
Van mild hybride tot range extender: welke hybride is de beste voor jouw rijprofiel?
De elektrificatie van het wagenpark is volop aan de gang. Daarbij vormt hybride technologie voor veel bedrijven en bestuurders een tussenstap tussen de klassieke verbrandingsmotor en de volledig elektrische auto. Maar onder de noemer 'hybride' gaan verschillende technologieën schuil, elk met hun eigen karakteristieken, rijgedrag, voor- en nadelen. We zetten de vier belangrijkste types hybride voertuigen op een rij: mild hybrid, zelfopladende hybride, plug-in hybride en de minder bekende range extender.
1. Mild Hybrid (MHEV)

Mild hybride is de meest toegankelijke vorm van hybridisatie en wordt al zeer vaak toegevoegd aan een klassieke verbrandingsmotor. Een mild hybrid gebruikt een kleine elektromotor die de verbrandingsmotor ondersteunt, vooral bij het optrekken en herstarten. De elektromotor wordt gevoed door een 48V-batterij die zichzelf oplaadt via recuperatie van remenergie. Een MHEV kan normaal gesproken niet volledig elektrisch rijden, al claimen onder meer Audi en Subaru mild hybrides te hebben die enkele meters op deze manier kunnen rijden.
Voordelen
- Lagere CO₂-uitstoot dan een klassieke benzine- of dieselmotor.
- Goedkoper dan andere hybride vormen.
Beperkingen
- Zeer beperkte elektrische ondersteuning.
- Geen puur elektrische rijmodus mogelijk.
Fiscale behandeling: dezelfde als wagens met een verbrandingsmotor -> volgens een formule met maximaal 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% vanaf 2028. Wagens die vanaf volgend jaar worden aangekocht, zijn niet meer fiscaal aftrekbaar.
2. Zelfopladende Hybride (Full Hybrid of HEV)

Een zelfopladende hybride heeft een grotere batterij dan een MHEV en kan korte afstanden volledig elektrisch afleggen, vooral bij lage snelheden. Ook hier laadt de batterij zichzelf op met remenergie en de verbrandingsmotor. Het systeem raakte vooral bekend onder de vleugels van Toyota, met de Prius als bekendste model. Vandaag vind je de technologie al bij heel wat merken, voornamelijk volumemerken, van Renault en Dacia over Ford, Nissan of MG tot Hyundai of Kia.
Voordelen:
- Elektrisch rijden wordt mogelijk bij lage snelheid of in fileverkeer.
- Geen laadpaal of laadkabel nodig.
- Lager verbruik in de stad.
Beperkingen:
- Zeer beperkt elektrisch rijbereik (enkele kilometers).
- Geen gunstigere fiscale behandeling
Fiscale behandeling: dezelfde als wagens met een verbrandingsmotor -> volgens formule met maximaal 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% vanaf 2028. Wagens die vanaf volgend jaar worden aangekocht, zijn niet meer fiscaal aftrekbaar.
3. Plug-in Hybride (PHEV)

De plug-in hybride combineert een klassieke motor met een krachtige elektromotor en een grote batterij die via het elektriciteitsnet wordt opgeladen. Het elektrische rijbereik varieert meestal tussen de 40 en 80 kilometer, afhankelijk van het model en de omstandigheden, al geraakt de nieuwste generatie PHEV’s ook boven de 100 km. De technologie wordt meestal gecombineerd met een verbrandingsmotor op benzine, al biedt Mercedes-Benz ook PHEV’s aan waarbij de elektromotor wordt gekoppeld aan een dieselmotor.
Voordelen:
- Volledig elektrisch rijden is mogelijk voor dagelijkse ritten.
- Laadmogelijkheid via stopcontact of laadpaal.
Beperkingen:
- Efficiëntie hangt sterk af van het laadgedrag van de bestuurder.
- Zwaarder en duurder dan een HEV of MHEV.
- Vaak hoger verbruik bij lege batterij
Fiscale behandeling: maximaal 100% aftrekbaar indien nieuwe fiscaliteit gestemd wordt, afhankelijk van CO2-uitstoot. Alle info daarover vind je in dit artikel.
Speciale categorie: de Super Hybride

Nu de technologie van de plug-in hybride steeds verder ontwikkeld wordt, spreken sommige constructeurs zelfs al over Super Hybrides in hun gamma. Hoewel dat geen officiële term is, kunnen we spreken over een Super Hybride als de PHEV een batterij van ongeveer 20 kWh heeft, goed voor meer dan 100 km elektrisch rijbereik, gekoppeld aan sneller opladen: 11 kW bij wisselstroom en tot 50 kW bij gelijkstroom. Vaak hebben deze wagens door hun combinatie van een grote accu en een brandstofreservoir een totale autonomie (elektriciteit + verbrandingsmotor) van 1.000 km of meer. Maar vergis je niet. Fiscaal (en ook technologisch) zijn deze wagens niet anders dan gewone plug-in hybrides met een forse batterij, waardoor veelrijders nog minder gebruik moeten maken van de verbrandingsmotor van hun voertuig.
4. Range Extender (REEV)

De REEV is een technologie die je vandaag niet zo vaak ziet, maar bijvoorbeeld in China steeds populairder wordt. Een auto met range extender is in de basis een elektrische auto met een kleine verbrandingsmotor aan boord. Het grote verschil tussen een REEV en een PHEV zit hem in het samenspel van verbrandingsmotor en elektromotor. Waar een PHEV verschillende rijmodi heeft, van 100% EV tot 100% verbrandingsmotor en een tussenmodus, worden de wielen in een REEV altijd aangedreven door de elektromotor. De verbrandingsmotor dient enkel als generator om de batterij op te laden. Uiteraard kun je die wagens ook met de klassieke laadkabel opladen.
Vandaag is de technologie in ons land beschikbaar bij Mazda (MX-30) en Leapmotor (C10), terwijl ook Volkswagen studiemodellen met deze motorisatie lanceerde in China tijdens het afgelopen autosalon van Shanghai. Of ze naar Europa komen, is nog niet geweten. De bekendste range extender staat al geruime tijd niet meer in de catalogus, maar bij velen doet de BMW i3 ongetwijfeld nog altijd een belletje rinkelen.
Voordelen:
- Altijd elektrisch rijden, zonder 'range anxiety'.
- Verbrandingsmotor werkt enkel als generator, wat het verbruik optimaliseert.
Beperkingen:
- Weinig modellen beschikbaar.
- Beperkte actieradius in vergelijking met een klassieke EV met grote batterij.
Fiscale behandeling: zoals een plug-in hybride
Conclusie
Welke hybride aandrijving het meest geschikt is, hangt af van het rijprofiel, de laadmogelijkheden en het gewenste comfort. Wie vooral korte ritten maakt en consequent kan laden, haalt met een plug-in hybride het meeste voordeel. Wie vaak lange afstanden rijdt zonder laadinfrastructuur, vindt misschien meer baat bij een HEV of MHEV. En voor wie volledig elektrisch wil rijden zonder afhankelijk te zijn van laadpalen, is een range extender een interessante niche-oplossing.
Written by FLEET.be