Hoe het coronavirus voor digitale versnelling zorgt
Wat als ... ‘digital first’ het nieuwe normaal wordt? Gerenommeerde auteurs en keynotesprekers zoals Peter Hinssen en Steven Van Belleghem prediken het al jaren. Ook bij grote en kleine start-ups zie je dat ze uitgaan van een ultieme digitale belofte. Vaak ver vooruit, te ver voor Jan met de pet. Tot de pet plots vervangen werd door het mondkapje.
COVID-19 heeft voor de lang voorspelde digitale versnelling gezorgd. Het aantal gebruikers van cloudsoftware zoals Zoom, Slack en Microsoft Teams verdubbelden in een mum van tijd dankzij thuiswerken. Shopify werd opeens beurslieveling omdat ze handelaars wereldwijd de mogelijkheid geven om een webwinkel te starten.
En Teladoc Health zorgde voor een veilige, virtuele zorgoplossing met dokters op afstand. Stuk voor stuk innovatieve oplossingen die al jaren bestonden, maar waarvoor de massa nog niet klaar was. Tot COVID-19 plots zijn intrede deed en sluimerende trends naar de oppervlakte bracht.
Vorsprung durch technik. Sense and simplicity. Think different.
Bedrijven zoals Audi, Philips en Apple weten al langer dat innovatie loont. Dat is nu meer dan eens duidelijk geworden. Veel ondernemers en sectoren hebben het vandaag extra moeilijk omdat ze niet klaar waren voor een meer digitale, veeleisende consument die geholpen wilt worden in alle omstandigheden. Een ultieme gebruikservaring is een olympisch minimum geworden.
Innovatie betekent per definitie vooruitlopen op de zaken en dat begint met het vereenvoudigen van processen. Minder drempels, minder vertraging, maar ook minder uitval. Less is more. Een mooi voorbeeld is het contactloos betalen.
Met heel wat bankkaarten kon het al langer, maar tot voor de crisis werd het relatief weinig gebruikt. Tot de komst van COVID-19 daar verandering in bracht. Contactloos betalen groeide uit de betalingswijze bij voorkeur. Makkelijk, snel en ... veilig.
Vele handen maken licht werk
Natuurlijk kun je niet alles van A tot Z ontwikkelen. Vaak ben je voor veel zaken ook afhankelijk van andere partijen. Denk maar aan een correcte en snelle thuislevering, een vlotte online betaling, of diensten zoals itsme® om je eenvoudig te identificeren. Gelukkig sta je er niet meer alleen voor en kun je tegenwoordig rekenen op vele partijen waarvan je de services naadloos via API’s kunt binnentrekken.
Misschien is dit nog de grootste innovatie van de laatste jaren: het uitbouwen van een ecosysteem van partners waarop je beroep kunt doen om je klant een nog betere ervaring te geven.
Ook KBC springt mee op de kar
Bij KBC hebben we ons al jaren geleden afgevraagd: “Wat als een bank geen gebouw meer is?” Sinds de bankencrisis is de digitale transformatie in hoogste versnelling getreden met onze multifunctionele app KBC Mobile als paradepaardje. Hiermee gaan we zelfs ‘beyond banking’.
Een treinticket kopen, automatisch de parking binnenrijden en betalen, een plekje in de cinema reserveren, etc. Het kan allemaal dankzij de digitale integratie met geselecteerde partners. Een vruchtbaar ecosysteem waarbij wij onze klanten aangenaam kunnen verrassen met services die hun leven weer wat makkelijker maken.