Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Na de BMW iX3 en Mercedes GLC: dit zijn de toekomstige fleet-sterren

Het nieuwe automobieljaar ging meteen stevig van start met twee internationale autoshows kort na elkaar: de IAA in München en het Autosalon van Lyon. Daar debuteerden de nieuwe BMW iX3 en de volledig elektrische Mercedes GLC bijna gelijktijdig – twee modellen die ongetwijfeld veel aandacht zullen opeisen op de fleetmarkt. Terwijl deze toekomstige toppers nu in de spotlights staan, rijst de bredere vraag: hoe ziet de fleet-toekomst eruit?

Met de nieuwe BMW iX3, die tot 800 kilometer rijbereik belooft en ontwikkeld werd vanuit een volledig nieuwe visie op elektrisch rijden, zet BMW de toon. Mercedes volgt met de volledig elektrische GLC, goed voor meer dan 700 kilometer autonomie. Daarmee lijkt de toekomst van de fleetmarkt alvast verzekerd – althans voor deze twee modellen. En hoewel ze elk op zich een kleine revolutie vertegenwoordigen, zijn er ook minder opvallende nieuwkomers die moeiteloos hun weg naar de bedrijfswagenparken zullen vinden.

EV9 in het klein

KIA voert al enkele jaren een krachtig elektrisch offensief, over alle segmenten heen. Na de EV6, gevolgd door de EV9 en de compacte EV3, heeft het merk zich intussen stevig verankerd op de fleetmarkt. De EV9 – misschien wat groot voor onze regio – wist toch succes te boeken dankzij zijn riante ruimte en sterke prestaties. Op diezelfde basis ontwikkelde KIA nu de EV5: sterk geïnspireerd op de EV9, maar met compactere proporties om te scoren in het meest competitieve marktsegment.

De EV5 beschikt over een batterij van 81,4 kWh goed voor 530 kilometer rijbereik, een 400V-platform dat snelladen tot 150 kW mogelijk maakt (van 10 tot 80% in amper 30 minuten) en een interieur dat trouw blijft aan de gekende KIA-signatuur, maar extra verfijning en dynamiek toevoegt. Met de EV3 die al bewezen heeft een succes te zijn bij fleetmanagers, lijkt de gelijktijdige introductie van de meer familiale EV5 en de EV4 een sleutelmoment te worden voor de Zuid-Koreaanse constructeur.

Het offensief van de Volkswagen-groep

Ook bij VW oogt de toekomst veelbelovend – zowel voor fleetklanten als voor particulieren. De constructeur zet in op elektrische modellen die tegelijk betaalbaar, compact en veelzijdig zijn, met nadruk op efficiëntie en pragmatisme.

De blikvanger was de ID. Polo, naar voren geschoven als de langverwachte EV onder de 25.000 euro. Voor de show tekende zelfs een sportieve GTi-versie present. Cupra pakte op zijn beurt uit met de funky stadswagen Raval, terwijl Škoda een compacte SUV in de pijplijn heeft die toegankelijker wordt dan de huidige Elroq en die een rijbereik van 425 kilometer met een royale koffer van 475 liter combineert.

Daarnaast onthulde Škoda de Vision O, de voorbode van een elektrische break met een 650 liter grote laadruimte en een volledig hertekend interieur. In combinatie met het verbeterde platform van de VW ID.7 lijkt dit elektrische breakconcept zich nu al te positioneren als een veelbelovende fleet-ster.

Nieuwe Chinese uitdagers

Naast de Europese merken maakten ook Chinese autobouwers hun ambities duidelijk in München. Zo stelde Leapmotor de B10 voor, een SUV uit het C-segment met een ingetogen design en gepositioneerd als betaalbaar alternatief voor Europese modellen. Hij biedt tot 434 kilometer autonomie, kan snelladen aan 170 kW en is voorzien van een centraal scherm van 14,6 inch.

Ook liet XPENG ons met de nieuwe generatie P7+ kennismaken, een vijfdeursberline met een cockpit geïnspireerd door straaljagers. Dankzij zijn 76 kWh-batterij haalt hij volgens de CLTC-cyclus 710 kilometer, goed voor ongeveer 580 kilometer WLTP. Daarnaast breidt XPENG het gamma uit met instapversies van de G6 en G9, die de toegankelijkheid van het merk vergroten.

Mitsubishi terug in België

In Lyon presenteerde Mitsubishi zijn eerste volledig elektrische model: de Eclipse Cross EV. Deze SUV is gebaseerd op de Renault Scénic E-Tech en profiteert van diens sterke fundamenten, waaronder een batterij van 87,1 kWh, een rijbereik tot 600 kilometer, veel binnenruimte en een koffer van 478 liter. Met deze 100% elektrische speler die ook fleetklanten wil overtuigen, maakt Mitsubishi zijn comeback op de Belgische markt.

Tot slot blijft hybride aandrijving vandaag nog een belangrijk onderdeel van de strategie bij verschillende merken. In München stelde Audi de nieuwe generatie Q3 Sportback met plug-inhybridetechnologie voor, terwijl ook de Renault Clio een nieuwe fase ingaat met een hybride aandrijving.

Written by FLEET.be