Camiel Baltussen over open banking en het potentieel van de Developer Portal: “België haalt zijn achterstand in”
KBC’s Developer Portal zet de toon voor de bankervaring van de toekomst. Deze meerwaarde kunnen we enkel leveren dankzij de bijdragen van onze specialisten in het daarvoor opgerichte KBC Expert Board. Vandaag zetten we Camiel Baltussen in de kijker, Head of Marketing & Sales bij digital agency Isaac.
Innovatie volgens het juiste tempo én het grotere plaatje
Al 10 jaar werkt Camiel Baltussen bij Isaac. Het Nederlandse agentschap is in eigen land een gevestigde waarde, en werd afgelopen 3 jaar door Emerce uitgeroepen tot 'beste full-service digitaal bureau'.
"Of het nu gaat om online betalen, consumentenkrediet, bankkaarten of getrouwheidsprogramma’s: Isaac zorgt voor een succesvolle werking van de digitale kanalen en diensten”, zegt een trotse Baltussen. "Met meer dan 20 jaar ervaring in de financiële sector en onze uitgebreide technische kennis ontwikkelen we krachtige en winstgevende softwareoplossingen.”
Klanten, waaronder grote banken en betaalproviders, werken samen met Isaac om hun innovatie te versnellen. Daarvoor combineert het agentschap businessinzicht en technische expertise. Wat wij ons afvragen: is er een verschil tussen de Belgische en de Nederlandse innovatiesnelheid?
"Op niveau van retail en groothandel staat Nederland verder, al begint België zeker op kruissnelheid te komen. Toch geldt: laat ons eerst leren stappen alvorens te beginnen lopen. De traagheid van België is volkomen terecht, gezien veel sectoren gewoon de markt volgden. Tien jaar geleden wilde iedereen bijvoorbeeld een app, maar was er geen plan of strategie. Anders gezegd moet innovatie een probleem oplossen en voorzien in een concrete bedrijfsbehoefte. Het draait allemaal om het grotere plaatje, en dat hebben bedrijven zoals KBC helemaal begrepen.”
Inspelen op nieuwe klantbehoeften met gebundelde krachten
Eerder dit jaar werd Isaac overgenomen door het Belgische bureau Intracto. Samenwerken maakt ons samen sterker, dat is ook het uitgangspunt van de Developer Portal en het daarvoor opgerichte Expert Board. Het is duidelijk: gebundelde krachten versterken alle voordelen die de KBC Developer Portal biedt.
"Als je kijkt naar FinTech als geheel, dan was er eerst 'open banking' (ook wel PSD2 genoemd), waardoor de financiële sector gedwongen werd om zijn diensten open te stellen", legt Baltussen uit. "Dan heb je de technologie, die zich in een razend tempo ontwikkelt om deze diensten snel en veilig te kunnen aanbieden. Met API's hoeven e-commerce spelers zich niet te bekommeren over technische obstakels. Die laatste stonden een optimaal gebruik van financiële diensten lang in de weg. En dan is er natuurlijk nog de nieuwe klant, die een snellere service verwacht dan ooit tevoren. Deze shifts dwingen bedrijven om hun manier van zakendoen over een andere boeg te gooien. Kijk naar het voorbeeld van Decathlon, dat onlangs zijn webshop heeft omgevormd tot een marktplaats. Zowel kleine als grote merken kunnen er hun producten verkopen. Dit 'ecosysteemdenken' biedt talloze voordelen voor iedereen."
Kennisdeling als morele plicht: open banking
Voor een gesmeerde groei van de Developer Portal, is het cruciaal dat verschillende partijen als één team werken en voortdurend kennis uitwisselen.
"Ik ben erg enthousiast over de toekomst van bijvoorbeeld verzekeringen”, zegt Baltussen. “Daar is duidelijk een kloof tussen de dienstverlening en de noden van de klant. Dat is vooral te wijten aan het gedoe dat komt kijken bij het afsluiten van een verzekering. Als je een tv wilt kopen, dan ga je die gewoon bekijken en ophalen in de elektronicawinkel. In de verzekeringswereld is dat een heel andere beleving. En dat is maar een van de vele toekomstige use cases voor de Developer Portal. Op dit moment kunnen mensen al in een beweging een fiets aankopen en die laten verzekeren. Ik zie niet in waarom dit niet net zo goed zou werken voor auto- en brandverzekeringen".
Of Isaac zelf een van de Developer Portal diensten gebruikt voor zijn eigen klanten? "Er is zeker een stijgende trend in de diensten en integraties van de Developer Portal. Maar onze prioriteit bestaat er vooral in om een leidende rol te vervullen in financiële innovatie en in het openbreken van het businesslandschap. We zien het als onze morele plicht om deel uit te maken van een community, waarin we technische kennis delen", besluit Baltussen.