Het wettelijk mobiliteitsbudget
Wat houdt het wettelijk mobiliteitsbudget in en hoe kan %%product.commercialbanking%% je helpen bij de implementatie.
Er komt een belangrijke verandering aan voor werkgevers die bedrijfswagens aanbieden. Binnenkort zullen zij hun medewerkers ook een alternatief moeten bieden: het mobiliteitsbudget.
De beoogde startdatum is 1 januari 2026, maar de exacte timing en regelgeving zijn nog niet definitief vastgelegd. Wat wél zeker is: het is verstandig om je nu al goed voor te bereiden. Wachten op de finale wetgeving is geen goed idee.
Daarom leggen we je graag uit wat het wettelijk mobiliteitsbudget precies inhoudt, én hoe KBC Autolease en zijn partners je helpen bij de implementatie.
Wat is het wettelijk mobiliteitsbudget?
Het mobiliteitsbudget laat medewerkers toe hun bedrijfswagen in te ruilen voor meer milieuvriendelijke mobiliteitsopties. Het budget wordt jaarlijks berekend op basis van de totale kost van de wagen (ook wel Total Cost of Ownership genoemd). Je onderneming komt in aanmerking als ze al minstens drie jaar een car policy en bedrijfswagens aanbiedt.
Waarom bestaat het mobiliteitsbudget?
De overheid wil de afhankelijkheid van de klassieke bedrijfswagen doorbreken en werknemers stimuleren om te kiezen voor meer duurzaam en efficiënter vervoer.
Door de CO₂-uitstoot te verlagen, draagt het mobiliteitsbudget bij aan een beter klimaat.
Sommige medewerkers wonen dicht bij het werk, werken vaak thuis of gebruiken liever andere vervoersmiddelen.
Medewerkers kiezen zelf hoe ze hun mobiliteitsbudget inzetten: voor een elektrische fiets, een treinabonnement, een deelwagen of een combinatie daarvan.
Vooral Gen Z hecht minder belang aan bezit. Zij willen flexibiliteit, gemak en digitale oplossingen.
Het mobiliteitsbudget maakt mobiliteit persoonlijker en efficiënter, afgestemd op de echte noden van je medewerkers.
Het mobiliteitsbudget is meer dan een praktische oplossing, het is ook een sterk argument in je rekruteringsbeleid. In een krappe arbeidsmarkt zoeken talenten naar werkgevers die flexibiliteit, duurzaamheid en keuzevrijheid bieden. Met een mobiliteitsbudget speel je daar perfect op in.
De drie pijlers van het mobiliteitsbudget
Het mobiliteitsbudget bestaat uit drie pijlers, of keuzemogelijkheden. Elke pijler staat voor een andere manier waarop je medewerker het mobiliteitsbudget kan gebruiken:
1. Milieuvriendelijke bedrijfswagen
Deze pijler is optioneel. Je kiest zelf of je ze aanbiedt. Enkel wagens met een maximale CO₂-uitstoot van 95g/km (vanaf 2026: nultolerantie) komen in aanmerking. De fiscale behandeling blijft zoals bij een klassieke bedrijfswagen.
2. Duurzame mobiliteit en huisvesting
Je kiest zelf welke opties je aanbiedt. Denk aan:
- Openbaar vervoer, deelmobiliteit en taxi’s.
- Aankoop of leasing van (elektrische) fietsen, steps en bijhorende accessoires.
- Huisvestingskosten (huur of lening) binnen 10 km van de werkplek of bij meer dan 50% telewerk.
3. Uitbetaling in cash
Besteed je niet het volledige budget? Dan krijg je het resterende bedrag uitbetaald. Dat deel is onderhevig aan een werknemersbijdrage van 38,07%, maar er zijn geen extra kosten voor jou als werkgever.
Wil je meer weten?
Via onderstaande link kom je op de website van onze partner Olympus Mobility. Vul je gegevens in en je wordt doorverwezen naar een expert die je persoonlijk begeleidt bij de implementatie van het mobiliteitsbudget.