4 naar 8 provincies en van 28 naar 44 grote steden. De luchtvervuilingsmaatregelen worden nu ook voor het eerst van kracht in Shanghai en het gebied errond (de Yangtze River Delta) waar veel Chinese industrie gehuisvest is. Analistenhuis Morgan Stanley voorspelt dat er in de wintermaanden (november-maart) van 2018-2019 voor 61 miljoen ton staal en voor 1,4 miljoen ton aluminium minder mag geproduceerd worden. De productiebeperking is meer dan dubbel zo groot in vergelijking met de productiebeperking van de winter 2017-2018. De verwachting is dus dat China minder staal en aluminium zal kunnen exporteren ten gevolge van deze nieuwe maatregel.

Afscherming van de Europese staalmarkt een stap dichterbij.

Volgens Reuters hebben de Europese landen het voorstel van de Europese Commissie goedgekeurd voor een importheffing op staal. Deze nieuwe importheffing zal vanaf 19 juli van kracht worden. De details van het voorstel zijn nog niet bekend maar in grote lijnen zou het gaan om een importheffing van 25% boven een bepaalde quota die berekend wordt op basis van het gemiddelde van importvolumes over de laatste drie jaren. Dus indien een bepaald land meer wil importeren dan bijvoorbeeld 70% van het gemiddelde van de laatste drie jaren, dan zal dat bestraft worden met een importheffing van 25%. Het staal dat door de 25% importheffing van president Trump niet meer naar de VS zal verscheept worden, zal dus ook niet naar Europa verscheept worden.

ThyssenKrupp en Tata Steel bundelen krachten.

De Europese staalactiviteiten van het Duitse ThyssenKrupp en het Indische Tata Steel gaan fuseren. Beide bedrijven zullen hun Europese staalactiviteiten in een joint venture onder brengen. Er werd al lange tijd onderhandeld over de structuur van deze joint venture en hoeveel schulden elk in deze joint venture zou mogen onderbrengen. Maar de consolidatie van de nummers 2 en 3 in Europa is dus een feit, wat goed zou moeten zijn voor de Europese staalprijzen over de langere termijn.

Weerstand tegen overname Ilva.

De nieuwe Italiaanse regering ijvert voor nieuwe voorwaarden voor de overname van de Italiaanse staalproducent Ilva (nummer 4 in Europa) door ArcelorMittal. De nieuwe italiaanse regering vind de regeling die ArcelorMittal met de vorige Italiaanse regering had bedongen te lucratief voor ArcelorMittal. De nieuwe Italiaanse regering heeft zelfs al gedreigd met een volledige sluiting van Ilva. Moest het zover komen is dat ook positief voor ArcelorMittal want dan verdwijnt er 4% capaciteit van de Europese staalmarkt.

Klik op de naam voor de aandelenfiche van ArcelorMittal.
Geen adviesfiche beschikbaar voor ThyssenKrupp, TataSteel, SSAB, Voestalpine en Ilva.


Tom Simonts, senior financial economist KBC Group

Is deze pagina nuttig voor u? Ja Neen

Disclaimer
Dit blogbericht mag niet worden beschouwd als een beleggingsaanbeveling of advies.  

Gerelateerde artikels