Zakendoen in Nederland

Kleine afstand, grote kansen

Zakendoen in Nederland

Kleine afstand, grote kansen

België en Nederland zijn al jarenlang succesvolle handelspartners. Met een gedeelde grens en taal is het voor veel bedrijven de perfecte eerste stap naar internationale handel. ‘Er is zakelijk een heel goede klik tussen beide landen’, zegt Herlinda Wouters, general manager van KBC Nederland.

België is al jarenlang de tweede belangrijkste handelspartner van Nederland. De export naar onze noorderburen is goed voor jaarlijks ca. 38 miljard euro.

Omgekeerd importeren de Belgen jaarlijks zelfs voor ruim 40 miljard euro uit Nederland. Vooral in sectoren als energie, chemie, transport, logistiek en land- en tuinbouw zijn de wederzijdse belangen groot.

‘Zakelijk klikt het bijzonder goed tussen de Belgen en de Nederlanders’, zegt Wouters. ‘Er is weliswaar een cultuurverschil — zo zijn de Nederlanders directer en de Belgen wat meer terughoudend — maar de Nederlandse handelsgeest sluit heel goed aan bij de Belgische mentaliteit.

Daarbij zijn ze in Nederland gek op het Vlaamse taaltje.’ Met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft ons buurland zelfs een speciaal ministerie om de internationale handel, onder meer met België, te bevorderen.

Hoewel we in Vlaanderen heel dicht aanleunen bij de Nederlandse markt en cultuur, zijn er wel belangrijke verschillen.

Daarom biedt KBC Nederland hulp op maat. ‘In team met onze Belgische collega’s ondersteunen we vooral onze Belgische klanten die plannen in Nederland hebben.

Daarnaast ondersteunen we ook in de andere richting bedrijven die business doen in België’, aldus Wouters. ‘Omdat we zo gericht werken, kunnen we onze klanten persoonlijk ondersteunen: van het openen van lokale rekeningen voor cash pools en belastingen, tot het informeren over land specifieke financiering.’

KBC: de bank van hier, ook in de wereld

KBC kiest voor zijn internationale aanwezigheid de exportmarkten waar Belgische bedrijven al sterk aanwezig zijn: de buurlanden Duitsland, Frankrijk, Nederland en Groot-Brittannië, maar ook New York in de VS en in Azië Hongkong, Shanghai en Singapore. Onlangs werd er een lokale vestiging in Milaan geopend. Jan Van Hove: “We merken dat Italië een belangrijke bestemming is. Enerzijds is dat te verklaren door de grote Italiaanse gemeenschap in België, anderzijds zien we dat veel bedrijven Italië ook als een goede toegangspoort tot Noord-Afrika en het Midden-Oosten zien. Vandaar dat we onze aanpak versterkten met een nieuw kantoor in Milaan.” 

Meer weten?

Contacteer je relatiebeheerder