c warning
Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Ellio is Belgische marktleider in speed pedelecs: succesverhaal van eigen bodem dat KBC Autolease graag mee ondersteunt

Ellio is een heel bijzonder Belgisch succesverhaal in de fietsenindustrie. Begonnen in de garage en living van de 2 oprichters, ontpopte het zich tot de grootste Belgische producent van speed pedelecs. Jorrit Heidbüchel van Ellio  vertelt onder meer over hun groei en topservice. Zo’n mooi project wil KBC Autolease graag ten volle ondersteunen.

Garage en living

“De oorsprong van Ellio gaat al terug tot 2011”, steekt Jorrit Heidbüchel van wal. ”Onze oprichter Tomas Keppens werkte toen bij Toyota, in de R&D-afdeling. Gepassioneerd door fietsen, verwonderde hij zich erover dat er nog geen aanbod was dat zich echt richtte op woon-werkverkeer. Je had koersfietsen en ook al elektrische stadsfietsen, maar fietsen als volwaardige mobiliteitsoplossing, dat stond nog in de kinderschoenen. Hij is dan begonnen met het ontwikkelen van een speed pedelec gebaseerd op het hybride aandrijvingssysteem van Toyota. Ik ben zelf betrokken geraakt bij het project in 2017, als masterproefstudent Ingenieurswetenschappen Automotive Technologie. De ontwikkeling van een eerste rijdend prototype van de speed pedelec was mijn masterproef. Els Collier van KBC Autolease, dat nu 1 van onze sterke partners is, heeft nog op die fiets gereden!”

Corona

Jorrit neemt ons mee naar de pioniersjaren van de speedbike-industrie in België. “We zijn eigenlijk gestart in de garage van Tomas en in de living bij mijn ouders thuis. In 2018 zijn we dan officieel opgestart als bedrijf, IntuEdrive genaamd. Eerst moesten we rond de aandrijving nog een fiets bouwen, dat is Ellio als merk geworden. In 2020, in volle corona, hebben we echt een productielijn opgebouwd. Dat was een moeilijke periode, maar de fietsverkoop zat toen wel enorm in de lift. Intussen zijn we uitgegroeid tot de grootste Belgische speedpedelec-fabrikant en worden we in één adem genoemd met grote merken als Riese & Muller en Stromer.”

Snelheidsbegrenzer

Aanvankelijk had Ellio zowel een model dat 35 km/u kon rijden als eentje dat 45 km/u haalde. “Maar het werd snel duidelijk dat de meeste mensen naar de snelste variant vroegen”, verduidelijkt Heidbüchel. “En dus bieden we nu nog enkel deze aan. Voor beginners kunnen we echter ook een snelheidsbegrenzer inschakelen om de koudwatervrees te overwinnen. Later kunnen we die snelheidsbegrenzing dan uitschakelen, wat de meesten ook doen na enkele minuten. Ons eerste model, de ‘Ellio Original’ was een speed pedelec zoals nooit eerder vertoond. In plaats van een traditionele fiets simpelweg uit te rusten met een motor, accu, spiegel en nummerplaat, werd de Ellio Original gebaseerd op technologieën uit de automotive industrie.”

Ellio Max

Om die techniek heen bouwde het zelf een revolutionaire speed pedelec. “Onze fiets had kleine wielen en een toch wel apart design. Dat was echt ons handelsmerk”, klinkt het trots. “Maar het is een ontwerp waar je van moet houden en dat geldt niet voor iedereen. Dus lanceerden we in 2023 een nieuw model: de Ellio Max. Ellio onderscheidt zich van andere speed pedelecs door de aandrijving: het is een speed pedelec aangedreven door twee motoren en twee riemen, met een traploze automatische versnellingshub en functies die geen enkele andere speed pedelec heeft, zoals ‘cruise control’ en een terugtraprem. Ook de ‘dienst na verkoop’ en het feit dat we nadenken over hoe we leasefietsen een 2e leven kunnen geven, is een troef.”

KBC Autolease

“Ik was in 2001 gestart bij KBC, maar kreeg in 2017 de kans om naar KBC Autolease  over te stappen om daar te focussen op fietslease, een nieuwe activiteit”, pikt Els Collier van KBC Autolease in. “Een week later leerde ik Jorrit al kennen en ging ik bij hem thuis kijken naar de ontwikkeling van de fiets. Ik heb de hele evolutie van prototype over productielijn tot massaproduct kunnen volgen. Ik had al snel door dat Jorrit en Tomas én hun fiets enorm veel potentieel hadden. Ellio is voor mij een succesverhaal en een voorbeeld van hoe je jezelf als Belgisch bedrijf op de kaart kunt zetten. Ze werken heel klantgericht met uitstekende ‘service na verkoop’. Dat is voor een leasingbedrijf als het onze super belangrijk. Ik  vind het ook een heel veilige fiets, zeker voor wie weinig ervaring heeft met zo’n high-speedbike. Zo ligt het zwaartepunt bijvoorbeeld lager. De Ellio’s worden bij ons ook ingezet als vervangfiets. Zo kunnen klanten kennis maken met dit merk.”

Fietslease en automotive

“We hebben onze fiets altijd ontwikkeld in functie van de gebruiker”, besluit Jorrit Heidbüchel. “We zien leasingmaatschappijen en dealers als partners, maar niet als klanten. Onze klanten zijn de eindgebruikers van de fiets. Veel constructeurs zien dat anders, wat maakt dat ze minder aandacht besteden aan gebruiks- en onderhoudsvriendelijkheid. KBC was de eerste leasingmaatschappij waar we contact mee hadden, omdat zij net als wij de link tussen fietslease en automotive zagen. De steun van KBC heeft ons uiteraard geholpen om op te schalen en dealers aan te trekken.” 

Written by YBRO Sports Writing