Elektrisch rijden overtuigt Mediahuis

Mediahuis elektrisch rijden

‘Alle nieuwe bedrijfswagens moeten tegen 2026 broeikasgasvrij zijn.’ Zo staat het in het regeerakkoord van de federale regering. Mediahuis, uitgever van onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad, is nu al goed op weg om die deadline te halen. Van alle wagens die in 2020 in de vloot kwamen, was maar liefst 42 procent elektrisch. In 2021 steekt Mediahuis nog een tandje bij.

Van een Tesla meer of minder op de parking kijken de collega’s van Mediahuis niet meer op. 

Sinds de krantenuitgever de revolutionaire auto in zijn wagenlijst opnam, lieten al verschillende medewerkers zich overtuigen. “Elektrisch rijden wint duidelijk aan populariteit”, bevestigt mobility officer Sandra Eemans.

 “Van de 196 wagens die we in 2020 vernieuwden, waren er 72 elektrisch. Niet alleen Tesla’s, ook andere merken en modellen. Voor de bestellingen van 2021 trekken we de lat verder op en hopen we op minstens 60 procent elektrisch te eindigen.

 Op de wagenlijst staan nu alleen nog maar elektrische en plug-inhybridevoertuigen. Geen benzinewagens meer.”

Vermijden, verduurzamen, vergroenen

Aan die indrukwekkende transformatie gaat volgens Sandra Eemans een lange voorbereiding vooraf. De eerste gesprekken dateren al van in 2018, niet toevallig het jaar waarin Mediahuis zijn verhuis naar enerzijds Antwerpen en anderzijds het centrum van Brussel begon te plannen. “Voor de medewerkers was die verhuis erg ingrijpend”, vertelt de mobility officer.

“Velen moesten opnieuw nadenken over hoe ze zich zouden verplaatsen. Van die gelegenheid maakten we gebruik om ons mobiliteitsaanbod te herzien. We beseften dat dit hét moment was om onze ideeën over ‘vermijden, verduurzamen en vergroenen’ waar te maken.”

Om die nieuwe koers uit te tippelen, bracht Sandra Eemans collega’s uit diverse afdelingen in een mobility team samen. Zowel HR en aankoop als communicatie en facilities waren vertegenwoordigd. “En dat was nodig ook,” zegt ze, “want wilden we medewerkers overtuigen, dan moest het plaatje helemaal kloppen.

We moesten met mooie elektrische modellen komen, maar ook financieel, praktisch en administratief een aantrekkelijk aanbod uitwerken. Dat de directie ons openlijk steunde, hielp ook.” 

Uit een rondvraag bleek dat medewerkers zich vooral over de grootte en de actieradius van de elektrische wagens zorgen maakten. ’Ik zal niet meer met de wagen op reis kunnen gaan’, was een van de vaakst genoemde argumenten om niet voor elektrisch te kiezen. 

Met de resultaten van die enquête in de hand stelden Sandra Eemans en haar collega’s een aangepast mobiliteitsplan voor. Het aantal wagens op de lijst werd beperkt en alle dieselwagens gingen eruit. Medewerkers konden alleen nog een elektrische, full hybrid of benzinewagen kiezen. 

Collega’s die een elektrisch voertuig bestelden, kregen de mogelijkheid om in vakantieperiodes tegen een voordelig tarief een wagen te huren. Mediahuis voorzag in een standaard laadinfrastructuur thuis en gaf een incentive door het wegvallen van een bestaande eigen bijdrage ten laste van de werknemer.

Betrouwbare partners

Mediahuis elektrisch rijden

Voor de concrete uitwerking van de car policy en de vertaling ervan naar de medewerkers liet Mediahuis zich door partners met kennis van zaken omringen, waaronder ook KBC Autolease. Sandra Eemans: “Opdat ze de voor hen beste keuze zouden kunnen maken, vonden we het belangrijk dat medewerkers hun vragen rechtstreeks aan de specialisten zelf konden voorleggen.

Ook het mini-autosalon op onze parking was voor velen een openbaring. Voor de meesten was het de eerste keer dat ze in een elektrisch voertuig stapten.” KBC Autolease, dat al jaren partner is van Mediahuis, ondersteunde de transformatie vooral achter de schermen, onder meer voor de berekening van de TCO.

“We merken dat de leasefirma op dezelfde golflengte zit en onze ideeën rond elektrificatie in belangrijke mate deelt”, zegt Sandra Eemans. “Alles samen staat KBC Autolelase nu in voor ruim de helft van onze leasecontracten. 

Daarnaast werken we ook met KBC Autolease samen voor Olympus, de mobiliteitsapp die medewerkers toelaat verschillende vervoersmodi te combineren. Vooral treinen, deelfietsen en Cambio-wagens zijn daarin populair.”

Mond-aan-mondreclame

Of Mediahuis zijn doelstelling en die van de federale regering (volledig broeikasgasvrij tegen 2026) zal halen, kan niemand met zekerheid zeggen. Kris Nelen, accountmanager bij KBC Autolease, heeft er niettemin vertrouwen in: “Als ik zie welke inspanningen Sandra Eemans en haar collega’s leveren om medewerkers op de best mogelijk manier te informeren en te begeleiden, dan ben ik ervan overtuigd dat Mediahuis het zal halen. 

Te meer omdat er almaar meer en almaar goedkopere elektrische modellen op de markt verschijnen. Ik ga er ook van uit dat de positieve ervaringen van de eerste lichting werknemers vele anderen zal overtuigen.”

Meer info?

Contacteer KBC Autolease