Open bankverzekeren
Trends en innovatie

Geen kaas gegeten van API’s en co? Geen probleem!

Om een service of product van een partner te integreren, zijn er verschillende mogelijkheden. Die hebben elk voor- en nadelen en bepaalde gevolgen naar zaken zoals het nodige onderhoud, hoe je omgaat met datamanagement en wat de nodige technische contracten zijn. Deze blog maakt deel uit van een serie waarin we je wegwijs maken in verschillende integratiemogelijkheden.

API’s, widgets, endpoints, SDK’s: doorwinterde developers spelen met die termen. Maar wat betekenen al die integratiemethodes en waarom zijn er eigenlijk zoveel verschillende mogelijkheden nodig? What happened to ‘keep it simple’? 

In ieder geval hebben al die variaties hetzelfde doel: een product of dienst van een andere partij verenigen met jouw aanbod, zodat je je klant een geïntegreerde service kunt bieden. Een eenvoudig voorbeeld is het toevoegen van een betaalknop op een website. 

Waarom een externe service integreren ook voor jou een goed idee is

Stel, je verkoopt meubels en naast het geven van online-informatie wil je ook meubels via je website verkopen. Meubels is je core-activiteit en daar ben je goed in. Wanneer de klant een aankoop doet via je website, wil je voor de betaling de meest courante betaalmogelijkheden aanbieden. Als je die zelf moet inbouwen en onderhouden zou dat niet alleen te complex zijn, het zou je aandacht wegtrekken van de verkoop van meubels.

Daarom zoek je een partner die uitblinkt in het aanbieden, integreren en onderhouden van betaalmogelijkheden en dit zo eenvoudig mogelijk. Die partner moet dus een aanbod doen dat zowel qua proces als qua technische (IT) oplossing bij je past. In het voorbeeld van betaaloplossingen is de markt ondertussen al redelijk gestandaardiseerd, maar voor nieuwe integraties is dat nog niet het geval. Je partner kan verschillende mogelijkheden aanbieden, die naargelang je wensen een fit zijn. De beruchte API’s, widgets, SDK’s of een combinatie ervan.

Elk van die methoden heeft zijn eigenheid. Het is mogelijk om van dezelfde service verschillende integratiemogelijkheden te hebben. Je kunt een bepaalde service zowel via een API als in de vorm van een widget integreren in je aanbod. Hieronder vind je een lijstje, in volgorde van meer naar minder IT-integratie.

Van API’s tot QR-codes, een aantal betaalmogelijkheden op een rijtje

API

Op dit moment zijn vooral API’s een hot topic. API staat voor ‘Application Programming Interface’ en is een manier om functies van andere software te gebruiken in jouw systeem. Het is de meest technische integratiemethode die we hier vermelden. Je legt eigenlijk een brugje tussen je eigen software en die van een ander. Over dat brugje wordt dan data uitgewisseld, zodat jij in jouw software de functie van de andere software kunt gebruiken. De klant moet niet wisselen van omgeving en bij een mooie integratie in je eigen look & feel van je platform merkt hij er niets van, ook al praat hij op dat moment via jouw software met de software van iemand anders.

Denk bijvoorbeeld aan wisselkoersen. Stel dat je op je website graag de prijzen van de Britse Pond tegenover de Euro wilt weergeven, dan wil je voorkomen dat je altijd de recentste wisselkoers moet opzoeken. Je kunt automatisch de juiste koers ophalen en de prijzen automatisch laten herberekenen via een API. Zo kun jij je als ondernemer op je eigen core-activiteit concentreren.

Widget

Een andere mogelijkheid tot integreren is een widget. De widget is een op zichzelf staand stukje code dat in jouw website draait en je aangeleverd krijgt, bijvoorbeeld van KBC. De code zal op jouw website een scherm tekenen waarbinnen de bezoeker van jouw website kan interageren met KBC.

Denk hier aan de bekende Google-maps widget die je op veel websites terugvindt. Al de informatie op de kaart en mogelijkheden om met de kaart te spelen, is van Google. De consument moet je website niet verlaten om tot die informatie te komen.

Bijkomend voordeel is dat je een widget ook kunt sturen wanneer er voor de klant op je website iets verandert en omgekeerd. Op AirBNB bijvoorbeeld krijg je nieuwe suggesties voor logeeradressen wanneer je de kaart versleept. De kaart is de widget van Google Maps, de suggesties voor adressen van AirBNB. Die passen zich aan elkaar aan naargelang de acties van de klant.

Tot slot kun je ervoor zorgen dat de stijl van de widget in lijn is met de stijl van jouw website. Zo zorg je ervoor dat dit een mooi geheel vormt. Denk bijvoorbeeld aan een chatvenster op een website.

iFrame

Een gekend alternatief op de widget is een iFrame. De naam iFrame komt van inner-frame en is letterlijk een venster in jouw website: een iFrame knipt een gat in jouw website om dit te vullen met een ‘andere’ website. Het gevolg is dat de interactiemogelijkheden tussen jouw website en de website in het venster (de iFrame) drastisch verkleinen in vergelijking met een widget. Het grote voordeel is dat wijzigingen op jouw website zo goed als geen impact hebben op de iFrame en diens inhoud en vice-versa.

SDK

Een SDK of Software Development Kit is een integratiemethode die je vooral tegenkomt in de app-wereld, zowel voor Android- als voor Apple-apps, al kan het ook elders gebruikt worden. Hierbij wordt een stuk code afgeleverd samen met de kit om die code te integreren in je mobile app. Deze software zal je app verrijken met functionaliteiten die je zelf niet moet onderhouden. De bouwer doet het onderhoud van de oorspronkelijke software. Je kunt de software wel instructies geven vanuit je app, wat dan weer een voordeel is. Denk bijvoorbeeld aan de Adobe Analytics SDK voor smartphone apps. Als je deze software integreert in je app, kan je hiermee op een eenvoudige manier opvolgen wie je app gebruikt en waarvoor. Adobe meet de traffic in je app en onderhoudt de analyse-software, jij krijgt een rapportje.

Een SDK, een widget of een iFrame bewerken alle drie de data die ingegeven wordt. Hoe ze dat doen, is echter anders. In een latere blog komen we daarop terug.

Url

De url of link is een integratiemethode die zo ingeburgerd is dat velen dat niet meer zien als een integratiemethode. We vermelden het hier omdat het toevoegen van een url jou de mogelijkheid biedt een extra service toe te voegen aan je bestaande aanbod. Bijvoorbeeld, als je een Facebook log-on op je website plaatst, dan is dat eigenlijk een link op je website waarbij je de bezoeker, wanneer hij op het log-on icoon klikt, doorstuurt naar Facebook. Nadat de bezoeker zich heeft aangemeld bij Facebook, wordt hij terug doorgestuurd naar jouw website. Zo is de link een cruciaal onderdeel van de integratie. De volledige integratie is meer dan enkel een link, dit hangt af van het technisch contract dat je hebt met Facebook. Technische contracten? In een volgende blog meer hierover.

QR-code

De laatste uit het lijstje, de QR-code, is ook een link, maar dan eentje die je in de fysieke wereld kunt gebruiken. De informatie die achter deze code zit is beperkt in lengte en gaat zo goed als altijd een verwijzing bevatten naar een website. Het voordeel van een QR-code is dat deze extra info kan bevatten. Op die manier kun je de link personaliseren. Als je de QR-code van Payconiq scant bij een handelaar, zitten hier al dadelijk de gegevens van de begunstigde mee in.

Onthoud

De kern van al deze technieken is het integreren van een product of service van iemand anders bij jou. De keuze van de integratiemethode maak je in functie van wat je precies wilt toevoegen aan de beleving van je klant. In een volgende blog bespreken we de consequenties van de keuze voor een integratietechniek, zoals wie het onderhoud moet doen en bij wie de controle ligt.

Gerelateerde artikels

Wat betekent PSD2 voor de automatisering van facturatie?

Wat betekent PSD2 voor de automatisering van facturatie?