Jo Deferm (Webhero): “We moeten streven naar de weg van de minste weerstand”
Onlangs stelde KBC via het vernieuwde Developer Portal een waaier van diensten open voor partnerbedrijven. Zo kunnen bedrijven die een KBC Partnership sluiten financiële diensten van KBC integreren in het eigen aanbod en hun klantervaring naar een hoger niveau tillen. Hoe dit knap staaltje innovatie beleefd wordt in het bedrijfslandschap, vroegen we aan Jo Deferm, oprichter van digital agency Webhero.
Jo Deferm is geen onbekende in het ondernemerslandschap. Met twintig jaar ervaring en verschillende ondernemingen op zijn conto kent hij het klappen van de zweep in de marketingwereld. Hij weet dus waarover hij spreekt wanneer hij het Open Bankverzekeren van KBC een fantastische, innovatieve evolutie noemt. “De manier waarop een bank zijn API-portaal openstelt, is ongezien”, zegt Deferm. “Simpelweg omdat het bedrijven op termijn op verantwoorde wijze toegang geeft tot een datastroom waarmee ze zeer gericht impact kunnen hebben op hun eindklanten. Op voorwaarde dat ze de toestemming van hun eindklant krijgen, natuurlijk!”
Meer concreet ziet Deferm heel wat mogelijkheden op het niveau van personalisatie. Ook al zijn persoonsgegevens anoniem en worden consumenten beschermd door de GDPR-wetgeving, toch kunnen dergelijke gegevens een hoop bruikbare inzichten opleveren voor verschillende bedrijven. Een gigantische opportuniteit om op hun beurt hun eindklanten beter te bedienen. Deferm gebruikt een vastgoedwebsite als voorbeeld.
“Zo’n Developer Portal is perfect in staat om bijvoorbeeld de zoektocht naar een nieuwe woning te vergemakkelijken”, licht hij toe. “Het weet in welk treinstation je een ticket koopt en het weet in welke supermarkt je je inkopen doet. Hoe geweldig zou het zijn om op basis van die data zoekertjes van huizen en appartementen uit de buurt voorgesteld te krijgen?”
Samen de weg van de minste weerstand
Zelf zet Webhero maximaal in op API-mogelijkheden. Daarnaast laat het agentschap ook zijn e-commerce klanten er de vruchten van plukken. “Eén van de betaalproviders van het Webhero-platform is Mollie”, legt Deferm uit. “Daarin is de KBC-Betaalknop al geïntegreerd. Die brengt consumenten naar hun app, waar ze kunnen kiezen voor uitgesteld betalen. Elk van onze bedrijfsklanten kan trouwens zelf kiezen of hij de knop aan- of uitschakelt in zijn Mollie dashboard.”
Die snelheid en efficiëntie zijn volgens Deferm de doorslaggevende factor in het leveren van de beste klantervaring. Voor B2B- én B2C-klanten. “Als bedrijf moet je vandaag al nadenken over de manieren waarop je morgen zo veel mogelijk weerstand wegneemt voor je klanten. Snel worden geholpen - of het nu de levering van een pakje of een onberispelijke app-ervaring is - is onontbeerlijk. KBC is een van de weinige financiële instellingen die snapt dat iedereen altijd de weg van de minste weerstand kiest.”
Innovatie in stroomversnelling
In de eerste plaats richt het Developer Portal van KBC zich op vier domeinen: huisvesting, energie, mobiliteit en financieel management. Deferm is ervan overtuigd dat die in de toekomst nog worden uitgebreid. “KBC is een innovatieve speler pur sang”, knikt hij. “Niet alleen omwille van deze Developer Portal - kijk maar naar de gebruikerservaring van hun app en hun zet om voetbalrechten te verwerven. Ik weet dat andere banken regelmatig jaloers zijn op die zin voor vernieuwing.”
Zowel van de grootbank als van start-ups en creatieve ondernemers ziet Deferm flink wat nieuwe API-ideeën en innovatie voortkomen. “Reizen zonder paspoort hoeft geen utopie te zijn”, zegt hij enthousiast. “Vandaag is dat een gedoe: je moet het aanvragen, ervoor betalen en in de gaten houden wanneer het vervalt. Technisch gezien zitten alle data van je paspoort ook in je bankapp. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de manier waarop API’s komaf maken met papierwerk. Geniaal, toch?”